Aikuisen apua, nuorella iso murhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunteellinensiili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tunteellinensiili

Vieras
Lapsen saaminen, äitiys ja odottaminen. Nämä asiat luetaan yhdiksi maailman uskomattomimmiksi asioiksi. Murhe ei ole ehkä sanana omiaan kuvaamaan tätä aihetta.

Mutta entä jos oletkin 16-vuotias neiti, vasta itseäsi etsimässä ja opettelemassa elämään ja epäilet olevasi raskaana?

Niin, kenellekään ei ole varmaan suurikaan yllätys kun esittäydyn olevani tuo 16-vuotias neiti painiskelemassa ison ongelman kanssa. Elämäni on ollut tähän mennessä yhtä vuoristorataa, olen taistellut läpi myskyisten murrosiän tuntemusten, perheongelmien ja raskaan masennuksen. Olen sijoitettuna avohuollon tukitoimenpiteenä osaavaan perhekotiin ja pikkuhiljaa alkaa mustan pilven takana paistamaan ujo aurinko. Poikaystävän kanssa laastariehkäisy tuli kuvioihin sukupuolielämän herättyä ja se vaihtoehto sopi mainiosti minulle, ADHD:ta sairastavalle hulivilille, kun ei aina tarvinnut olla muistamassa sitä tärkeää pilleriä.

Mutta kuinkas kävikään, ei tarvittu kuin se yksi maaginen unohdus, yhden viikon laastari jäi kaappiin. Tiesin aina, että huolimattomuuteni kostautuu tavalla tai toisella, myös siinäkin asiassa että ikinä en ole vaivautunut kuukautiskiertoani seuraamaan - Alusta alkaen sillä perusteella että kun kuukautiset tulee, niin ne tulee. Siksi tässä ollaankin pienissä vaikeuksissa.
Nyt heti ilmoitan, että en ole tehnyt raskaustestiä. Siihen vaikuttavat monet asiat: Minulla ei ole tietoa 'oikeasta' testauspäivästä, pelottaa, jos olen raskaana tai jos en olekaan..

Olen viime viikkoina lähes neuroottisesti seurannut itseäni. Huvittavaa sinänsä, kuusitoistavuotiaan kuuluisi hengata kavereitten kanssa kaupungilla ja angstata vanhemmilleen, mutta sitten olen minä joka herään viideltä aamuyöllä koluamaan vauva-chatteja ja foorumeja.

Päähäni on iskostunut vahvasti lause (En tietenkään muista sanatarkasti) :
"Jos kovasti toivoo olevansa raskaana, niin sitä saa kehitettyä itselleen täysin raskautta ennustavat oireet."
Palaan tuohon 'toivottu vai ei-toivottu' asetelmaan myöhemmin.

Ensimmäiseksi tulivat mahakivut. Ne eivät herättäneet minussa mitään sen kummempaa, ennen kuin niitä ilmaantui poikkeuksellisen useasti. En osaa kuvailla millaista kipu täsmälleen oli, mutta se saattoi lykätä nukahtamista. Pissalle nousin vähintään kerran yössä ja sen jälkeen uni ei enää tullut.

"Entä jos?" Alkoi hiljalleen nousta päähäni. Sitten tulivat armoton väsymys, palelu, rintojen arkuus, huimaus, pääkipu ja kaikki mitä kuvitella saattaa.
Aina peilin ohi kävellessä sitä vilkaisee mahaansa ja miettii mitä pitäisi ja mitä on lupa tuntea tuntea kun elää niin kovassa epätietoisuudessa.

Äitini tapaan olen kärsinyt kroonisesta vauvakuumeesta heti teini-iän alettua. En tiedä kuinka todellista se loppujen lopuksi sitten oli, oliko minusta vain ihanaa seurata leikkiviä lapsia tai syötettäviä vauvoja kun heti tosipaikan iskiessä päälle tuli myös pelko. Poikaystäväni on joutunut kuunnella vauvatouhutustani jo kolmatta vuotta, mutta koskaan emme ole vauvaa päättäneet hankkia. Viime päivinä olen murehtinut hänelle kummallisista oireistani, mutta hän suhtautuu niihin epäilevästi: "Ei siellä mitään kuitenkaan ole".

Entä jos on? Entä JOS? En minä ole kykeneväinen huolehtimaan pienestä lapsesta joka on riippuvainen minusta. Väkisinkin kuvittelen itseni sairaalan valkeille lakanoille kärvistelemään kun lääkäri kaapii pienen sielun sisästäni ja heittää pois. En ole pohtinut aborttia sen kummemmin, mutta minusta tuntuu että moraalini on sitä vastaan. En halua herättää mielipiteelläni mitään kinastelua. (Okei, okei, te olette aikuisia...) Ainoana vaihtoehtona näkisin lapsen antamisen joillekin rakastaville, lapsettomille vanhemmille, mutta entäs sitten, kun lapsi jota olen työllä, tuskalla ja rakkaudella kantanut ainakin sen yhdeksän kuukautta, viedään käsistäni pois. MINUN lapseni? En tiedä onko tämä nyt ajankohtaista murehtia näitä, mutta minun pelkoni on ajankohtaista. Se on väistymätöntä ja kivuliasta, samalla innostusta ja häpeää. Pelkään olevani aikuisten silmissä "se typerä teinityttö joka hommautui paksuksi ollessaan itsekin vielä lapsi", ja niinhän se ehkä onkin. Tosiasiasioita on paha kiistää.

Eihän se tokikaan ole nykyään mitään kovin uutta että nuorena tullaan raskaaksi, lapsi synnytetään ja sen kanssa kitkutetaan sossuntuella ja niin edespäin. (Anteeksi stereotypiani, poikkeuksiakin varmasti on : ))
Mutta minä haluan tarjota lapselleni jotain muuta. Minä haluan olla kykeneväinen rakastamaan lastani niin paljon kuin se on mahdollista, minä haluan olla viisaampi ja kärsivällinen tehdäkseni lapsestani onnellisen. Se lapsi jonka joskus synnytän, ei ole vain minun vauvani, minun pienokaiseni jota olen halunnut - hän on ihminen, oma persoonansa jonka minä olen velvoitettu auttamaan kohti tasapainoista ja onnellista elämää.

Pahin mahdollinen vastaus mitä tähän tunnepurkaukseeni voisin saada, olisi ehkä: "Tee nyt se testi perkeleen kakara ja mene muualle valittamaan!" (Okei, okei, muakin naurattaa :'DD) Nojoo, mutta halusin jakaa ison murheeni ihmisten kanssa joilla on kokemusta, ehkä myös samoista tuntemuksista. Voihan olla, että kaikki oireiluni on vain kuvitelmaa ja jossain määrin heikkoa toivoakin, mutta tunne on aito. Ei sitä, että jossain mahakummun sisällä on kasvamassa uusi elämä, voi käsittää. Varsinkaan kun on yhtä vanha ja kokenut kuin minä satun olemaan.

Suuri kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea kirjoitukseni. Liitän loppuun myös sähköpostiosoitteeni ja MSN:ni, jos joku haluaa ottaa minuun siten yhteyttä. Toivon pikaisia ystävällisiä vastauksia, joko tänne tai alla oleviin osoitteisiin.

Aurinkoterveisin kaikille mammoille ja odottaville,
Tunteellinensiili (:

S-posti: ikimetsa@suomi24.fi
MSN: Tekoblondi@hotmail.com

sanonpa nyt sulle heti, että pahoin pelkään, että täältä et apua saa... ota yhteyttä paikkakuntasi neuvolaan, perheneuvolaan, ja hanki sieltä aikuista keskusteluapua! Kovasti voimia sulle, ei oo helppo tilanne....

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
sanonpa nyt sulle heti, että pahoin pelkään, että täältä et apua saa... ota yhteyttä paikkakuntasi neuvolaan, perheneuvolaan, ja hanki sieltä aikuista keskusteluapua! Kovasti voimia sulle, ei oo helppo tilanne....

näin se menee... :attn:

voih - tämä on väärä paikka saada ihan oikeaa apua, vaan kuten nytkypylly jo ehdotti, niin oikeampi osoite neuvola (ja istä kautta eteenpäin). Tee kuitenkin ekaks se testi, jos nyt nega, niin testaat viikon ja vaikka vielä kahden kuluttua uudestaan (ja jos edelleen nega, niin et mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole raskaana). Sinänsä tekstisi oli todella hienoa jos kerran olet "vain" 16-vuotias. Paljon voimia!

Tunnut valvetuneelta ikäiseksesi. Hyvä, että olet pohtinut asioita syvällisesti ja ottanut ikäsi ja elämäntilanteesi huomioon. Et taida oikein tietää haluatko olla raskaana vai et, haluatko pitää mahdollisen lapsen, luovuttaa adoptioon vai tehdä abortin. Näissä kysymyksissä ei me mammatkaan osata päätöksiä sinun puolestasi tehdä. Minä en voi kun antaa sinulle voimia ja toivottaa onnea tulevaisuuteesi. Sen haluan vielä sanoa, että ei osa ongelmistasi äitiydestä ole iästä kiinni. Kyllä sitä kolmekymppinenkin raskaana oleva äiti mietti samoja kysymyksiä. Soita neuvolaan heti ja kerro epäilyistäsi olla raskaana.

Ohhoh, jopas tuli nopsaan vastausta, kiitos todella paljon.
Näinhän se menee, neuvolakäynti olisi nyt paikallaan. Ongelma on vain siinä, että miten sovitan sen nyt tähän aikatauluun, kun perheen kanssa vietämme lomaa vielä viikon verran ja jotenkin se pitäisi silleen huomaamattomasti hoitaa. Äidiltä nimittäin tuskin kovin positiivista näkökulmaa siihen järkytykseen heruisi, mikä syntyisi kun mahdollinen raskaus paljastuisi. Saa nyt nähdä.

Ja vielä, olisiko ehdottaa suht. luotettavaa testimerkkiä? RFSU:n nimenomaisista tuotteista olen kuullut pelkkää huonoa, näyttävät kuulemm tuloksia miten milloinkin.

Jos käyn neuvolassa, niin mitä siellä käytännössä tehdään?

Ja sinulle, itsekin nuorena ekan saanut: Kiitos kehumisesta ja neuvoista! Opiskelen kirjoittamista, että voi vaikuttaa vähän.. ; )

Niin, ja osasyy miksi juuri tänne kirjoitin oli ehkä se, että oli pakko saada jotenkin tuota tunnepuolta puretuksi. Ja vähän se helpottikin, nyt tuli semmoinen olo että kannattaa reippaasti tarttua asiaan, ottaa niistä selvää aikuisen avulla. Kiitos sinullekin, Riikka : )

Apteekin oma testi on mun mielestä luotettavin.

Neuvolassa varmaan ensin jos menet tekevät raskaustestin ja varmistavat raskauden ja sitten keskustelevat ja juttelevat sun kanssa eri vaihtoehdoista ja esittelevät kaikki mahdollisuudet.

Tsemppiä!

Tee todellakin se raskaustesti nyt heti ja vaikka viikon kuluttua uudelleen. Onko lähelläsi aikuista johon voit tukeutua? Kerro rohkeasti pelostasi jollekin joka voi olla jatkossakin tukenasi jos ja kun otat yhteyttä neuvolaan, jossa tehdään luotettava raskaustesti. Mutta tee nyt ensin kotitesti. Voimia sinulle ja muista että olet alaikäinen ja sinulla on oikeus saada tukea lähellä olevalta aikuiselta. Olet niin nuori että voisit olla tyttäreni, tunnen kovasti empatiaa sinua kohtaan. Lämmin halaus - asiat kyllä järjestyvät, luota vain siihen.

Mun on kyllä vaikea uskoa että tuo teksti olisi 16-vuotiaan kirjoittamaa, kuulosti paremminkin keski-ikäisen kirjoittamalta, sekaan tungettu pari sanaa "hengata" ja "angstat" että vaikuttaisi nuoremmalta. Ja jos tuo todella on 16-vuotiaan tekstiä niin pelottaisi jos sen ikäinen oikeasti ajattelisi noin kaavamaisesti asioista, analysoi murrosikäänsäkin kuin jostain teinioppaasta, ja vielä niin kuin se aika olisi jo miljoonien vuosien päässä.

Huhhuh. Olisko sitten pitänyt kirjoittaa yksinkertaisesti että "Oon kuustoist vee typy ja harrastettiin mun poikakaverin kaa seksii ja sit nyt ootan ehk vauvaa ku on maha kipee, auttakaa??!!!11"

Ei kaikki kuusitoistavuotiaat oo niitä tyhjäpäitä. Sitäpaitsi kuten sanoin, opiskelen kirjoittamista, kirjoitan novelleja, runoja ja joskus myös lehteen. Hemmetti, olisihan se pitänyt arvata että jos vähänkään panostaa asiallisuuteen, niin saa kummallista palautetta. (Ei tietenkään kaikilta, usea kommentti lämmitti ja mukavasti :))

Murrosikä ei ole kaukana ei, sitähän tässä eletään. Onpas hassua, pitäisi melkein ottaa kohteliaisuutena tuo keski-ikäiseksi oletus, mutta jostain syystä rupesi vain kyrsimään.
En ole ihan varma mitä yo. tarkoitti sanoessaan "ei ole ainakaan laitoksissa asunut, jne.."
Hehee, kolmatta vuotta olen sijoitettuna ja sairaalakoulussa olen jonkun aikaa peruskoulustani käynyt. Ei sillä että siinä olisi jotain ylpeilemisen aihetta.

Ja jos jotakuta oikeasti vielä kiinnostaa, niin juuri äsken avauduin äidilleni. Pelkäsin että menee koko viikonlopun loma pilalle, mutta äiti reagoi vastoin mun kaikkia kuvitelmia, halasi tiukasti ja sanoi että tästä selvitään. Hieno juttu!

Niin, vielä tuosta keski-ikäisyydestäni.
Täällä minä keski-ikäinen istun auton takapenkillä lävistykset naamassani ja kuuntelen Tokio Hotelia ja silleen ;) Mulla on nyt palava vimma todistaa että oon sen kuusitoista vuotta minkä sanoin. Hmm, en koskaan uskonut todistelevani alaikäisyyttäni, mutta kaikkea sitä eteen sattuu.

Tosiaan ekat toimenpiteet olis sen testin tekeminen ja/tai neuvolaan soitto. Hyvä et sait äidilles kerrottua asiasta ja sait tukea sieltäkin suunnalta. Jos nyt olet pieniin päin niin ei se maailmaa kaada - vaikeuttaa kyl tietysti tavallaan joitain asioita mut jos saat tukee ja apua ympäristöstä (joko vanhemmiltas ja sijoituskodista) niin opiskelutkaan ei o pois suljettu asia.
Ei se ikää kato onko valmis äidiksi vai ei ja millanen äiti on. Oma asenne ja muutoksen suuruden ymmärtäminen on musta ne tärkeimmät jotka auttaa.

Tsemppiä jatkoon. Toivottavasti asiat selviää pian etkä pitkään enää murehdi asioita

Kiitos sinullekin. Testi tehdään äidin kanssa huomenna. Aika lailla meinaa pelottaa, oikeasti..
Olen tosi kova pettymään, rakennan aina jostain mahdottomasta haaveesta kauheat odotuslinnakkeet ja sitten pudotaankin pää edellä, kovaa ja korkealta. Mutta jos näyttää negaa, niin se on sitten niin. Tässä elämäntilanteessa mulla ei ole parhaita mahdollisuuksia antaa lapselle niin paljon sitä mitä se tarvitsee. Jos huomenna käy huonosti, tulen tänne ja sanon sen, sitten elämä jatkuu. Vaikea sanoa mitä teen jos plussaa. Onneksi äitini on tukena, helpotti suuresti.

Vieläkin kaikille suuret kiitokset avusta ja parille ihmiselle itsetuntoni parilla pykälällä nostamisesta.. ;)

Muuten, missä vaiheessa maha alkaa pyöristyä ja ihan selkeästi näkyä? Tiedän, tämä on yksilöllistä, mutta kertoilkaa omia kokemuksianne.

Ja onko kellään ollut aamupahoinvointia ennen plussaamista?

Hyvä kun äitisi on sinun tukenasi. Hän on kuitenkin tässä tapauksessa varmaan paras tukihenkilö. Tunnut fiksulta, kyllä sinä pärjäät vaikka vauvankin kanssa. Kerro meille mitä testi sitten näytti :-)

Ei siinä testissä mene kuin muutama minuutti. Musta tuntuu, että tulipa sulle plussa taikka miinus, niin se on yhtäaikaa sekä ihanaa että pettymys. Hyvä, että saat äidiltäsi tukea. Kyllä sinä pärjäät =)

Yhteistyössä