Ainiin, joulutähti ei ole myrkyllinen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miä

Vieras
Koulussa tänään puhuttiin siitä kun sen kukan myrkyllisyydestä pelotellaan. Se ei ole myrkyllinen. Sitä urbaanilegendaa yritetään nyt kumota ja miä ajattelin teidän kanssanne tämän tiedon jakaa. =)

No miksiköhän mun sisko joutui sairaalaan syötyään kyseistä kukkaa?
Sielä oksetettiin ja annettiin lääkkeitä jne.. Joten siinä sulle urbaani legendaa !

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Mä oon kuullu et ois vähäsen. Mut siis niin vähän et pitäis syödä monta joulutähteä että sais oireita. Mä en jaksais syösä edes salaattia niin paljoo :whistle:

Miä en ihan faktaa voi ladella mutta sen tutkimuksen mukaan mitä luin niin 20 kiloisen lapsen pitäisi syödä 500 joulutähden lehteä että siitä tulisi myrkytysoireita. Siinähän popsii :D

Alkuperäinen kirjoittaja pidä tietos omana:
No miksiköhän mun sisko joutui sairaalaan syötyään kyseistä kukkaa?
Sielä oksetettiin ja annettiin lääkkeitä jne.. Joten siinä sulle urbaani legendaa !

Minkä ikäinen siskos oli, miksi se söi kyseistä kukkaa ja montako kymmentä vuotta tästä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mä oon kuullu et ois vähäsen. Mut siis niin vähän et pitäis syödä monta joulutähteä että sais oireita. Mä en jaksais syösä edes salaattia niin paljoo :whistle:

Miä en ihan faktaa voi ladella mutta sen tutkimuksen mukaan mitä luin niin 20 kiloisen lapsen pitäisi syödä 500 joulutähden lehteä että siitä tulisi myrkytysoireita. Siinähän popsii :D

Aikamoinen määrä "salaattia" muksulle väännettäväksi :D

Mut kuis, onko hyasintti myrkyllinen?
Son mun lempijoulukukka (tai lempi-sellanen minkä raaskin ostaa ) mutta kissakin tykkää siitä kamalasti :whistle: Vaikka hengissä ja hyvinvoiva tuo edelleen on, vaikka hyasintteja jauhaakin joka vuosi :| :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Minäkin luin viime jouluna aikaan tästä, että voi tulla joitakin pieniä limakalvovaurioita, jos tätä kukkaa esim laittaa suuhun.. :)

Voi. Mutta se ei ole myrkyllinen. Iho-oireita voi tulla myös. Mutta terve ihminen saa pistellä poskeensa kasvihuoneellisen joulutähteä ennenkuin se aiheuttaa myrkytyksen :D

Mut kuis, onko hyasintti myrkyllinen?
Son mun lempijoulukukka (tai lempi-sellanen minkä raaskin ostaa ) mutta kissakin tykkää siitä kamalasti :whistle: Vaikka hengissä ja hyvinvoiva tuo edelleen on, vaikka hyasintteja jauhaakin joka vuosi :| :whistle:

Ei sekään myrkyllinen ole mutta pahempi kuin joulutähti. Jos sitä enemmän vetelee niin myrkytys tulee. Ne sipulit on niin käsiteltyjä. Elukat on ihme epeleitä, mikähän niitä noissa kukissa viehättää. Nimimerkillä kissa söi koko gerberan |O

Mä haluaisin tietää että miksi juuri tämä sun lukema tutkimukses olisi oikeassa,eikä ne aikaisemmat?
Ja onko oikeesti jotkut 20lkiloset vetäneet 500kpl joulutähtiä,vai miten tuollainen tulos on saatu..

Alkuperäinen kirjoittaja kyselyikä:

Mä haluaisin tietää että miksi juuri tämä sun lukema tutkimukses olisi oikeassa,eikä ne aikaisemmat?
Ja onko oikeesti jotkut 20lkiloset vetäneet 500kpl joulutähtiä,vai miten tuollainen tulos on saatu..

Oisko näin: tutkija tutkii joulutähden lehden "myrkkymäärän" ja laskee siitä sitten raja-arvot?

Alkuperäinen kirjoittaja kyselyikä:

Miä sanoin että se ei ole faktaa. Se on tutkimus josta luin. Kerron myös että luin sen lehdestä. Miä vaan sokeasti uskon mitä lehdissä sanotaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Minäkin luin viime jouluna aikaan tästä, että voi tulla joitakin pieniä limakalvovaurioita, jos tätä kukkaa esim laittaa suuhun.. :)

Voi. Mutta se ei ole myrkyllinen. Iho-oireita voi tulla myös. Mutta terve ihminen saa pistellä poskeensa kasvihuoneellisen joulutähteä ennenkuin se aiheuttaa myrkytyksen :D

tarkoitin juuri tätä, että kukka ei ole niin myrkyllinen, mitä siitä puhutaan, että korkeintaan jotain pieniä limakalvovaurioita voi tulla. Ymmärsit kyllä nyt minut väärin.

Joulutähti voi aiheuttaa paikallisia iho-oireita ja saattaa aiheuttaa nautittuna suun alueen limakalvoille ärsytystä sekä vatsan ärsytysoireita.

Aika paljon saa syödä kyseistä kukkaa myrkytyksen saadakseen.Tosin jotkut voivat olla herkempiä kuin toiset ja saada vakavammat ärsytysoireet.

Niin ja oon myös huomannut että anopinkielet ja peikonlehdet ei myöskään oo niin myrkyllisiä kuin väitetään, meidän kisuli nimittäin rakastaa niitä yli kaiken..kissoille tarkoitettu heinä ja "epämyrkylliset" kasvit ei kelpaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Neppi:
Niin ja oon myös huomannut että anopinkielet ja peikonlehdet ei myöskään oo niin myrkyllisiä kuin väitetään, meidän kisuli nimittäin rakastaa niitä yli kaiken..kissoille tarkoitettu heinä ja "epämyrkylliset" kasvit ei kelpaa..

Tästä voisimme päätellä että nuo ei myrkylliset ovat sitten myrkyllisiä,kun kissasi niitä välttelee.

Yhteistyössä