ÄIDINMAIDOSTA, imetyksestä ja pulloruokinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Meillä viikon ikäinen iso vauva. Olenko itsekäs jos yöllä juotan pumpattua maitoa pullosta, kun tuntuu että saa nopeammin maidon pullosta, ja näin ollen minä pidemmät unet. En uskalla imettää pitkällään, pelkään että nukahdan ja kierähdän vauvan päälle, tai että vauva tukehtuu maitovirtaan.

Kauanko pumpattu maito säilyy:
a) huoneenlämmössä
B) jääkaapissa
c) pakkasessa

Kuinka olette pakastaneet maidon ja miten suurissa erissä??

a) 6tuntia
b) vuorokauden
c) pakastimessa.

En suosittele, että joka yöt annat pullosta pumpattua maitoa, koska sulla saattaa alkaa vähenemään maidon määrä. Yöimetys on just se, joka pitää maidontuotannon käynnissä.

Ai niin, viimeseen kysymykseen unohin vastata. Pienissä minigrip-pusseissa oon pakastanu maidon ja aluksi pakastelin jonku 100ml kerrallaan, mutta ku meni aina loppu hukkaan, niin nyt oon pakastellu 70-80ml erissä.

Itse tein sen virheen etten lypsänyt/pumpannut niillä kerroilla kun vauva sai maitonsa pullosta,sillä seurauksella et maidontulo väheni.
Tajusin erheeni onneksi tarpeeksi ajoissa,ja sain lisättyä tuotantoa:)

Imetystukilistan sivuilta taitaapi löytyä vastukset noihin säilyvyys juttuihin.
Maito ottaa sitten aiak helposti jääkaapista makuja itteensä,meillä ei auttanut edes jääkaapin peseminen.

pakkasessa maito säilyy 3 kk...

oon pakastellut jotain 85-100 ml satseja... eka käytin minigrippiä mut nyt oon ostanu avent via mukeja niin ne saa suoraa pakkasesta lämmitettyä aventin digitaalisessa lämmittimessä ja adapterin avulla tutin suoraa astiaan kii... eivät oo ihan ilmasia mut käteviä... niihin voi sit myöhemmn tehdä soseita ja lämmittää samalla härpäkkeellä...

yöimetys on tärkeetä maidon riittävyyden kannalta... en ainakaan joka yö tekis... mä oon pumpannu maitoo kaappiin ja ti-ke öinä mun vanhemmat on olleet meillä yökylässä ja pitäneet tytön alakerrassa... jos satun herää sopivasti niin imetän, muuten oon pumpannut sinä yönä niin ei ihan kauheesti häiriinny maidontuotannon tasapaino... muuten mummu on antanut pullosta... lisäks la-su aamuina oon dumpannut neidin 6-7 aikaan isälleen (joka nukkuu eri huoneessa ettei häiriinny meidän yöpuuhista) joka on jo siihenaikaan hereillä ja hän on hoitanut aamusyötön niin oon saanut yhden pidemmän unipätkän... nyt neiti kyl nukuu 3 viikkoa jo yhdellä yöpysähdyksellä niin tota viikonloppu aamua en oo enää hyödyntäny... viimeyönä mentiin kyl jo ilman pysähdystä 8 h 15 min... ja sillon en kyl pumpannut vasta kun aamulla...

Äidinmaidon makuhan muuttuu säilytyksessä. Mutta kelpaa kyllä vauvalle.
Imetä ihmeessä vauvaasi yöllä siten maidon riittävyys on taattu vauvallesi. Sillä yö syötöt nimenomaan pitävät sitä yllä. Ja joskushan tulee aikoja että vauva syö tunnin ja ehkä puolenkin tunnin välein, noin vuorokauden aina sillon tällön, ja niillä vauva lisää maidon määrää ja palaa jälleen normaaliin syömisrytmiin.
Vinkki laita puh.herättämään kun suurinpiirtein vauva on syöny ja siirrä sitte vierestä pois, näin mie tein, jotta sain paremmin varomatta nukkua.
Esikoinen meillä ei syöny kaksviikkoisesta nelikuiseksi asti ollenkaan yöllä, mutta sillon kävin yöllä kolmen aikoihin lypsämässä molemmat rintani tyhjiksi, näin maitoa riitti vauvalle.
Muute.. lypsetty maito ei säily huoneenlämmössä, se täytyy heti laittaa kylmään, jos ei juota samantie. Tunnin sairaalassa sai käyttää lämmitettyä äidinmaitoa.

imetä nyt vaan, pääset helpoimmalla. Trust me.

Ja maista itse sitä pakastettua maitoa. Mun mielestä siihen tulee kamala maku.
Imetä vaikka sohvalla istualtasi. Etä nukahda, ja röyhtäyttäminen on helppoa. Usko myös kun vanha sanoo, että laps kannattaa röyhtäyttää imettämisen påäälle. Se tapahtuu siinä samassa, kun sohvalta kannat vauvan takaisin makkariin. Jo kohta hän syö yöllä vain 4 tunnin välein, ja ihan yhtä nopeaan sinä huomaat, että 6 tuntia unta vuorokaudessa on tarpeeksi ja 7 tuntia luksusta.

Ei sitä kestä kuin muutaman kuukauden, kyllä nainen kuin nainen siitä selviää!

Laita vaikka häkkisänky oman sängyn viereen laita alas, niin saat vauvan helposti siirrettyä sinne syötön jälkeen.
Minä myös suosittelen imetystä yöllä. Itselläni 6 lasta, joista osaa olen imettänyt ja antanut pulloa ohella. Yksi jätti imetyksen pois 2.5kk iässä ja kuopusta 1v imetän edelleen.
Täytyy sanoa, että vähemmän väsyttävää on oikeasti imettää yöllä kuin pullosta antaa.
Ja meidän lapsista 5 on myös nukkunut perhepetissä. Ei siinä sen kummemmin vaaraa ole, jos vanhemmat ovat selvinpäin, mutta vauvan sänky viereen, jos et halua vieressä pitää.

Yhteistyössä