aikuisripari tehtävä auttakaa!:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
siis tiistain eka tapaaminen jonku papin tai mikä onkaan kanssa.Sain tehtävän pohtia elämänhistoriaani miten kristinusko on koskettanu elämääni,allekkain. Mitkä asiat on vaikuttanu siihen millainen musta on tullu jne siis apua mitä ihmettä mä kirjotan tohon???????? mitä te laittaisitte?? ette mun elämästä tiedä mitään tietenkään mut mitä voisin laittaa....:/ en oo mitää uskovaista tyyppiä sit yhtään....

Et siis ole aiemmin kuulunut kirkkoon? Sit se on hieman hankalampi homma jos ei periaatteessa ole koulua lukuunottamatta ollut uskonnon kanssa tekemisissä. Voithan sä esim. kirjoittaa siihen joistain juhlapyhistä ja perinteistä joita teillä on vietetty vaikka et kirkkoon ole kuulunutkaan. Luulen että joulua ainakin viettävät monet ateistitkin. Tai kirjoita sellaisista elämäntilanteista joissa olet pohtinut uskonasioita ym.. tän paremmin en osaa auttaa :)

No lähdet siitä kasteesta vaikka liikkeelle? Kummit ym,sit just noi juhlapyhät,arvot,mielipiteet,maailmankuva..siis toihan on niin laaja tehtävä että sen voi liittä oikeastaan mihin elämän osa-alueeseen vaan :)

No trarviiks tommosen listan tekemiseen olla sit jotenki uskovainen, Suomihan on niiin läpensä ev.lut kristitty maa byrokraattissesti että? Ja mitä ihmettä sä sit jossain riparil teet jos ei uskonto nappaa?

Vastatakseni sun kysymyksees: esim.
- kaste, jos sut on kastettu oot sillä tavalla saanu sen nimen jolla mm sun laskut löytää perille
- oliko sulla kolussa uskontoa, yleisesti otten kaikilla sitä jossain muodossa on ja jotain ajatuklsia se on sussa sillon herättäny, etkö muka koskaan oo köäyny jollain kirkkoretkellä
- oma nuoruuden kapinallisuus, ihannoitko kenties jotain gotiikkaa, noituutta tai jotain sillon, ehket tajunnut tietenkään mitä ne asiat oikeesti tarkottaa mut todellisuudessa esim murkun gotiikka on kapinaa vanhempia sitä kauttaa omaa kultturiperimää ja sitä kautta suomalaista kirkkokultturia kohtaan
- oletko koskaan ollu häissä, ristiäisissä, hautajaisissa...yms. mitä sulle niistä ja käteen
- mikä sut nyt sitten sai ottaan kontaktin kirkkoon
- niteb kirkon liittämminen sun elämään vaikuttaa sun elämään

mitä enemmän mä näitä tähän laitan sitä enemmänb mul on huuli pyöreenä, et mikä tässä nyt oikeestaan on kysymys

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
"en oo mitää uskovaista tyyppiä sit yhtään...."

No, miksi sitä riparia pitää kuitenkin väkisten käydä?

Kun pitää päästä kirkossa naimisiin.

Mä oon vissiin toooosi tyhmä tsori, mut miks pitää päästä kirkossa naimisiin jos uskonnolla ei oo väliä? Onhan niitä muitakin kauniita rakennuksia?

no vaikka ootko ollu srk kerhossa lapsena ? tai muussa srk toiminnassa ? entäs sun kasvatus kotona, onko sun vanhemmat saanu uskonnollisen kasvatuksen ? sekin vaikuttaa luultavastri sun elämään...

- ootko joskus rukoillut? tai huokaissut et "anna jonku tapahtua tms"
- tai kapinoitut, et miks jonku asian piti tapahtua
- ihmetellyt esim. luontoa, miten on mahdollista että esim. luonnon kaikkeus on olemassa
- katosnut lasta ja ihmetellyt, miten jotain niin täydellistä voi kehittyä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
- ootko joskus rukoillut? tai huokaissut et "anna jonku tapahtua tms"
- tai kapinoitut, et miks jonku asian piti tapahtua
- ihmetellyt esim. luontoa, miten on mahdollista että esim. luonnon kaikkeus on olemassa
- katosnut lasta ja ihmetellyt, miten jotain niin täydellistä voi kehittyä

Ei, kehittyminen viittaa evoluutioteoriaan, joka on punainen vaate kristityille. Tässä tapauksessa pitää ihmetellä, miten jotain niin täydellistä on voitu luoda.

Itse kävin äskettäin kummiuden takia aikusriparin.
Noi tehtävät kannattaa ottaa sillain,et teet ne mitä tajuut ja jos et tajuu,niin keskustelet niistä papin kanssa!
Esim. itse en voinut laittaa mitään tohon,jotta miten kristinusko on vaikuttanut elämään,koska se ei ole vaikuttanut millään lailla..
Itse kävin aikuisriparin ja minut vasta nyt kastettiin.

Aikoinaan olin paljon kaverien rippikoulujutuissa huvikseen mukana ja sieltä muistin paljon asioita,joita käytin apuna:)

Itse jätin kaikki sellaiset kohdat tyhjiksi joita en tajunnut ja keskustelin sitten niistä papin kanssa.
Koitin kumminkin parhaani mukaan vastata mahdollisimman moneen kohtaan,vaikka se asia ei ihan oikein olisi ollutkaan:)

Tsemppiä!:)