äidinmaidon luovutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taateli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Taateli

Jäsen
22.03.2006
30
0
6
Hei. Onko täällä muita äidinmaidon luovuttajia? Ilmoittauduin luovuttajaksi vähä aikaa sitten, kun kuvittelin, että se olisi yksinkertaista ja siitä saisi vähän rahaakin. Olisihan se ollut kiva auttaa pieniä keskosvauvoja ja sairaita lapsia. Nyt kuitenkin on alkanut tuntua, että työmäärä on kyl aika suuri, kun koko ajan saa olla desinfioimassa ja siihen menee kyl yllätävän paljon aikaa. Lisäksi tuntuu, että se on omilta lapsilta pois, kun aina syötön jälkeen pitää lypsää ja siihen kuluu aikaa. Sit mä olen ajatellu, että mult tulee kyl tosi vähän tota ylimäärästä max. 4dl päiväs. Ajattelin, ettei se kyl varmaan rahallisesti kata edes sähkölaskua, joka tosta jatkuvasta hellan hehkuttamisesta tulee. Toisaalta tulisi kyllä paha mieli, kun kerran jo lupauduin tähän hommaan, jos sitten lopettaisin heti alkuun. Onko muilla samoja kokemuksia? Oisko mitään neuvoja ja miltä muista tämä homma on alkuun tuntunut? Paljonko muilta luovuttajilta on tullu sitä ylimäärästä maitoa?

Luovutin kuukauden verran.
Se mikä sai lopettamaan, oli se, että ne maidot haettiin kolme kertaa viikossa klo 7-10 välillä. Koskaan ei voinu tietää, että koska se hakija tulee ja poika taas nukku aina vähintään kymmeneen, joten jouduin sitä hakijaa sitten päivystämään kun en herännyt ovikelloon :/

Mä en kokenut siitä olevan suurtakaan vaivaa, sillä joka tapauksessa olisin joutunut pumppaamaan sen ylimääräsen pois. Joku n. ämpärillinen sitä luovutukseen meni.

olisin luovuttanut kun tuli niin paljon että suihku lensi...mutta meilläpäin ei tullakaan hakemaan kotoa ja olis pitäny matkahuoltoon viedä....en sitten enää sen viimeisen kuukauden takia viitsinyt kun olin vähän myöhäisesti liikkeellä!!

Minä luovutin 4 kuukautta ja raskasta aikaa se oli. Maito haettiin kolmena päivänä viikossa tk:sta eli sinne jouduin maidon viemään. Eli siis ensimmäiset 4 kk synnytyksestä minulla herätti kello kolmena aamuna viikossa. Joo en minäkään ajatellut sen olevan niin raskasta hommaa, mutta saivat ainakin pikku keskoset maitoa. =) Luovutetun maidon määrä nousi tuona neljän kuukauden aikana 72,5 litraan, joten olen ylpeä itsestäni, mutta jos toisen kohdalla käy samanlaisesti, että maitoa tulee niin silti kieltäydyn hommasta, aikaa vievää ja raskasta hommaa.
Sinä joka sanoit että joka syötön jälkeen lypsät niin minun käskettiin ennen syöttöä lypsätä koska se "taka"maito on ravitsevempaa ja hiukan parempaa.
Mutta jokainen ketä on edes hiukan luovuttanut voivat olla ylpeitä itsestään , kaikilla kun sitä maitoa ei vaan tule. :flower:
:heart:

itse luovutan maitoa tällähetkellä! maitoni on ollut puhdasta ja hyvälaatuista niin san luovuttaa siihen asti kun lapsi täyttää 6kk eli syyskuun loppuun! maitoa tulee sen verran reilusti että olen luovuttanut nyt 102l ja pakkasessa on myös omalle reilusti maitoa! minä en ole kokenut tuota hankalaksi! maidot pakastetaan rasioihin mitkä sairaala antaa ja maidot haetaan tiistaisin mut jos se ei käy niin sit seuraavana tiistaina! taksikuski pimpottaa ovikelloa sovittuna tiistaina 8.30-8.45 eli tosi säännöllistä! kaikki on pelannut tosi hyvin! minä en lypsä kun 3 kertaa päivässä! ja keitän siis 1 kerran päivässä kun kannuja on 3 paria! meijän pieni poikamme sai sairaalassa vso:lla luovutettua maitoa joten olen mielissäni että voin auttaa toisia pienikokoisia vauvoja! minä suosittelen luovutusta lämmöllä!

sairaalani on KESKI-SUOMEN ks

Pinja79: Tuo kuulostaa ihanalta, siis se että vain kerran viikossa haetaan maidot, ja hakuaikakin on noin tarkka!

Itse luovutin aikoinaan. Maitoa tuli n.6-7dl/pv. Sairaalan maitopoika haki 3krt viikossa maidot, ja minäkin sain päivystää aamulla että milloin se tulee. Se oli kaikkein eniten ressaavaa. Hyvin siitä kyllä maksettiin, 13?/litra. Se on varmaan paikkakuntakohtaista tuo maksun suuruus, jossain saa enemmänkin. Itseä eniten helpotti se kun sai lainaan sähköisen pumpun. Ei tarvinnut kuin istua lypsykoneen edessä ja pidellä sitä pumpun suuta rinnoissa. Arvatkaa oliko lehmä-olo? :D

Heps! Lopetin sen lypsämisen silloin kesällä. Olivat kyllä tosi kiitollisia siitäkin määrästä ja sain kunniakirjankin. Mulla oli sellainen tilanne, että keitin aina kaikki lypsyvälineet, sen jälkeen kun olin tiskannut ne. Lisäksi se rintojen pesu ja sitten kävelin kun joku kirurgi, ettei mihinkään pääse bakteereita. Meidän kaksi isompaa neitiä sähläsi siinä sivussa ja aina oli kakkahätää yms. kun äiti oli lypsyllä. Sitten jäähdytin ne maidot ja pakastin ja kuljetin ite sadan kilsan päähän. Mulle tuli siitä viel rintatulehdus, kun en päässy ajois lypsää yhten päivän. Mut olen silti tyytyväinen siitä vähästä mitä luovutin.

Joo..o Iha pakko laittaa omaki tarina.. Mulla alko jo sairaalassa tulla niin reilusti maitoa, et henkilö joka vastaa niistä luovutus asioista innostu niin kovasti, et pakkas kaiken maailman pelit ja vehkeet kotiin viemisiks mukaan... No kotia päästiin, tais mennä peräti päivän verran, kun alkoi uutta äitiä (eka lapsi) asiat stressaamaan ja kappas vaan ei maitoa tullu enää edes oman pojan tarpeisiin!!!! Kyllä lähti laitteet saman viikon aikana miehen mukana takasi sairaalaan... Onneks tilanne tasaantu siitä ajallaan ja nyt riittää äipän maidot pikku miehelle oikein hyvin =)

Yhteistyössä