Aina tätä samaa: kotitöiden jako parisuhteessa, jossa pieni lapsi, molemmat vanhemma työssä käyviä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ankara vitu...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ankara vitu...

Vieras
Mä rupean olemaan aivan finaalissa tähän kotitöiden jakoon meidän perheessä. Mä teen täällä kaiken muun paitsi yhden ruoan päivässä, jonka mies tekee. Käy jokusen kerran yksin kaupassa. Kävisin minäkin, mutta en osaa kuulemma tuoda oikeita ruokia/tavaroita. Mä hoidan sitten meidän lähes 110 neliöisen asunnon kotihommat yksin eli siis kaiken;
- pyykit koneeseen, pois koneet narulle ja narulta kaappiin
- astian pesukoneen täytön ja tavarat kaappeihin
- kerään ympäri kämppää levitetyt tavarat (lapsen lelut, lehdet, mukit jne.)
- imuroin, moppaan
- siivoan vessan ja suihkutilat
- pyyhin pölyt
- tuuletan vuodevaatteet, tamppaan matot
- huolehdin pienen taaperon tarpeista (syömiset, pesut ja leikkiminen).

Lisäksi saan jotain sata miljoona kertaa muistuttaa tota äijää, että
- viitsit edes kerran vuodessa pestä auton. Useimmiten sen pesen sitten minä. Pesettäminen kuulemma maksaa liikaa, mutta ei voi herra itsekään pestä.
- leikkais nurmikon
- laittais listaa ja naulaa seinää, niin tulis 1,5 vuotta sitten aloitettu remppakin valmiiksi
- viitsit asentaa palo- ja häkävaroittimet kattoon (asuttu tässä jo 6 vuotta ilman noita, odottavat kaapissa)

Olen vaan aivan totaalisen väsy tähän. Kun joskus jotenkin auttais, keräis vaikka tyhjät limsapullot ja veis mennessään kauppaan, keräis sanomalehdet ja veis lehtiroskikseen tai olis jumalauta edes joskus ton lapsensa kanssa ilman, että tarttee pakottaa! Se lapsikin kun piti saada ja sitten sen kanssa ei viitti olla. Mun tarttee huolehtia noi kotihommat ja pystyä olemaan siinä sivussa koko ajan leikittämässä tota 3,5-vuotiasta, joka ei sekuntiakaan kykene yksinleikkiin!

Vali vali! Kiitos, helpotti vähän!

Sillä ei ole mitään merkitystä onko molemmat töissä vai ei.

Äiti kuka yleensä hoitaa lasta kotona ja mies joka yleensä käy töissä..heidän molempien pitäisi hoitaa myös kotityöt tasapuolisesti.
Elikkäs; naisen työtä on hoitaa lasta ja miehen käydä töissä...sitten jää vielä ne kotityöt, joihin molempien pitää osallistua.
Se ei tarkoita sitä että kun äiti kotona, niin hänen pitäisi vielä sen vauvan/lapsen hoitamisen lisäksi suorittaa kaikki kotityötkin.

Oisko vaikka näistä tulostettavista jutuista apua vastuiden jakamiseen?
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tyokalut/koko_perheelle/

Sopikaa tietyt siivous- ja pyykkipäivät (tyyliin ma, ke ja pe) ja joka toinen viikko on aina toisen vanhemman vuoro.

Miten voi tavallinen eläminen olla niin kamalan vaikeaa joillekin. Suorittamista, kotityölistoja, tehtävien jakoa... ?

Meillä on se periaate, että se tekee kuka ehtii ja jaksaa. Koti ei saa olla mikään työmaaleiri, eli jos ei jaksa niin ei ole pakko.

Asiaa toki helpottaa se, ettemme kumpikaan ole mitään nipoja siisteyden suhteen. Mutta ei meillä paskaistakaan ole.

Minusta miehen kuuluu käydä töissä ja naisen hoitaa koti ja lapset. Silloin kun nainen tekee ruokaa miehen kotona ollessa tottakai mies on ja leikkii lapsien kanssa.

Naista ei ole tarkoitettu töihin, eikä älyä vaativiin tehtäviin.

jos olisin kotona, mutta kun käyn työssä, nii mä en käsitä, että mun pitää hoitaa kaikki kotihommat (tota yhtä ruoanlaittoa lukuun ottamatta) vielä töiden jälkeen.

Ja kotiin olisin jäänyt, mutta mies pakotti töihin.

Suorittamisesta en tiedä mitään, mutta olen tehnyt niin kuin perhekeskuksessa on neuvottu, olen ollut tekemättä mitään, niin toki se mies sitten alkaa tehdä. Niin varmaan joo. Olin 2 vk tekemättä, mutta sitten ei päässyt enää kävelemään ja vessan lattiat oli kusta täynnä ja roskakorit pursus ja tursus ja puhtaat astiat ja vaatteet loppu, niin pakko oli ruveta tekemään. Toi laiska pa.... ei tee mitään. Ihme, että alkaa rakkauskin olla koetuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
siis oon kotiäiti lapset 5v 4v 2v ja 10kk kämppä 78.5neliöö ja hoidan kaik ite vaik ukko onki työtön. mun mielest nää on naisen hommii

no mitäs sun ukkos sit tekee??? syljeskelee kattoon vai????!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos olisin kotona, mutta kun käyn työssä, nii mä en käsitä, että mun pitää hoitaa kaikki kotihommat (tota yhtä ruoanlaittoa lukuun ottamatta) vielä töiden jälkeen.

Suorittamisesta en tiedä mitään, mutta olen tehnyt niin kuin perhekeskuksessa on neuvottu, olen ollut tekemättä mitään, niin toki se mies sitten alkaa tehdä. Niin varmaan joo. Olin 2 vk tekemättä, mutta sitten ei päässyt enää kävelemään ja vessan lattiat oli kusta täynnä ja roskakorit pursus ja tursus ja puhtaat astiat ja vaatteet loppu, niin pakko oli ruveta tekemään. Toi laiska pa.... ei tee mitään. Ihme, että alkaa rakkauskin olla koetuksella.

"mies pakotti töihin" ?? oletko sä nyt joku kaksivuotias vai??

Ymmärrän että ottaa päähän.. mutta mitä jos hankkisitte siivoojan, ihan oikeasti kun olette molemmat työssäkäyviä ihmisiä vielä. Siiivoja ei paljoa maksa verovähennysten jälkeen ja säästyisitte niiltäkin riidoilta pienellä rahalla. Itse aion tehdä näin kunhan muutamme isompaan asuntoon ja minä palaan takaisin työelämään.

Sanoisin, että jätä tommonen pas*a, jos ei yhteistä kotianne, perhettänne ja sinua arvosta sen vertaa, että kiinnostaisi.

Oletko siis kertonut ja jutellut hänelle miten pahaolo niin henkisesti kuin fyysisestikin sinulle hänen tekemisistään tai tekemättä jättämisestään tulee?

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh??:

"mies pakotti töihin" ?? oletko sä nyt joku kaksivuotias vai??

Pakotti.

Alkuperäinen kirjoittaja hellurei:
Minusta miehen kuuluu käydä töissä ja naisen hoitaa koti ja lapset. Silloin kun nainen tekee ruokaa miehen kotona ollessa tottakai mies on ja leikkii lapsien kanssa.

No hellurei vaan sullekin mitä kommenttia. Pakko olla provo, ei kukaan oo noin älykääpiö että heittää tollasta läppää ihan tosissaan...

Ei voi kuin ottaa osaa! Tuota se on monella naisella, että nainen hoitaa kaiken. Jos ei hoida, tekemättä jää. Meillä se auttaa vähän, että minä osaan relata. Lattiat saavat minun puolestani olla niin kauan likaiset, kunnes mies on sitä mieltä, että on aika pestä ne. En tiedä miten sitten käy, kun tuo meidän pikkuinen lähtee liikkeelle, toivottavasti mies tajuaa silloin, että pitää pestä useammin. Pyykitkin pääsevät välillä kasaantumaan, mutta sitten kun mies alkaa tarvita vaatteitaan, niin pesee useamman koneellisen putkeen. Tiskeistä tulee välillä jupistua, kun mies ei koskaan tee mitään keittiöhommia, mutta ei siitä niin paljon vaivaa ole kun on tiskikone. Ruokaa en tuota päästäisi laittamaankaan. Remontit minä teen aina tässä huushollissa, kun miehellä menee pieneenkin hommaan kuukausia.

Kuinka siivoushullu sinä ap olet, pitääkö kaiken aina olla ihan tip top? Kuinka usein siivoat? Suosittelen että tilaat kotisiivouksen teille. Kahdelta työssäkäyvältä pitäisi löytyä rahaa siihen, samoin kuin auton pesuun. Reilua tuollainen ei missään tapauksessa ole, mutta ei varmaan ole mitään keinoa, millä sinä saisit tilanteen korjattua. Niin se vaan ikävä kyllä on, jos mies on tuollainen:(

Alkuperäinen kirjoittaja piip piip:

Sanoisin, että jätä tommonen pas*a, jos ei yhteistä kotianne, perhettänne ja sinua arvosta sen vertaa, että kiinnostaisi.

Oletko siis kertonut ja jutellut hänelle miten pahaolo niin henkisesti kuin fyysisestikin sinulle hänen tekemisistään tai tekemättä jättämisestään tulee?

Olen kertonut ja näistä on keskusteltu perhekeskuksellakin, mutta minun vaan pitäis ottaa rennommin. Kysyin tuon kokeilun jälkeen, että pitäiskö ottaa vielä rennommin vai tuleeko ne sossun tädit meille seuraavan kerran siivoamaan, kun toi äijä ei tee mitään.

Mun äiti on käynyt auttamassa, kun on omita voimiltaan jaksanut/kyennyt. Miehen äiti sanoo, että hänellä on omakin asunto siivottavana. Joo...

Alkuperäinen kirjoittaja nimbus:
Ei voi kuin ottaa osaa! Tuota se on monella naisella, että nainen hoitaa kaiken. Jos ei hoida, tekemättä jää. Meillä se auttaa vähän, että minä osaan relata. Lattiat saavat minun puolestani olla niin kauan likaiset, kunnes mies on sitä mieltä, että on aika pestä ne. En tiedä miten sitten käy, kun tuo meidän pikkuinen lähtee liikkeelle, toivottavasti mies tajuaa silloin, että pitää pestä useammin. Pyykitkin pääsevät välillä kasaantumaan, mutta sitten kun mies alkaa tarvita vaatteitaan, niin pesee useamman koneellisen putkeen. Tiskeistä tulee välillä jupistua, kun mies ei koskaan tee mitään keittiöhommia, mutta ei siitä niin paljon vaivaa ole kun on tiskikone. Ruokaa en tuota päästäisi laittamaankaan. Remontit minä teen aina tässä huushollissa, kun miehellä menee pieneenkin hommaan kuukausia.

Kuinka siivoushullu sinä ap olet, pitääkö kaiken aina olla ihan tip top? Kuinka usein siivoat? Suosittelen että tilaat kotisiivouksen teille. Kahdelta työssäkäyvältä pitäisi löytyä rahaa siihen, samoin kuin auton pesuun. Reilua tuollainen ei missään tapauksessa ole, mutta ei varmaan ole mitään keinoa, millä sinä saisit tilanteen korjattua. Niin se vaan ikävä kyllä on, jos mies on tuollainen:(

En mä ole siivoushullu. Haluaisin vain, että ovesta pääsi kotiin tullessa sisään, ilman että kompastuu johonkin ja vessan pytyn renkaasta ei jäi kusta perseposkiin ja sais puhtaita vaatteita päälleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen:

No hellurei vaan sullekin mitä kommenttia. Pakko olla provo, ei kukaan oo noin älykääpiö että heittää tollasta läppää ihan tosissaan...

Ei se ollut mitään läppää. Naisia ei siksi ole johtotehtävissä sillä heitä ei ole sinne tarkoitettu, naiset eivät osaa tehdä päätöksiä aivoillaan vaan tunteillaan.

Ehkä joskus evoluution muokkaamana naisistakin tulee vielä hyviä johtajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen:

Ei se ollut mitään läppää. Naisia ei siksi ole johtotehtävissä sillä heitä ei ole sinne tarkoitettu, naiset eivät osaa tehdä päätöksiä aivoillaan vaan tunteillaan.

Ehkä joskus evoluution muokkaamana naisistakin tulee vielä hyviä johtajia.

En haluaisi provosoitua tästä mutta ottaa vaan niin paljon päähän tuollaiset kommentit. Työskentelen itse johtotehtävissä ja voin kertoa että osaan ajatella ihan järjellä työjutut. Ehkei kannata aina yleistää kaikkea, vaikka tottahan on että ainakin tällä palstalla pitää provota saadakseen vastauksia.

Yhteistyössä