äippäloma ja esikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vainen

Vieras
eli varmistan vain että meneekö se niin etten saa tuosta 2v esikoisesta mitään vaikka jään äitiyslomalle ensi kuussa, ja lapsikin siis jää kotihoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Saa tietenkin kotihoidontukea

eikö tähän vaikuta miehen työtulot?! mä oon pihalla kun lumiukko näiden kiekuroiden kanssa, kaikki apu on siis tervetullutta :)

Niin olen minäkin. Käänny Kelan puoleen, sieltä saat tarvittavat tiedot. Itse hain sitä hoitorahaa takautuvasti kun en ollut älynnyt sitä hakea. :D

täytyy varmaan kysästä kelasta, vaikkakin ristiriitaisin tuntein asioin ko. tahon kanssa nykyään :) viimeksi kun selvittelin ä-rahaa, pokkana väittivät että olisin saanut saman ä-rahan kun esikosta, mikäli esikoinen on ALLE 2v, ja sehän ei sitten ihan näin mennyt :) onneksi kuitenkin sain ä-rahan työtulojen mukaan, mutta huvittaa väliin tuo kelan "tietäväisyys" :)

Suora lainaus kelan sivuilta "Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa."

tässä hieman tietoa. eli äitiys lomalla saa äitiysrahaa ja mahdollisesti kotihoidontuen lisä osaa. mutta hoitorahaa ei saa. itse olen ollut nimittäin minimi äippärahalla ja silti sain vain lisäosan.

koitin sivistää itteeni kelan sivuilla, ja totean etten vissiin ole oikeutettu kyllä kotihoidontukeen, tai mihkään muuhunkaan..kun ei kai siihen KAIKKI automaattisesti ole oikeutettuja?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vainen:
koitin sivistää itteeni kelan sivuilla, ja totean etten vissiin ole oikeutettu kyllä kotihoidontukeen, tai mihkään muuhunkaan..kun ei kai siihen KAIKKI automaattisesti ole oikeutettuja?

ei... voit siis saada tuota kh-tuen lisäosaa, joka on tulosidonnainen

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Kertokaa nyt sitte vielä, millaisissa äitiys/vanhempainrahasummissa pitää liikkua, että on mahkuja tohon hoitoloisään?

siihen lasketaan perheen kaikkien jäsenten tulot... ja esim. meillä siis 5 henkinen perhe ja kuukausitulot saa olla max. 1700e, että saa täyden hoitolisän...

Se menee niin, että saat kotihoidon tuen ja äitiyspäivärahan erotuksen kotihoidon tukena jos jotain maksettavaa jää. Täysillä kunta- ja hoitolisillä minimiäp-rahalla niin voi käydä.

Mulle muistaakseni tuli ihan automaattisesti päätös siitä, sillä mulle tuli samana päivänä kolme kuorta Kelasta: äitiysavustus, äitiyspäiväraha ja kotihoidon tuen päätös.