ainainen päänsärky ja väsymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mystinen väsymysoireyhtymä

Lääketiede tuntee uupumuksen ohella toisen hankalasti diagnosoitavan väsymyssairauden: kroonisen väsymysoireyhtymän.

Taudin syistä kiistellään, ja rajanveto masennukseen on häilyvä. Väsymysoireyhtymässä pelkkä univelan korjaaminen ei riitä. Voimattomuuden lisäksi esiintyy monia fyysisiä oireita, kuten lihaskipuja, päänsärkyä tai voimakasta rasituksen jälkeistä pahoinvointia.

Jotkut potilaat invalidisoituvat työ- ja toimintakyvyttömiksi. Usein taudin puhkeaminen liittyy sairastettuun infektioon tai voimakkaaseen stressiin, muttei aina.

- Hankalasta diagnosoinnista kertoo se, että arviot väsymysoireyhtymän yleisyydestä vaihtelevat 0,06 - 3 prosentin välillä, yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma toteaa.

- Hoito on samantyyppistä kuin uupumuksessa, ja sitä tarvitaan yleensä pitkään. Hyvä hoitosuhde lääkärin kanssa on olennaisen tärkeää.

Miksi olen aina väsynyt? | Terveys | Iltalehti.fi

Liikunnan puute tai sitten huono näkö? mulle tuli mieleen noista sun oireista, että onks sun näköä tarkistettu? mun siskolla oli pää toosi kipee ja väsymystä kauvan kunnes se käskettiin mennä silmälääkäriin ja nyt sillä on luku lasit. Voihan tuo tietysti johtua muustakin, mutta nämä kaksi ovat yleisimpiä aiheuttajia harrastatko liikuntaa tai ulkoilua? hapen puute aiheuttaa pää kivun ja liikunnan puuttuvuus. toivottavasti saat helpotusta oireeseesi:) -Ella

aika vanha keskustelu tämä mut aattelimpa vastata nyt kun satuin lukemaan.
Eli minäkii olen kärsin jo reilun puolvuotta päivittäisest todella pahast väsymyksestä ja todella kovista päänsäryistä, välill jopa lamauttavia, joten joutunut hakemaan useita kipupiikkejä. olen 16-vuotias naisen alku jolla ei aikaisemmin ole ollut mitän vakavia sairauksi tms.
Näkö korjattu laseilla jo monta vuotta sitte ja säännöllisin väliajoin tarkistettu että lasit on sopivat, liikun säännöllisesti, kaikki mahdolliset verikokeet otettu eikä mitään ole näkynnyt, on käyty magneettikuvissa ja nyt odotan aikaa neurologille. tähän mennessä lääkärit ovat epäilleet että olisin ollut jossain tapaturmassa jossa pää olisi päässyt retkahtamaan ja aiheuttanut päähän "vamman" josta aiheutuu päänsärky, on myös epäilty jännitysniskaa, masennusta ja migreeniä, koska rankka liikunta pahentaa päänsärkyä, särkylääkepäänsärkä, mutta ongelmana on se etten käytä särkylääkkeitä. olen syönnyt kipukynnystä nostavia lääkkeitä ei ollut apua,tulehduskipulääkettä ei ollut apua.
nyt vain odottelen, jotta pääsisin neurologille ja asia ratkeaisi

Suosittelisin pyytämään lähetettä kipuklinikalle. Aivosi vielä kehittyvät ja voisit poisoppia kroonisesta kivusta. Pitäisi ensin luokitella oikein kipusi lähde, jos mahdollista. Krooninen kipu luokitellaan kudosvauriokipuun eli nosiseptiiviseen kipuun, hermovauriokipuun eli neuropaattiseen kipuun, mekanismeiltaan tuntemattomaan eli idiopaattisen kipuun ja psyykkisin mekanismein selittyvään eli psykogeeniseen kipuun.

Alkuperäinen kirjoittaja päänsäryistä kärsivä;30616206:
aika vanha keskustelu tämä mut aattelimpa vastata nyt kun satuin lukemaan.
Eli minäkii olen kärsin jo reilun puolvuotta päivittäisest todella pahast väsymyksestä ja todella kovista päänsäryistä, välill jopa lamauttavia, joten joutunut hakemaan useita kipupiikkejä. olen 16-vuotias naisen alku jolla ei aikaisemmin ole ollut mitän vakavia sairauksi tms.
Näkö korjattu laseilla jo monta vuotta sitte ja säännöllisin väliajoin tarkistettu että lasit on sopivat, liikun säännöllisesti, kaikki mahdolliset verikokeet otettu eikä mitään ole näkynnyt, on käyty magneettikuvissa ja nyt odotan aikaa neurologille. tähän mennessä lääkärit ovat epäilleet että olisin ollut jossain tapaturmassa jossa pää olisi päässyt retkahtamaan ja aiheuttanut päähän "vamman" josta aiheutuu päänsärky, on myös epäilty jännitysniskaa, masennusta ja migreeniä, koska rankka liikunta pahentaa päänsärkyä, särkylääkepäänsärkä, mutta ongelmana on se etten käytä särkylääkkeitä. olen syönnyt kipukynnystä nostavia lääkkeitä ei ollut apua,tulehduskipulääkettä ei ollut apua.
nyt vain odottelen, jotta pääsisin neurologille ja asia ratkeaisi

No mulle on määrätty migreeninestolääkkeet, joita en tosin edes ostanut koskaan, kun selvisin hengissä ilmankin. Jälkikäteen selvis, mistä ne ainakin tulee, mut esim sinisestä väriaineesta sanovat jotku tulevam samoin luomusokerista, koska siinä on glutamiinihappoa ja glysiiniä, siis noita en siedä ollenkaan:
Arominvahventeiden muistilista sein
Ruokapäiväkirjan avulla ja tuoteselosteita keräämällä vaiva selvis:-)