AIKUISENA OPISKELEMAAN, SAANKO MISTÄÄN ESIM: ANSIOSIDONNAISTA????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ktm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ktm

Vieras
Hei!
Olen lähdössä 12 vuoden työuran jälkeen opiskelemaan kasvatutieteen maisteriksi. Kuka tietää, saanko mistään esim. ansiosidonnaista päivärahaa. Tuo tavan opintotuki 290e ja siitä pois verot tuntuu , että se ei riitä edes ruokaan. Minulla on 2 lasta. Asumistukea en saa, koska meillä on omakotitalo.

Kiitos jos viitsit vastailla.

vielä lisään että olen siis vakituisessa työsuhteessa. Minua painostetaan irtisanoutumaan, mutta en tiedä onko se järkevää. Toki jos saan parempaa rahaa esim. työttömänä, niin silloinhan se on tehtävä? En tiiä, pää on ihan pyörällä...

Alkuperäinen kirjoittaja ktm:
vielä lisään että olen siis vakituisessa työsuhteessa. Minua painostetaan irtisanoutumaan, mutta en tiedä onko se järkevää. Toki jos saan parempaa rahaa esim. työttömänä, niin silloinhan se on tehtävä? En tiiä, pää on ihan pyörällä...

Hae opintovapaata niin saat aikuiskoulutus tukea mikä on tietty osa palkastasi. TUTKI ASIAA!!!!!

Mutta jos itse irtisanoudut, saat karenssia.

viime vuonna opiskelin reilun puolivuotta ja olin töistä opintovapaalla. sain silloin 4kk koulutusrahastolta rahnaa. Mä en oikein ymmärtänyt miten ne laski ne päivät. Minulle riitti päiviä siis 4kk.lle.

Alkuperäinen kirjoittaja Bio:

ainiin, mitäs jos mä sanon että irtisanokaa mut? =)

jos itse irtisanoudut, mm takaisinottovelvollisuus ym ei koske sinua.

Pyydä tarjous työpaikalta ja tarkistuta se liitossa, huomaavat ne kämmit. Yleensä ei kannata. Saat mm 3 kk karenssin liiton rahojen suhteen, eli kertakorvaus tulisi olla yli vuoden mittainen ja sitten paukkuu verojen rajat yli jos ei ole vuosiverokortti jne

Minä sanoin itseni irti ja alan työttömäksi elokuussa, meinaan mennä opiskelemaan vuodenvaihteessa, saa nähdä menikö syteen vai saveen, ollaan sitten työttömänä elleivvät päästä opiskelemaan ja opiskellaan sitten kun ansiosidonnainen loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bio:

ainiin, mitäs jos mä sanon että irtisanokaa mut? =)

jos ne irtisanoo tuotannollisist aja tlaoudellisista syistä, siinä on 9 kk esto eli ensin pitää palkata sut takas ja vasta sitten muita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä sanoin itseni irti ja alan työttömäksi elokuussa, meinaan mennä opiskelemaan vuodenvaihteessa, saa nähdä menikö syteen vai saveen, ollaan sitten työttömänä elleivvät päästä opiskelemaan ja opiskellaan sitten kun ansiosidonnainen loppuu.

oothan sä irtisanoutunu ennenku oot saanu tiedon opiskelupaikasta? muuten tulee tuohonkin mahdollisesti karenssia...

ap, kysy sieltä aikuiskoulutusrahastosta. 10 vuoden työhistoria, vuosi samassa työpaikassa riittää tukeen.

ÄLÄ TODELLAKAAN OTA LOPPUTILIÄ. Sinulla on oikeus opintovapaaseen ja työpaikka säilyy. Muuten saat pitkän karenssin ja työpaikan saanti voi olla opiskelun jälkeen vaikeeta.

oothan sä irtisanoutunu ennenku oot saanu tiedon opiskelupaikasta? muuten tulee tuohonkin mahdollisesti karenssia...

ap, kysy sieltä aikuiskoulutusrahastosta. 10 vuoden työhistoria, vuosi samassa työpaikassa riittää tukeen.

En ole mitenkään vielä opiskelupaikkaan kirjoilla, voin alottaa avoimen kautta ja sitten keväällä hakea yhteishaussa jos ne hyväksyy että mä opiskelen, ellei niin sitten pitää kysyä voiko avoimessa opiskella ja sitten jos voi, niin maksaa vain ne lukukausimaksut ja sitten hakea kun opinnot on suoritettu ja kirjata ittensä valmiiksi.

Kuinka paljon se aikuiskoulutustuki on koulutusrahastosta??? Se aikaisempi laskutapa oli ihan selkeä, mutta tämä loppuvuodesta alkava systeemi on Kelan sivuilla esitetty tosi epäselvästi. Siitä ei käy ilmi, kuinka paljon tuki on. Joka tapauksessa vaaditaan 8 vn työhistoria ja tukea saa max 18kk.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801154725IL
Kuinka paljon se aikuiskoulutustuki on koulutusrahastosta??? Se aikaisempi laskutapa oli ihan selkeä, mutta tämä loppuvuodesta alkava systeemi on Kelan sivuilla esitetty tosi epäselvästi. Siitä ei käy ilmi, kuinka paljon tuki on. Joka tapauksessa vaaditaan 8 vn työhistoria ja tukea saa max 18kk.