Aikuisen koiran totuttaminen lapsiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiralle koti tarjolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiralle koti tarjolla

Vieras
Asiallisia vastauksia kaipaan.
Kyseessä siis reilu 2v koira, jolla on aika vähän kokemuksia lapsista. Suhtautuu lapsiin uteliaasti mutta on epävarma, saattaa alkaa urisemaan ja pakenee tilanteesta. Muuten on luonteeltaan tervepäinen, ei siis mikään ongelmakoira.
Onko kellään kokemusta aikuisen koiran tulosta lapsiperheeseen? Miten ootte saaneet totutettua koiran? Meillä lapset tietää miten koirien kanssa ollaan, eivät siis ole repimässä korvista tai hännästä, kun koiria on ollut ennenkin. Aikuisen koiran ottamisesta ei ole kokemusta, aikaisemmat koirat tulleet heti luovutusikäisinä pentuina.
Kaikki vinkit ja neuvot siis tervetulleita.

Tuli 2 viikkoa sitten aikuinen koira, joka on tosi epävarma lasten suhteen. Murisi ja haukkui alussa. Nyt ei enää tee niin meidän muksuille, vaikka helposti pelästyykin. Lapset ovat syytäneet koiran suun täyteen makupaloja joka hetki - se on ehkä auttanut luottamuksen muodostumista.

Vieraisiin lapsiin koira suhtautuu edelleen epäilevästi, eli murisee ja haukkuu. Olen laittanut koiran työpäivän ajaksi erilliseen huoneeseen lapsiportin taakse ja sieltä kuulemma katselee rauhassa lasten kavereita, ehkä tuntee olevansa turvassa. Jos on samassa huoneessa, alkaa murina ja epäluulo.

Olen ajatellut, että ajan kanssa tottuu. Kuten on jo tottunut paljoon tullessaan pelkoa aiheuttaviin asioihin, kuten tuuleen, lasten ääniin, lehtien havinaan ja lintujen lauluun.....

[QUOTE="aapee";29869272]Joo nuo makupalat tuli itsellekin mieleen, että laittais lapset riviin sohvalle istumaan ja kun koira tulee nuuhkimaan niin saavat tarjota nameja.[/QUOTE]

Mä olen ripotellut makupaloja vähän kaikkialle kaapin ja pöytien nurkille. Lapset antavat niitä, kun koira tulee nuuhkimaan. Ja saavat VIELÄ antaa ruokapöydästäkin makupaloja (tämä tapa jätetään pois, kun koira on tottunut).
Samoin eteisessä on makupalakuppi, josta vieraat voi antaa tullessaan makupalan, kun koira uskaltautuu nuuhkimaan. Olen alkanut käyttää käskyä "tervehdi", ja samalla koira menee nuuhkimaan ja saa makupalan.

Yhteistyössä