Aina arat rinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mistä johtuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mistä johtuu?

Vieras
Mistä voi johtua, että 24-vuotiaalla naisella on jatkuvasti arat rinnat? En ymmärrä miten aina voi olla arat ja kipeät. Onko teillä muilla naisilla minkäverran rinta-arkuutta?

Rintani ovat kokoa 70D. Olen hoikka 165/53 ja sellainen kauhean pieniluinen ja hentoinen. Rintakehäni on luinen ja rintani vaikuttavat vähän typeriltä koska rintarangan päällä ei ole melkein yhtään rasvaa. Samoin kylkiluut tuntuvat selvästi.. Jotenkin hölmön näköistä, että on sitten kaksi "rasvapalloa" luisessa rintakehässä.

No liittyikö tuo edes koko asiaan? Jokatapauksessa rintani ovat olleet murrosiästä asti arat. Juoksu, kosketus, rintaliivit jne tuntuvat ilkeiltä ja joskus jopa sattuvat. Esim. jos rasvaan itseäni, täytyy rintojen kohdilta tehdä se kauhean varovasti. Tuntuu, että niissä olisi jotain nestettä? Kuin olisivat pingottuneina.

En käytä hormonaalista ehkäisyä. Minulla todettiin keltarauhashormonin vajaus ja söin siihen keltarauhasvalmistetta..cerazettea 6kk. Se ei kuitenkaan vaikuttanut tähän asiaan ollenkaan. Keltarauhashormonin puute aiheutti sen, että kuukautiset tulivat kaksi kertaa kuukaudessa ja muulla ajoin päästi silti läpi, eli oli lisäksi tiputteluvuotoa.

Vai voiko tämä johtua jostain lihaksista rintojen alla? Minulla on lihasjumeja ollut varsinkin lapaluiden alla ja tuntuu, että koko rintakehä olisi jumissa myös. Silti minusta kyllä rintanikin ovat herkät ja arat.

Ja toinen asia joka huolestuttaa minua, on nännit. Jostain syystä tässä puolen vuoden ajan on nännit kihelmöineet kovasti. Jos niihin osuu paitaa, liiviä jne..niitä alkaa kihelmöimään todella inhottavan tuntuisesti. Samoin kylmä yms..koskee. Siis nännit menevät koviksi ja eivät laske ollenkaan moneen tuntiin. Ja en ole kiihottunut yms muuta. Voi kuulostaa naurettavalta ja typerältä, mutta asia on kiusallinen ja ikävä, sekä tuntuu todella inhottavalta. Ihan kuin olisi pyykkipojat tjs..nänneissä.

Enkä kehtää kysyä keltään oikein, onko tämä ihan normaalia..Täällä kasvottomana kysyn siis. Onko teillä minkäverran rinnat arat jne?

Olisin kiitollinen vastauksista. Asia painaa mieltä...

Ei kuulosta normaalilta. Jos kertoisit noiden tuntemusten vaihtelevan kuukautiskierron vaiheen mukaan, se olisi ymmärrettävää, mutta jatkuvasti rintojen ei pitäisi olla noin kipeät. Kannattaa varmaan pyytää lääkäriä tutkimaan hormonitasot, sillä oireet kyllä käy ihan yksiin hormonitoiminnan häiriöiden kanssa: esim. omien e-pillerien lopettamisen jälkeisten tuntemusteni kanssa.

^ Mulla ainakin oli nännit aivan sietämättömän arat jatkuvasti usean vuoden ajan (lääkärin mukaan "ihan normaalia, on vain kestettävä") kunnes otin lävistykset, jolloin osa herkkyydestä katosi. Toisinkinpäin on kuulemma käynyt, ja kaikkia ei varmaan esteettisesti innosta, eli en suosittele hoidoksi. ;-) Itse rinnat kärsivät myös kovasta kosketusherkkyydestä, kuulemma edelleen ihan normaalia on. Rintaliiveittä en pärjää. Olen huomannut, että reipas endorfiinit liikkeelle saava liikunta auttaa jonkin verran poistamaan tuota ylimääräistä nestettä kehosta ja lisää hyvää oloa, eli tällä hetkellä pärjään koht. hyvin kipuineni.

Ensiapuna nänneihin suosittelen tummelia ja ihan nännien päällä käytettäviä laastareita, ainakin jostain apteekista sai männävuosina. Nesteestä johtuva turvotus saattaa myös pahentaa varsinaisia kipuja, eli kokeile lisätä jotain luontaista diureettia, esim vihreää teetä tai ananasta ruokavalioon?

Itse rintalihaksen tulehtuminen taas ilmenee kipuna ennemmin lihaksessa kuin rasvakudoksessa, johon en ole sen koskaan kuullut heijastuvan. Saattaahan tuokin toisaalta olla mahdollista.

Eli mars lääkärille! Jo senkin takia, että osaavat tutkia, josko tuolla on ihan fysiologista, korjattavaa syytä. Jos ei, niin tervetuloa meidän tuskaisten kerhoon. :-/

Minulla rintojen pahkuraisuus ja arkuus (usein, etenkin ennen kuukautisia, suoranainen särky) katosi, kun luovuin kokonaan rintaliivien käytöstä. Mutta arvaan jo valmiiksi, että tämä ei ole sellainen vastaus, jonka haluat kuulla...

Alkuperäinen kirjoittaja Sivussahiihtäjä:
Minulla rintojen pahkuraisuus ja arkuus (usein, etenkin ennen kuukautisia, suoranainen särky) katosi, kun luovuin kokonaan rintaliivien käytöstä. Mutta arvaan jo valmiiksi, että tämä ei ole sellainen vastaus, jonka haluat kuulla...

Unohtui mainita, että itse vaihdoin mukavampiin, eli sporttiliiveihin. Niken toppimalliset sporttiliivit ovat todella mukavat käytössä olleet ainakin mulla. Pitsisiä hienompia tulee käytettyä ajoittain, kuitenkin niin, että kävin ihan alan liikkeessä mittauttamassa itseni. Aikaisemmin käytin 80B-kokoa, ammattilainen totesi vääräksi ja löi käteen muutaman parin 75 C/D:tä, helpotti huomattavasti. Aika monella naisella on kuulemma vääränkokoiset rintaliivit juuri niin, että ympärys on liian suuri ja kuppi vastaavasti liian pieni -- ihmekö tuo on, että särkee.

Mun nännit ei kestä ilman teippejä tai liivejä jos yläkropan verhona on mitään, eli pakko käyttää. Kotona sitten eevan asussa. :-)

Minulla on toinen rinta ollut arka ja kipeä lähestulkoon aina. Se on niin kosketusarka että rinnan tutkiminen on helvetillinen kokemus, ja usein sitä särkee esim. öisin. Ja näin on ollut niin kauan kuin muistan eli ainakin 10 vuotta. Toinen on taas ihan normaali.

etteivät rintaliivisi ole tarpeeksi tukevat? Toisaalta, miksetpä voisi käydä ihan lääkärissäkin kysymässä mistä tuo jatkuva kipu johtuu? Ei se ole mitenkään noloa.

Minulla on rinnoissa ollut kipuja ja arkuutta niin kauan kuin jaksan muistaa, nyt olen 49-vuotias. Välillä toinen on kipeämpi, välillä molemmat yhtä paljon. Vaihteluakin esiintyy, joskus on aikoja ettei ole juuri mitään kipua, mutta yleensä kyllä jonkin verran. Kuukautisten jälkeen on yleensä paras tilanne, siitä se sitten taas vähitellen pahenee. Yleensä se ei kuitenkaan ole niin voimakasta että erityisemmin haittaisi elämää ja olen siihen tottunut. Jokunen vuosi sitten lääkäri passitti mammografiaan ja ultraan, kun kipu muuttui toisessa rinnassa vihlovaksi ja häiritsevän voimakkaaksi, mutta tutkimuksissa ei löytynyt yhtään mitään. Vihlontakin kyllä loppui siihen; lääkäri arveli että rinnassa saattoi olla jokin kystarakkula, joka puhkesi mammografiassa.

Yhteistyössä