Ainut lapsi

01.03.2011
147
0
16
Espoo
Mun pojalla on yksi kaveri kenen kanssa leikit sujuu ihan kivasti ja tykkäävät toistensa kanssa leikkiä. Mutta tällä kaverilla on sellanen tapa että aina kun leikit ei mee niinku hän tahtoo niin alkaa kiukkuamaan ja aina mun poika saa sitten kuulla että "Sä et oo enää mun kaveri ja mä en tykkää susta. Mä leikin sitte mieluummin yksin." Yleensä just tuolla samalla kaavalla ja sitten tää kaveri aina hipsii vähän sivummalle mököttämään ja touhuilemaan omiaan ja yleensä vielä sielläkin pospottaa kuinka "Mä en tykkää Niilosta ja Niilo ei oo mun kaveri, mä leikin vaan mun kaverien kanssa." Mun poika jää aina jatkamaan leikkiä.
Sitten jonkun hetken päästä tää kaveri tulee vähin äänin takasin ja yleensä jatkavat sitte leikkiä siitä mihin jäivät. Näin siis yleensä. Joskus tää kaveri saattaa suuttua niin paljon että lähtee kotiin jos ei asiat mene niinkuin hän tahtoo.

Mietinpä tässä vaan sitten että onko tää tapa tälle nimenomaiselle pojalle vaan luonteenomainen tapa sietää pettymyksiä ja sitä ettei asiat mene niinkuin ite tahtoo vai onko tää enemmänkin yleistä perheensä ainoilla lapsilla? Vai onko jotain ikään liittyvääkin? Mun poika 5- vuotias ja kaveri 6- vuotias.

Kun sitten taas muiden kaverien kanssa erimielisyydet ratkotaan yhdessä niin että löytävät sellasen ratkaisun mikä sopii molemmille. Ei pojan muut kaverit tee tai sano noin. Tuntuu ikävältä aina omalle pojalle selittää että "Petteriä harmittaa kun teidän leikki ei suju niinkuin hän tahtoisi, siksi hän sanoo ettei tykkää susta jnejne." Kyllä mun poika sen ymmärtää mutta tuntuu itestä ja pojastakin ikävältä kun kaveri sanoo tuollaista.

Muilla kavereilla on sisaruksia yksi tai useampia, niinkuin meidänkin perheessä. Onko siis useampilapsisesta perheestä tulevalla paremmat kyvyt hallita sitä pettymyksen tunnetta ja kiukkua mikä syntyy kun asiat ei suju oman tahdon mukaan? Vai onko vaan lapsikohtaista?

Meillä on ainoainen tyttö ja ei kyllä ole tietääkseni käyttäytynyt noin. Huomaan täällä kotonakin kun leikkii kaverin kanssa, että jos tulee erimielisyyksiä niin ne tytöt osaa ratkoa molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Tyttö siis melkein 8v.

No eipä niin. Tää kaveri kyllä on ollut päiväkodissa useamman vuoden ja nytkin siis eskarissa että ryhmässä toimiminen ei ihan vierasta ole. Mun lapsi tosin sen sijaan on ikänsä ollut kotihoidossa mitä nyt kerhossa käy pari kertaa viikossa. Kyllähän häntäkin selvästi harmittaa jos leikit ei suju niinku tahtos mutta hän yrittää selvästi aina ettiä ratkasua mikä kävis leikkikaverillekin. Eikä vaan suutu ja ala murjottaa ja hauku siinä sivussa kaveriaan.

Minun mieheni on ainoa lapsi, ja hän on yksi ystävällisimmistä ja empaattisimmista ihmisistä, joita olen tavannut. Hän on erittäin joustava ja epäitsekäs, joten en usko, että sisarusten määrällä on mitään tekemistä asian kanssa.

Meillä esikoinen on vähän huono tuollaisessa ja käyttäytyy samansuuntaisesti, vaikka sai pikkuveljen alle 2vuotiaana. Käytökseen on puututtu. Lapsi on kuitenkin todella herkkä (hermostumaan/innostumaan/jne), mutta suuntaa harminsa ulospäin (onneksi, sisälläpidettynä nuo tunteet voivat olla huonompi juttu)

Oletko ajatellut, että voisit yrittää ohjata tuota kaveria rakentavampaan erimielisyyksien ratkaisuun? Ainokaisen lapsen vanhemmat eivät ehkä edes näe lastaan kovin usein tuollaisessa tilanteessa eivätkä voi puuttua tai eivät osaa tehdä asialle mitään. Voisit tehdä ison palveluksen lapselle ja pojallesikin tämän kaverina, jos kokeilisit muutaman kerran ohjata lasta sovittelemaan? Lapsi saattaa saattaa oppia nopeastikin, kun joku auttaa häntä kokeilemaan toista tapaa ratkaista asioita.

No tokihan sitä voisi yrittää neuvoa sitä naapurinkin poikaa näissä riitatilanteissa.
Ainahan voi vaikka jutella ko lapsen vanhemman kanssa, että onko ok toimia jollakin tietyllä tavalla hänen kanssaan kun tilanne tulee päälle.

Ainakin musta anteeksipyyntö olis paikallaan kun takaisin leikkiin hiippailee, silloinkin voisi teidän muksu kertoa, että ei ole kivaa kun tekee noin, meillä nämä jutskat on kiitettävästi toimineet.
Toiset tarvitsevat enemmän apua tähän kaveeraamiseen, toiset vähemmän :)

Niin joo.. voisihan sitä itsekin tosiaan välillä puuttua asiaan. Poika ei koskaan ulkoile yksin ja äitinsä kyllä aina puuttuukin jollain tavalla asiaan. Mutta yleensä niissä tilanteissa saa tuon kaverin äitikin osansa niskaan tyyliin "Älä puhu mulle!!" ja "Mä vihaan sua!!" Ja sitten meneekin tovi tuota lepytellessä.

Millä tavalla sitä osais sitten nätisti sitä kaveria ohjata että meidän pojasta tuntuu aika ikävältä kun sanoo noin? Kun sen kaverin äitikin siinä kuitenkin kuulolla on.. Ettei tavallaan astu kasvatuksessa toisen varpaille. kun aina tulee vähän kummallinen olo jos toisen lapsen käytökseen puuttuu vaikka omakin vanhempi siinä vieressä on.

Yhteistyössä