Äippärahaa edeltävän 6kk tulojen perusteella hakeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Elikkäs,

Aion hakea äippärahaa tuota äitiyslomaa edeltävien tulojen perusteella, koska tulot on nousseet oleellisesti viimeksi vahvistettuun verotukseen nähden.

Pitääpi soitella kelaan ja kysäistä, mutta jospa joku täällä muistaisi:

Eli äippärahaa pitäisi hakea viimeistään se 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Kuitenkin jos hakee noiden edeltävien tulojen perusteella niin tuossa pyydetään ilmoittamaan tulot äitiyslomaa edeltäviltä 6 kuukaudelta.
Ja äippäloma alkaa mulla vasta 1 kk ennen laskettua aikaa.
Menee vähän ristiin tuo...etukäteen en tiedä tulojani.

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja pa:
aina hakenut tuota 6 kk edeltävää aikaa. ne palkkalaput lähetetään ihan viime tipassa muistaakseni.

No aika viimetipassa tuliskin multa kun saan palkkaa ns. jälikäteen kun oon tulospalkattu. Eli kun lokakuu on vika työkuukausi niin lokakuun palkka tulee mulle vasta marraskuun lopulla jolloin oon ollut jo kohta kuukauden pois töistä...

oon hakenut juurikin viimeisen 6kk tulojen perusteella. Jos muistan oikein, tulot piti arvioida ja sitten kun saivat työnantajalta oikean tiedon (kun jäin äitiyslomalle 1kk ennen laskettua aikaa), tekivät vasta päätöksen. Varmista kuitenkin vielä Kelalta.

mites tilanteessa kun jään 4kk hoitovapaalle, ennen ku jään äitiyslomalle ja oon ollu edellisen äitiysloman ja alkavan välissä töissä 6kk jonka jälkee sit sen 4kk hoitovapaal, mut siis eikai mun tuloihin nyt vaikuta tuo 4kk hoitovapaa ..

Poikkeus tilanteissa siihen riittää yksikin kuukausi, ja todistus siitä että työsuhde jatkuisi raskaudesta huolimatta.
Kuukauden tulot kerrotaan 12 ja toisaalta 6kk tuolt kahdella niin saadaan vuosityötulo.

Tulojen olisi pitänyt myös kasvaa 20% että ottavat huomioon.

Kuukauden tulot riittävät poikkeustilanteissa

Kela voi laskea vanhempainpäivärahasi määrän poikkeuksellisesti myös vähintään kuukauden työtulojen mukaan. Tämä edellyttää, että sinulla on vähintään 6 kuukauden pituinen työsopimus ja et ennen perhevapaatasi ole esimerkiksi työttömyyden takia ehtinyt tehdä työtä ja saada työtuloja kuukautta pidemmältä ajalta. Jos hoidat lasta kotona, tulee sinulla olla voimassa oleva työsuhde ja työ, josta olet hoitovapaalla.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument

perse perse!: Esimerkki: Milloin kuukauden tuloja ei käytetä?

Siiri on aloittanut juuri uudessa vakituisessa työpaikassa, mutta jää äitiyslomalle kuukauden työskentelyn jälkeen. Ennen uutta työtään Siiri oli 6 kuukautta työttömänä ja sitä ennen 8 kuukautta töissä. Siirin vanhempainpäivärahaa ei voida laskea pelkästään kuukauden työtulojen perusteella, sillä Siirillä on tuloja yhteensä 9 kuukaudelta ennen äitiyslomaansa. Siirin päiväraha lasketaan uudesta työpaikasta saadun kuukauden palkan sekä työttömyyttä edeltäneiden 5 kuukauden tulojen mukaan. Näin Siirille saadaan yhteensä 6 kuukauden tulot, jotka kerrotaan kahdella vuosituloksi.

Mutta voihan hakea sen 6kk tulojen perusteella, kyllä ne KELAlla laskee päivärahan asiakkaan hyväksi.
Itse hain myös 6kk tulojen perusteella, mutta ei ollut noussut tarpeeksi. Sain päätöksen edellisten mukaan koska nuorin ei ollut täyttänyt 3vuotta ennen la:ta.
Sain enemmän sillä tavalla päivärahaa.
Molemmista oli laskelmat päätöksessä mukana.

Yhteistyössä