Äippärahan laskeminen 6kk tulojen mukaan - mihin tuloihin verrataan tällaisessa tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Heips,

Onko jollain ollut samaa tilannetta, neuvolasta ei osattu kertoa ja Kelan sivuilta en löytyänyt vastausta.

Eli haluaisin äippärahani laskettavan edeltävän 6kk:n tulojen perusteelle, koska tuloni ovat nousseet.
Normaalisti näitä 6 kk:n tuloja verrattaisiin viimeksi vahvistetussa verotuksessa ilmoitettuihin tuloihin.

Minä olen kuitenkin saanut edellisen lapsen joulukuussa 2009 eli ollut äippälomalla vuosina 2009-2010. Tuolloinkin äippäraha laskettiin 6 kk:n tulojen mukaan kun tulot oli nousseet.

Eli mihin tuloja nyt verrattaisiin: viimeksi vahvistettuun verotukseen, vai niiden 6 kk:n tuloihin, joiden perusteella äippäraha viimeksi laskettiin?

Vaihtoehtoja on kolme:
- ä-raha maksetaan viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, tämän vuoden aikana alkavat kaudet lasketaan vuoden 2009 tuloista.
- 6 kk tuloista ennen ä-rahakautta
- samat päivärahat kuin edellisen lapsen aikana, jos la on ennen vanhemman lapsen 3v syntymäpäivää.

Kuuden kuukauden tuloja verrattaisiin vuoden 2009 tuloihin, riippumatta siitä mistä ne muodostuvat.

Tosiaankin, joinain vuosina tulojen on oikeasti täytyneet nousta lähes 30 %, että toi 20 % vähennysten ja indeksikorotusten jälkeen toteutuu.
nim. 25 % nousu ei riittänyt

Ne laskee sen automaattisesti kelassa, kun kirjotat lisätietoihin asiasi. Jos sun tulot on siis nousseet, niin mennään 6kk tulojen mukaan, jos ei, niin saat saman kun silloin edellisestä lapsesta, mikäli ei oo täyttänyt 3v.

Todennäköisesti saat saman verran kuin aiemminkin. Itse sain myös lapsen 2009 joulukuussa ja nyt kun jäin äippälomalle uudelleen, ni sain samaa kuin aiemmasta. Tulot oli kyllä tässä välissä noussu, mutta ei ihan sitä 20 prosenttia..

Kyllä minä olen ymmärtänyt, että tässäkin tapauksessa verrataan siihen viimeiseen toteutuneeseen verotukseen. Ihan sama, vaikka olisit ollut koko vuoden vapailla.

Kela kyllä löytää tavan, jolla laskenta saadaan asiakkaalle epäedulliseksi. Tällaisessa tilanteessa päiväraha voi jäädä naurettavan alhaiseksi tuloihin nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;24545296:
Tulot on kyllä nousseet yli 20 % viimeksi vahvistettuun verotukseen nähden, mutta menee hilkulle nouseeko tarpeeksi jos verrattaisiinkin niihin lukuihin joiden perusteella äippäraha viimeksi laskettiin.

Muistaakseni menee niin että jos edellinen lapsi alle 3v, saa itse valita ottaako saman päivärahan kuin aikaisemmin vai vahvistetun verotuksen mukaan. Jos on hilkulla, Kelassa lasketaan kummalla perusteella saisit enemmän ja tekevät päätöksen sinun eduksesi :) Itsekin näitä pähkäilin, Kelan laskurin mukaan en olisi saanut päivärahaa 6kk tulojen perusteella (nousua ei tarpeeksi) mutta päätös oli kuitenkin tehty sen perusteella. En kysynyt syytä kun olin niin ilahtunut päätöksestä.

Vaihtoehtoja on kolme:
- ä-raha maksetaan viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, tämän vuoden aikana alkavat kaudet lasketaan vuoden 2009 tuloista.
- 6 kk tuloista ennen ä-rahakautta
- samat päivärahat kuin edellisen lapsen aikana, jos la on ennen vanhemman lapsen 3v syntymäpäivää.

Kuuden kuukauden tuloja verrattaisiin vuoden 2009 tuloihin, riippumatta siitä mistä ne muodostuvat.

Ja näistä KELA valitsee sen mistä asiakas saa parhaimman päivärahan.
Näiin ainakin tapahtui kun jäi ä-lomalle 2008

Yhteistyössä