aiheutin lapsille varmasti vakavan trauman

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öllykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öllykkä

Vieras
Olen niin väsynyt.
Siivoan toisten sotkuja, motkotan perässä jotta joku vie sukkansa pyykkiin tiskinsä koneeseen, pyyhkeensä kuivuun ja edes hammasharjansa paikoilleen käytön jälkeen.

Kotonamme on kaikella paikkansa. SIlti minulta kysellään missä mikäkin on vaikka paikat ovat aina samat , juuri ne mihin minä ne palautan kun löysän mistä sattuu.

Mä en käsitä miksi minusta on tullut siivous orja?

Kaikki tuntuu alkaneen siitä kun aloitin lastenhoidontyön kotonani. Siihen kuuluu turvallisuuden takia tietyt siivous rutiinit, terveydenkin puolesta. Tietyt tavarat on juuri siksi tietyssä paikassa etteivät ne ole turvallisuusriski hoitolaisille.

Nyt tuntuu koko perhe olettavan , että kun teen työtkseni tätä hommaa pitää minun huolehtia sen mukana tuomat muutkin hommat.

Hoitolapset laittavat tasantarkaan tavaransa paikoilleen ja ihan nätisti sanomalla.

Mutta oma perhe on minua kohtaan todella epäreilu.

Noh, nyt pinna katkesi. Tajusin että minun vapaani kuluu kodin siivoukseen, seuraavan työpäivän valmisteluun ja muuhun turhaan mikä hoituisi nopeammin kun kaikki osallistuisi.
Perheessä on kuitenki kaikki lapset jo lähes koululaisia ja kaksi aikuista.

Itkin ja kyselin pitkin asuntoa tavaroita, pyykkejä, roskija että kuka nämä siivoa aamulla ? kuka? No äiti tietenki. Kuka huomenna imuroi, pesee lattiat, pesee vessan ja suihkun? Pyykkää, ripustaa kuivuun ja viikkaa vaatteet kaappiin? Äiti tietenki.
Mitä äiti tekee maanantai iltana? Siivoa keittiiön koska sinne ilmestyy tiskikasa murusineen pöydälle, vie roskat, pesee vessan ja joka hemmetin päivä ne hammastahnat lavuaarista, kantaa likaiset vaatteet pyykkiin yms.

Jos en olis perhepäivähoitaja saisivat nuo hukkua likaansa ja häipyisin. Nyt vastuullani on hoitolasten turvallisuus ja vanhemmat vaativat pölytöntä, siistiä ja kodikasta kotiajoten teen ympäripyöreitä päiviä kotona enkä jaksa enään käydä missään.

Ja olen tästä puhunut, perustellut asian ja jokaisen vastuun mutta kun se on mun työ jokaa vaatii siisteyttä niin voi voi .

Mä en ny ymmärrä miks ne likaset astiat keittiön pöydällä on riski lasten turvallisuudelle?
Noin muutenki sun pitää saada 'seuraavan päivän valmistelut' sovitettua työpäivään. Et todellakaan valmistele mitään vapaa-ajallasi. Mieti palkkaustasi ja suhteuta se työaikaasi, pistä makaroonilastikko uuniin ja syökää sitä lounaaksi ja samaa päivälliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja öllykkä;27628488:
En jaksa avata linkkiä. Sano sanallisesti jos on haukuttavaa.

Niin linkissä oli yölinnun sitä saa mitä tilaa kappale. Itse olen soppasi keittänyt ja opettanut perheesi siihen, että aina teet kaiken ja siivoat heidän jälkensä. Ei tuota tilannetta helppo ole enää muuttaa muuksikaan, kun kaikki ovat systeemiin tottuneet.

[QUOTE="Niina";27628513]Niin linkissä oli yölinnun sitä saa mitä tilaa kappale. Itse olen soppasi keittänyt ja opettanut perheesi siihen, että aina teet kaiken ja siivoat heidän jälkensä. Ei tuota tilannetta helppo ole enää muuttaa muuksikaan, kun kaikki ovat systeemiin tottuneet.[/QUOTE]

En ole ap. Mutta mitäs muuta sitä itse sitten voi, jos kukaan muu ei sotkuista välitä? Miten voi olla "opettamatta" muut siihen, et mä siivoan? Jos mä en siivoa, niin sitä ei tee kukaan, koska muita se sotku ei haittaa. Minä haluan olla edes suht siistissä kodissa, joten pakko siistiä.

En ole ap. Mutta mitäs muuta sitä itse sitten voi, jos kukaan muu ei sotkuista välitä? Miten voi olla "opettamatta" muut siihen, et mä siivoan? Jos mä en siivoa, niin sitä ei tee kukaan, koska muita se sotku ei haittaa. Minä haluan olla edes suht siistissä kodissa, joten pakko siistiä.

Niinpä. Ja se että meil joutuu nyt mun ammatin takia siistiin paremmin (likaiset tiskit ei kuulu pph pöydälle kun lapset tulee hoitoon) niin perhe työntää koko vastuun minulle.
En ole opettanut vaan he ovat näin päättäneet itse.

Ja miksi olen pph? jotta pmat lapset saa olla kotona ja saan olla silti oman alan töissä ja tuntea tekeväni vastuullista ja palkitsevaa työtä. Lapset on parhaita :)

Valmistan ruuat osaksi työpäivän aikana valmiiksi (helppoa listojen mukaan) mutta osa jää iltaan. Minulle kuuluu kuitenkin varhaiskasvtus. Pesen niitä vessoja minkä kerkeän työajalla . Mutta hiekka ja kiviä kertyy eteiseen näppärästi illan aikana omalla väellä.
Ja tuo tavaroitten levittely jopa aikuisella miehellä.grrr

Mitä jos ensin juttelisit asiasta miehen kanssa, ja kerrot miten lopussa olet asian takia. Sitten pidätte perhepalaverin, jossa sovitaan jokaisen velvollisuudet ja kuinka usein ne tehdään, tyyliin x vie roskat, y tyhjentää tiskikoneen aina kun vaan ovat kotona silloin kun nämä jutut pitää tehdä. Lisäksi kaikki petaavat omat sänkynsä, vievät omat tavarat (nämä voi erikseen luetella) paikoilleen. Jokaisen velvollisuuksista voi esim. tehdä jääkaapin oveen listan,ja tarvittaessa ruutuja johon voi rastittaa kun homma tehty. Siten näkee kuka tekee mitäkin oikeasti.

Ja vielä, jos tuo asia alkaa ihan hirveäti kuormittaa, niin sinuna en sitten olisi enää pph. Kannattaa tarkoin punnita missä vaiheessa se omien lasten etu kääntyy itseään vastaan, jos äiti on aina vaan surullinen tai äksy tekemänsä kotityömäärän takia.

Siis sinä itkit ja aiheutit lapsille trauman? Herramunjee, mitähän mun lapsille on luvassa :whistle: Itse tulen varmasti päätymään kadotukseen.

Ymmärrän, että olet tuohon ihan loppu. Nyt vaan sisua, lyöt nyrkin pöytään ja sanot että maailma seis ja mitään kivaa tai edes neutraalia ei tule tapahtumaan ennen kuin hommat alkaa toimia. Silkkaa kärsimystä ja kiirastulta tiedossa niin kauan kuin joudut yksin tekemään kaiken.

Monien muiden ehdotukset olivat kyllä rakentavampia, luulen että nyt samaistuin vähän liikaa :snotty:

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja öllykkä;27628622:
Niinpä. Ja se että meil joutuu nyt mun ammatin takia siistiin paremmin (likaiset tiskit ei kuulu pph pöydälle kun lapset tulee hoitoon) niin perhe työntää koko vastuun minulle.
En ole opettanut vaan he ovat näin päättäneet itse.

Ja miksi olen pph? jotta pmat lapset saa olla kotona ja saan olla silti oman alan töissä ja tuntea tekeväni vastuullista ja palkitsevaa työtä. Lapset on parhaita :)

Valmistan ruuat osaksi työpäivän aikana valmiiksi (helppoa listojen mukaan) mutta osa jää iltaan. Minulle kuuluu kuitenkin varhaiskasvtus. Pesen niitä vessoja minkä kerkeän työajalla . Mutta hiekka ja kiviä kertyy eteiseen näppärästi illan aikana omalla väellä.
Ja tuo tavaroitten levittely jopa aikuisella miehellä.grrr

Eihän perhepäivähoitajan työ pidä olla "vessojen siivoamista, ruokien laittoa, siivoamista yleensä yms"? Eihän? Perhepäivähoitajan pitää kantaa vastuu hoitolapsista eikä "pestä niitä vessoja minkä kerkeää työajalla"...???
Ongelma on kyllä myös sun miehelläs...
Toivon todella, että tämä on provo.. Koska kohta joudumme laittamaan omat lapset jonnekin "tarhaan/hoitoon", koska työt kutsuvat ja emme halua elää "toisten ihmisten" kustannuksella :) (ts. sosiaalituilla)

[QUOTE="Mä vain";27628838]Eihän perhepäivähoitajan työ pidä olla "vessojen siivoamista, ruokien laittoa, siivoamista yleensä yms"? Eihän? Perhepäivähoitajan pitää kantaa vastuu hoitolapsista eikä "pestä niitä vessoja minkä kerkeää työajalla"...???
Ongelma on kyllä myös sun miehelläs...
Toivon todella, että tämä on provo.. Koska kohta joudumme laittamaan omat lapset jonnekin "tarhaan/hoitoon", koska työt kutsuvat ja emme halua elää "toisten ihmisten" kustannuksella :) (ts. sosiaalituilla)[/QUOTE]

Luuletko oikeesti että pph ei tee mitään muuta kuin leikkii lasten kanssa tai istuu vahtimassa niitä? Todellakin ne yleensä myös laittaa ruokaa ja siivoilee paikkoja työpäivän aikana. Lisäksi hoitolapset yleensä nukkuu päikkärit, jolloin ehtii siivota tms. jos haluaa.

[QUOTE="hei";27628868]Luuletko oikeesti että pph ei tee mitään muuta kuin leikkii lasten kanssa tai istuu vahtimassa niitä? Todellakin ne yleensä myös laittaa ruokaa ja siivoilee paikkoja työpäivän aikana. Lisäksi hoitolapset yleensä nukkuu päikkärit, jolloin ehtii siivota tms. jos haluaa.[/QUOTE]

Kysyinkin, että onko totta, että pph "siivoaa vessoja työajallaan". En ole väittänyt, että pph:n työ olisi helppoa, ei todellakaan. Eikös ne vessat voi siivota muulloin, kuin hoitolasten läsnä ollessa?

Ja toivon todella, että pph:t todella leikkivät lasten kanssa ja vahtivat lapsia eivätkä tee "sitä työtä vain siksi, koska on niin mukava olla kotona". Ja kyllä, pienet lapset nukkuvat päiväunia, niin eikös ne vessatkin ehdi siivota sinä aikana?

Ekana tässä taitaa olla nyt vakavan keskustelun paikka sulla ja puolisollasi. Jos hän ei tee omaa osuuttaan kotitöistä,niin älä sinä enää siioa hänen sotkujaan/pese hänen pyykkejään/laita hänelle ruokaa.

En tiedä pph:n työstä kovin tarkasti mutta voisin olettaa ettei sen kuulu uuvuttaa sen enempää kun muunkaan työn. Kotitöiden jaon lisäksi sun kannattais varmaan suunnitella oma ajankäyttösi paremmin. Siis mitä teet millonkin,mikä työajalla,mikä illalla jne. Ja tietysti mahd paljon kannattaa opetella tekemään "siinä sivussa",esim tiskit koneeseen suoraan ruokapöydästä,eteisestä lakastaan enimmä hiekat heti kun on ulkovaatteet ripustettu.. Jos ei lapsia (omia tai hoito) tartte syöttää niin heidän syödessään,siis kun olet itse syönyt,voit joko tiskata käsitiskejä tai valmistella seuraavaa ruokaa tms. Mites päikkäriaika,nukkuuko kaikki lapset ja kuin kauan vähintään,mitä sillon teet? Itse varmaan mahdollisuuksien mukaan joisin kahvia ja hoitaisin "paperitöitä" - kauppalistan kirjotus,seuraavien päivien suunnittelu,oman perheen kotityölistat tms..

[QUOTE="hei";27628786]Ja vielä, jos tuo asia alkaa ihan hirveäti kuormittaa, niin sinuna en sitten olisi enää pph. Kannattaa tarkoin punnita missä vaiheessa se omien lasten etu kääntyy itseään vastaan, jos äiti on aina vaan surullinen tai äksy tekemänsä kotityömäärän takia.[/QUOTE]

Varmaan olet tuo, joka kommentoi aiemmin.
Juuri tätä tarkoitin minäkin, mutta hieman eri tavalla. Tarkoitus ei ollut loukata ja arvostan niiden perhepäivähoitajien tekemää työtä, jotka tekevät sen kunnolla.

Ite olet soppasi keittänyt, kukaan ei pakota sua sitä käsittääkseni syömään. Oma päätös mitä teet, jos sä meinaat jollain "lakolla" saada aikaseks muutosta niin hieno homma jos toimii, kannattais ehkä tehdä ehdot selväksi sekä oma työnkuva.

Muillakin tavoilla voi opettaa. Jos lapset eivät tee osuuttaa, niin sitten sinä viet heiltä jotain kivaa. Meillä lapset eivät esim. saa peliaikaa tietokoneelle, jos eivät tyhjennä tiskikonetta. Karkkipäivä voidaan perua, jos oman huoneen siivous ei kiinnosta. Keksi itse, mikä on lapsillesi tärkeää. Niillä voit kiristää heitä osallistumaan. Miehelle sitten oman jutut.

Mä en voi muuta ku toivottaa jaksuja...Ja seuraavan kerran ku sulla on lomaa,niin pakkaa laukku ja lähe lomalle YKSIN(en huuda tota sanaa,vaan painotan)ja anna muun perheen olla..Lähtiessä sanot,että jos talo ei ole tiptop kunnossa,ku palaat niin te pistätte sen kuosiin ku sä tuut kotiin.. Oppivatpahan olemaan,eivätkä pidä sua itsestään selvyytenä ja oleta,että kyllä se äiti tekee..

Mä en voi muuta ku toivottaa jaksuja...Ja seuraavan kerran ku sulla on lomaa,niin pakkaa laukku ja lähe lomalle YKSIN(en huuda tota sanaa,vaan painotan)ja anna muun perheen olla..Lähtiessä sanot,että jos talo ei ole tiptop kunnossa,ku palaat niin te pistätte sen kuosiin ku sä tuut kotiin.. Oppivatpahan olemaan,eivätkä pidä sua itsestään selvyytenä ja oleta,että kyllä se äiti tekee..

muoks...siis he pistää sen kuosiin ja sä katot touhua sohvalta käsin..

Oletko kokeillut tehdä sellaista simppeliä työvuorolistaa jossa on jokaiselle perheenjäsenelle joka päivälle oma "työvuoro"?

Ja jos listahommia ei hoida, se on sit pois jostain muusta.

Älä huoli, ei tuosta lapsille traumoja synny. Päinvastoin ehkä oppivat ettei äitikään ole kone tai robotti, joka palvelee 24h vuorokaudessa.

Tee selvät säännöt ja tosiaan, jos ei mene perille, sitten kunnon seuraamukset. Mutta älä aloita mykkäkoulua ja protestoi vain toiminnalla. Reilumpaa on lapsille, että selität missä mennään ja miltä tuntuu ja mitä odotat tulevaisuudessa. Sitten toimit, jos vieti ei mene perille.

Ja tosiaan seuraava mahdollinen breikki lähdet yksin jonnekin, edes päiväksi. Tsemppiä!!

Yhteistyössä