aikas jännää, ihmisellä ei oo vara siihen eikä tuohon

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
Mutta tupakkaan on. Ei oo vara ostaa vaatteita, ei sitä eikä tätä. Kesällä ostin itselleni rasian vattuja. Heti kysy paljon maksoi, kerroin, vastasi ettei hänellä ainakaan ole vara moisiin herkkuihin. Aina on perse auki, mutta kaks askia polttaa päivässä savuna ilmaan. Jos ostan vaikka kympin puseron, sama virsi ei hänellä ole vara uusiin vaatteisiin. Ehdotin kylpyläreissua, kun valittaa ettei mihinkään pääse, vastaus, ei oo varaa. Elämä on valintoja. Ärsyttää jatkuva kitinä rahanpuutteesta ja siitä, että muilla on vara hänellä ei. Onhan vara laittaa melkein 300 euroo kuussa tupakkaan

Riippuvuus on kamala juttu. Mustakin on helppoa sanoa, että viinanjuojat ja tupakoitsijat on hölmöjä, mutta itse käytän tuon summan suklaaseen/karkkeihin/pullaan. En vaan voi elää ilman. Se on välttämättömyys ja muut menot mietitään vasta sitten, kun suu on täynnä korvapuustia.

Ymmärrän ärsytyksen, kyllähän jatkuva valitus mistä tahansa asiasta ärsyttää. Mutta aika kova riippuvuuskin on jos kaks askia menee päiväs, ymmärrän senkin että vaikea sitä on lopettaa.
Mutta sano sille että alkaa polttaa sätkiä, ne tulee halvemmaksi.

Ymmärrän ärsytyksen, kyllähän jatkuva valitus mistä tahansa asiasta ärsyttää. Mutta aika kova riippuvuuskin on jos kaks askia menee päiväs, ymmärrän senkin että vaikea sitä on lopettaa.
Mutta sano sille että alkaa polttaa sätkiä, ne tulee halvemmaksi.
ymmärrän kyllä että tupakasta on vaikee päästä eroon, mutta ei se valittamalla kummene

[QUOTE="sipsi";30315258]Juu, ymmärrän että ärsyttää. Hirveä raha savuna ilmaan. Ja varsinkin, jos vielä sitten valittaa toisten ostoksista.[/QUOTE]omat on tosi rahansa, voihan pyyhkiä niillä vaikka pyllyään, ja ei mulle kuulu. Mutta se tyyli syyllistää, että ostit vadelmia, noin kalliita, ei mulla kyllä olis...

No, tupakka on rahan menon lisäksi vaarallistakin. Useamman ystävän tupakan aiheuttaman keuhkosyövän takia hautaan saatelleena olen sitä mieltä, että tupakassa pahinta on vaarallisuus. Jokainen valitsee, miten rahansa käyttää, mutta ei pidä nurista, jos oma pahe estää muut ostamiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30315257:
Oho. Yleensä tupakka ja kalja otetaan esiin n. kuudennessa tai seitsemännessä viestissä, mutta nyt koko ketju avattiin niillä klassikkoaiheilla.

Minun on ihan pakko kysyä, että poltatko itse? :)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30315265:
omat on tosi rahansa, voihan pyyhkiä niillä vaikka pyllyään, ja ei mulle kuulu. Mutta se tyyli syyllistää, että ostit vadelmia, noin kalliita, ei mulla kyllä olis...

Juu, samoin ajattelen. Muistan, kun aikanaan olin ystäväni ja puolisonsa kanssa kioskilla. Mies osti 2 askia tupakkaa, ja päivitteli sittenm, kun ystäväni ostin naistenlehden ja "tuhlasi" siihen niin paljon rahaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30315257:
Oho. Yleensä tupakka ja kalja otetaan esiin n. kuudennessa tai seitsemännessä viestissä, mutta nyt koko ketju avattiin niillä klassikkoaiheilla.

Se älähtää johon kalikka kalahtaa...

kun olet noin ystävällinen ihminen niin tokihan sinä kerroit ystävällisesti että kerta linttuusta lopettaa tupakan polton. Sinähän olet vierellä ja tarjoat tuoreita vadelmia?... niin tuskin tuskin

Sinä olet täällä kaksplussalla ja puukotat ystävääsi selkään, hän kertoi sinulle suoraan ihmetyksensä aiheen, sinä et, vaan tulit tänne palstalle pätemään ja hakemaan kenties pönkitystä asialle jota jo kirjottaessasi tiesit saavasi...
olet kaksnaamainen ihminen tiesitkös? kaikillehan ei ole empatiaa saati ymmärrystä luotu, vain ja ainoastaan kritiikin ja solvaamisen taito.
Tietysti se mihin kalikka kolahtaa se älähtää,,, juu totta poltan itsekkin, mutta ymmärränkin sen toisen puolen, mutta toisaalta ymmärrän myöskin sinun kantasi..... mutta mutta.. niitä on välissä monta.

Se on kyllä totta, mutta riippuvuus on riippuvuus oli sitten kyse tupakasta tai mistä tahansa muusta päihteestä tms.. Itse tuoakoin aikoinaan myös paljon n. 1,5 askia päivässä. Vähensin ja nykyään menee n.3 päivässä, rahaa jää todellakin säästöön. Oli se sitten mikä tahansa turhuus niin ne on omia valintoja. Siinä olet oikeassa, mutta kaikki ihmiset eivät ole yhtä vahvaluonteisia.

Kyllä aikuinen ihminen saa rahansa käyttää mihin haluaa, mutta ärsyttävää jos valittaa itseaiheutettua rahanpuutetta.

Minä ajattelen aivan samalla tavalla. Olen polttanut aikanaan itsekin, paljonkin, mutta sain lopetettua. tupakointiaikoinakin ajattelin sen olevan oma valinta, ja kjostainhan se raha oli pois.

Vastasin varmaan ensimmäisessä vastauksessa oudosti; mulla ei ollut rillejä päässä ja kuvittelin jotenkin, että kyse oli puolison tupakoinnista. No, väliäkös hällä.

Jokaisen oma valinta on polttaako vai ei, mutta mielestäni rahanpuutteesta valittaminen tai toisen ostosten päivitteleminen on otoa - kun se tupakointi on oma valinta kuitenkin. Ja ei ole ilmaista.

[QUOTE="sipsi";30315292]Juu, samoin ajattelen. Muistan, kun aikanaan olin ystäväni ja puolisonsa kanssa kioskilla. Mies osti 2 askia tupakkaa, ja päivitteli sittenm, kun ystäväni ostin naistenlehden ja "tuhlasi" siihen niin paljon rahaa :)[/QUOTE]

Jaa. Ei kai se kahden askin ostaminen tai ostamatta jättäminen vaikuta mitenkään lehden hintaan - jospa hänestä lehti oli huono ja laatuunsa nähden kallis? Veikkaan jopa, että oli oikeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30315447:
Jaa. Ei kai se kahden askin ostaminen tai ostamatta jättäminen vaikuta mitenkään lehden hintaan - jospa hänestä lehti oli huono ja laatuunsa nähden kallis? Veikkaan jopa, että oli oikeassa.

Sä olet kyllä uskomaton...

Mulla ei ollu varaa maksaa toistasataa talvitakista vaan ostin alesta talvitakin joka maksoi 35 euroa. Ei ollut varaa maksaa 60 euroo saapikkaista vaan ostin 35 euron saapikkaat.Mulla ei myöskään ole varaa uusiin silmälaseihin jotka saisin alta kahdensadan.
Sen sijaan mulla oli varaa ostaa koira ja sille parillasadalla tykötarpeita.
Elämä on valintoja =)

Yhteistyössä