Aiheuttaako home yskää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "A p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"A p"

Vieras
Mulla alko flunssa kuukausi sitten, siinä samassa iski yskä. välillä yskitti yölläkin ihan hirveästi. Nyt sitten kaks viikkoa sitten kävin lääkärissä eikä mitään löytynyt. sain sairaslomaa pari päivää. no yskä sitten helpottikin. Mutta kun menin takas töihin alkoi kurkkua kutittaa ja hirveä yskä alkoi taas. koko ajan siis yskittää ja kutittaa kurkkua. aikansa kun yskii alkaa henkeä ahdistamaan.

Tämä helpottaa yleensä viikon loppuna ja alkaa viimeistään tiistaina uudestaan. Työpaikalla epäillään hometta. Mulla alkaa mennä hermot tämän yskimisen takia. johtuuko homeesta vai onko yskä vain sitkeää lajia. lääkäriinkö?

Todellakin aiheuttaa!
Mun ei kauaa tarvitse olla homepaikoissa, kun ahdistus alkaa hetimiten..
Olen siis astmaatikko!

Kyllä sinuna kävisin lääkärillä keuhkot tutkituttaa/kuunteluttaa ihan
varuilta!

joo.

Mutta nyt on ollut niin älyttömän pitkä. lämmin ja kostea syksy, että niitä homeita yms on ihan ulkoilmassakin aivan tajuttomia määriä.

Viruksiakin on liikkeellä. Entä keuhkoklamydia?

Tutun kuuloisia oireita. Muistathan sen, että mitä pidempään altistut, sitä alemmaksi reagointikynnys laskee. Tarkoitan tällä sitä, että voit alkaa reagoida sellaisissakin paikoissa, joissa ei ole ennen tullut mitään oireita, kun elimistösi altistuu homeelle joka viikko.

Oletko tutustunut homepakolaisten sivuihin?

Mulla oli treenikassissa homehtunut vaatteet ja olivat olleet jo ehkä kuukauden homeessa. Mahtoiko tämä aiheuttaa mulle aivan järjettömän yskätaudin kun lääkärin mukaan keuhkoista ei löytynyt mitään? Tosin mua yskittää koulussa ja muissakin paikoissa mutta enimmikseen kotona juuri omassa huoneesa.

Homeitiöt, niiden tuottamat toksiinit ja VOC:t yleensä tuppaa aiheuttamaan aluksi ärsytystä ja myöhemmin muita vaurioita (keuhkoista, suolistosta maksaan). Erityisesti musta home on tosi vaarallista. Oireita ovat:

- neurologiset ongelmat (ml mieliala jne)
- hengitystieongelmat (tulehdukset, astma)
- verenkierto-ongelmat
- näköön ja silmiin liittyvät ongelmat (kutina, tulehdukset jne)
- iho-ongelmat (kutina, punertavat pisteet jne)
- immuunijärjestelmän ongelmat (tulehduskierteet jne)
- lisääntymiseen liittyvät ongelmat (sis. mielialakomponentin)

Suomessa ei kukaan kanna vastuuta homeongelmista. Siksi asiaa ei haluta tunnustaa ja virkakoneisto valjastetaan todistelemaan sitä, että homeista oirehtivat ovat "ympäristöyliherkkiä", eli vika on yksilössä, ei rakennuksissa. Käytännössä hoidetaan mielialalääkkeillä, koska usein mitattavissa olevia haittoja ei ole (poislukien astma).

Ihmeen vähän ihmisiä loppujen lopuksi edes kiinnostaa koko asia, koska esim. tämä kansalaisaloite on saanut vain 3800 kannatusta https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/903 .. eli on ihan jees tuhota lasten terveys homekouluissa.

Yhteistyössä