aikuisen vesirokko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
HEI!

Onko kukaan teistä sairastanut vesirokkoa aikuisena tai tiedättekö jonkun joka olisi?Millainen tauti se on silloin?Itselläni on lapsena ollut lievä (muutama näppylä) vesirokko ja luulin etten saisi sitä enää. Loppuraskaudessa esikoisen päiväkodissa oli vesirokkoa ja menin vasta-aineet tsekkaamaan lääkärin ohjeesta, koska sanoi vesirokon olevan todella vaarallinen sikiölle jos äiti ei ole sitä sairastanut. Kävin sitten testeissä ja eihän minulla niitä vasta-aineita ollut eli voin sairastua vesirokkoon uudelleen. Onneksi en saanut sitä silloin.

Nyt päiväkodissa on taas vesirokkoa liikkeellä. Imetän edelleen vauvaa, joten voinko ottaa sitä rokotustakaan?Millainen tauti vesirokko on jos sen sairastaa näin aikuisiällä ja voiko vauva (4kk) saada sen myös ja millainen tauti se on silloin?Tuleeko se sitten taas uudestaan jos hän nyt sairastaa sen näin pienenä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

voi tulla aikuiselle todella pahana, niin että vaatii sairaala hoitoa. sinuna mä soittaisin terveyskeskukseen ja kysyisin voitko ottaa nyt rokotuksen, jos ei vielä onnistu, niin heti kun imetys on loppunut.

Minä en lapsena sitä sairastanut,mutta 26-vuotiaana sain vesirokon lasteni kanssa samaan aikaan. Mulla oli vain muutama näppy siellä täällä ja meni suht helpolla,3-vuotias kärsi enemmän kun sillä oli näppyjäkin enemmän ja meidän raasu 6kk oli varpaista päänahkaan asti rakkuloilla,pimppa ja kaikki :( Ainoa jolle kuume nousi oli toi meidän vauva.

mä otin itse rokotuksen kun olin lopettanut esikoisen imetyksen mutta silloin mulle mielestäni sanottiin, että vesirokkorokotuksen voi ottaa imetysaikanakin. Tarkistapa asia jostakin!

Rokotus suojaa taudin vaikealta muodolta vaikka olisit jo ehtinyt saamaan tartunnan.

Aikuisiällä sairastanut, kamalasti näppylöitä, kova kutina, mutta ei muuta. Vesirokko ei aina tartu; minä olen lapsena sairastanut, mutta ei minun 3 vanhempaa siskoa. Yksi näistä siskoista sairasti aikuisena, kun sai tyttäreltään toisella kertaa ( eka vesirokko oli lievä). Tällä ekalla kertaa ei saanut edes minun silloin 1,5 vuotias lapseni.

Mulla oli vaille kolmekymppisenä. Kuumetta oli kolme päivää päälle 39. Rakkoja oli kiireestä kantapäähän. Pissiminen sattu ku alapäässä oli rakkoja. Syödä pysty suurinpiirtein jääpaloja, viiliä ja mustikkasoppaa, kun oli suu täynnä rakkoja. Ihan karmeeta. Kannattaa kyllä sairastaa mukulana. Vesirokkoa vastaan vissiin voidaan rokottaa. Ainakin erityisryhmiä rokottavat, muistaakseni reumasairaita.

Mä sairastin 17-vuotiaana, ja oli ihan kammottavaa! Vesikelloja oli varmasti satoja ja ihan JOKA PAIKASSA, sormien väleissä, silmäluomissa, navassa, suussa... Viikon ajan korkea kuume ja heikko olo, arpia ei onneksi kovin paljon jäänyt, mutta äitini oli kuulemma taudin aikana jo miettinyt valmiiksi minne plastiikkakirurgille minut vie korjattavaksi, kun naama oli niin kauhean näköinen. Jos vaan voi lapsena sairastaa, niin kannattaa!

Ei voi ottaa imetyksen aikana, vaan vasta sen jälkeen.

Mulla tutkittiin vasta-aineet raskauden alussa, ei ollut niitä, eli en ole sitä sairastanut. Tuolloin kysyin asiaa infektiolääkäriltä, ja sanoi, että ehdottomasti otat sen rokotteen heti kun lopetat imetyksen, raskauden tai imetyksen aikana sitä ei voi ottaa, koska menee myös äidinmaitoon. Imetys loppui huhtikuussa ja tän kuun alussa hain ekan rokotteen, tehoste on kesäkuussa. Aikuisille annetaan 2 annosta, hinta on noin 70 euroa/kpl.
Rokotteesta mulle ei tullut mitään oireita. Ehkä vähän oli pistoskohta 2 päivää arka.

Perhepiirissä ilmeni vesirokkoa pari viikkoa sitten. Koska en ollut sitä itse sairastanut, hankin paniikissa rokotuksen. Ei kuulu rokotusohjelmaan, mutta kaikki haluavat sen voivat itselleen ostaa: kaksi rokotetta puolen toista kuukauden välein á 70 euroa. Lääkäri ja piikin pistänyt terkkari olivat kumpikin toiveikkaita: koska toimin ripeästi ja koska tauti itää pitkään, en kuulema todennäköisesti sairastuisi, tai jos sairastuisin, vain lievänä.

No nyt kahden viikon päästä altistumisesta ja rokotuksesta alkaa noita vesikelloja pukkaamaan rintakehään ja selkään. Kuulema muutama satunnainen rakkula voi johtua rokotteesta, koska se on elävää virusta, mutta näitä on kyllä jo aika paljon, joten aloitin heti saamani estolääkityksen (Acyrax 800 mg), sen pitäisi puolittaa taudin kesto ja helpottaa oleellisesti. Se pitää aloittaa 48 tuntia ihottuman alkamisesta. Ennemmin ei saa aloittaa, koska silloin voi kuulema vain siirtää taudin puhkeamista kuurin ajan.

Niin kuin on jo todettu: vesirokko voi olla aikuiselle todella vaarallinen, mutta ei välttämättä. Kiusallinen se kuitenkin on!

Esimerkiksi Amerikassa rokotetaan kaikki yli 13-vuotiaat sairastamattomat automaattisesti. Eli jos saitastutte aikuisena, älkää uskoko lääkäriä, joka väittää, että apuja ei olisi saatavana. Kaikki yleislääkärit eivät mitenkään voi muistaa/tietää joka taudin lääkityksiä ja varsinkin, kun vesirokko aikuisilla on kohtuu harvinainen, ei sen hoitoa kaikki tiedä. Vaatikaa siis heti estolääkitysresepti itsellenne, jos sairastutte! Turha kärsiä tauti rajuna, jos lääkkeellä voi hillitä taudin kohtuulliseksi/heikoksi.

Mutta siis tässä lomalaisena kettuuntuneena odottelen, että miten pitkän palan lomasta tauti haukkaa...

Ainiin pienenä lisäyksenä vielä yks tieto, jonka terkkari rupatellessamme kertoi: jos vesirokon sairastaa todella nuorena vauvana, voi sen saada uudelleen vanhempana. Sit tietysti on se vyöruusu vielä. Mutta soita ihmeessä rokotuksista vastaavalle terkkarille tai lääkärille, jos et niin jo ole tehnytkin, niin saat ensikäden tietoa.

Luulin sairastaneenin lapsena vesirokon kun äiti niin muisteli. Vaan enpä vissiin ollutkaan. Se tuli sitten 23-vuotiaana. Hirveesti näppylöitä, kova kuume, kutinaa ja kurja olo, mutta olihan se kokemus :)

20v atooppinen tyvär ja parhaillaan vesirokon kourissa. En saanut mitään estolääkitystä, minulle ei hoitaja edes maininnut sellaisesta, enkä itse osannut sellaista pyytää. SATOJA näppylöitä! Ensimmäiset vesikellot ilmenivät viikko sitten ja nyt ne muutamat ensimmäiset ovat pikkuhiljaa rupeutumassa. Ruumiinlämpö heitellyt 35-39 asteessa. Sääret ovat jokseenkin säilyneet rokolta mutta muu vartalo on kauttaaltaan vesikellojen peitossa. Nielu, jossa myös on rakkuloita, äityy välillä pahaksikin, normi särkylääkkeet tosin auttavat siihen.

Kohdallani ei tosiaan näytä pätevän tuo kaikkialla netissä julistettu 3-5 päivän rakkula-aika, kun mennyt tosiaan jo yli viikko. Rupeutumista edelleen odotan kuin kuuta nousevaa. Kiinnostaisi miten muilla on jäänyt arpia, voiko niitä jotenkin hoitaa? Entäs miten atooppinen iho on reagoinut?

itselläni on juuri nyt vesirokko, alotin uudenvuoden sairastumalla vesirokkoon ! näppyjä on joka paikassa päästä varpaisiin, ja syöminen on vaikeaaa.. särkylääkkeitä joudun ottamaan 3 päivässä, ja laitan myös 3 päivässä vaahtoa, joka on tarkoitettu vesirokkoon. Lievittää HIEMAN kutinaa. ( vaahtoa myydään apteekissa 20e purkki )

Olin about 24-25 kun sairastin tämän. Viikko kuumetta 38-39 ja paiseita oli
suussa ja oikeastaan joka paikassa. Ilmeisesti aika yksilökohtaista
veljellä oli tauti, samaan aikaan ja joutui lääkärin hoidettavaksi.

Arpia ei jäänyt. Viikon verran vuodelepoa lapaset käsissä.
Lapaset auttaa siinä ettei ala raapimaan paiseita, kyllä, ihan aikuisellakin. ;)

Kuten jo yllä tulikin. aikuisella tauti voi olla hyvin rajuoireinen, mutta viruslääkitys auttaa ja suositellaankin aikuisille, pitää vain aloittaa mahdollisimman aikaisin, mielellään heti eka päivänä.

Minä sairastin vesirokon kun olin 37 vuotias, henki meinas lähteä, aivokalvontulehdus, ja sitten maattiinkin teholla, Eli jos vaan mahdollisuus lapsena sairastaa, niin sairastakaa, minulla on nyt 3 vuotia tyttö juuri vesirokossa, voidetta hain apteekista