Airbag pois päältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liisa

Vieras
Heippa! Meillä auto, jossa airbag edessä, sekä sivutörmäyssuojat. Nyt ollaan turvaistuinta autoon hankkimassa ja mietitään mihin kohtaan se autossa sijoitettaisiin. Airbagin saa kytkettyä pois päältä ja autotehtaalta oli kuulemma miehelle vakuutettu, että lasta saa kuljettaa edessä silloin kun törmäystyyny ei ole toiminnassa..itse tätä vähän epäilen, jotenkin en luota että onko tuo nyt ihan 100%?! Takapenkillä istuin vie sen verran paljon tilaa, että etupenkillä ei enää voi kunnolla istua. Joten mitä mieltä te olette, onko jollakin istuin edessä/laittaisitteko istuimen eteen vastaavassa tilanteessa?

No tottakai me laitettiin eteen kun sai pois törmäystyynyn. Ei tullut mieleenkään että ei voisi luottaa. Sittenhän voisi alkaa miettimään voiko turvaistuimen lukkoon luottaa jne. Eli eteen vaan jos haluaa. Toki yhtä lailla voi taakse laittaa, mutta riskimpää se on mun mielestä kun ei sitä malta olla antamatta tuttia, kääntymättä yms ajaessa ja sitten sattuu vahinkoja helposti.

Kyllä minunkin mielestäni pitää voida luottaa siihen, että jos airbag kytketään pois, niin se on silloin kytketty pois. Asiantuntevassa liikkeessähän tästä voisi vielä kysyä, esim. autonne merkkiliike.

Itsellämme oli kaukalo takana ja nyt on turvaistuin takana. Tilaahan se vie, mutta sellaista se on lapsiperheen elämä. Ellei sitten hommaa tarpeeksi isoa autoa...
Ja kyllä sitä malttaa ajaessaan olla kurkkimatta sinne taaksepäin, eihän siitä edes ylettäisi antamaan tuttia. Mutta myönnettäköön sen verran, että esim. 50km matkalla tuli vauvan kanssa kahdestaan ajaessa pysähdyttyä pari kertaa tsekkaamaan, että vauva on OK.

Itsekin pelkäsin takapenkille laittoa tosi paljon ja mitä sitten jos kuuluu yskimistä ym. tulenko hysteeriseksi. Noh meidän vauva on ollut niin ihana automatkaaja aina että nukkuu lähes heti kun autoon päästään. Vauva ei ollut kuin 2,5kk kun lähdin yksin hänen kanssaa 200km ajoreissulle moottoritiellä. Ja kaikki meni tosi hyvin.
Meillä olisi myös saanut airbagin pois, mutta me ei kumpikaan luotettu siihen riittävästi. Mies luotti lähes 100% mutta kun auto ei ole ihan uusinta mallia niin emme olleet vakuuttuneita että sen tosiaankin voi kytkeä pois. Silloin tietty luotettaisiin jos tyynypakkauksen saisi pois. Mutta kukin luottaa ja tekee niin kuin itse parhaaksi itselleen uskoo...kuten tällä palstalla on jo useasti todettu.

Onko teillä takana keskellä 3-pistevyö? Itse laittaisin sinne, jos vaan olisi 3-pistevyö eikä lantiovyö niinkuin noissa vanhemmissa autoissa on. Helpoin tietysti matkatessa on se, että istuimen saisi eteen. Turvallisin paikka olisi takana keskellä.

Mä en luottaisi Airbag:n pois kytkemiseen...mutta se onkin minun oma juttuni. No, joka tapauksessa omassa autossani ei ole edes sitä mahdollisuutta ja kaukalo on apparin puolella takana, siellä se olisi vaikka ei koko airbagia edes olisi. Kohta 8kk ollaan reissattu ilman ongelmia (tyttö viihtyy hyvin autossa lelujensa kanssa)

Hei! Itse uskoisin että airbagin poiskytkeminen on mekaaninen toimenpide, siis niin ettei mikään softavirhe voi kytkeä airbagia takaisin päälle. Meillä siis käännetään nupista systeemi pois ja luotan siihen että se pois menee. Varmasti olisi suurempi kolarinvaara jos vauva olisi takapenkillä ja minä yksin ratissa. Airbag tulee sitten vasta kuitenkin kysymykseen kun haaveri on jo sattunut. Mutta kukin mieltymystensä mukaan, niinhän se menee :)

Kannattaa soittaa ja kysäistä automerkkiliikkeestä. Minä näin tein ja sanoivat airbagien lauenneen oikosulkujen vuoksi. (Mazda)
Eikä he voinut missään nimessä suositella lapsen laittamista etupenkille, taakse keskelle, siellä on turvallisin paikka.

Takana keskellä on turvallisin paikka, mutta turvaistuimet vievät ihan tolkuttomasti tilaa! Meillä oli selkä menosuuntaan HTS:n penkki ja jos se ois ollu keskellä niin kuski eikä apukuski ois mahtunu autoon ollenkaan (meillä silloin VW Passat).

Me laitettiin takapenkille, itselle ei tullut mieleenkään luottaa tuohon Airbagin poiskytkemiseen. Ainahan voi tulla jokin laitevika tms...takana ollut tosi hyvä. Nyt vain mietitään milloin käännetään menosuuntaan, alkaa pojalla olemaan niin pitkät jalat:)

Meille taas sanottiin, ettei mikään auton tekninen laite ole 100 % varma. Siis vaikka airbagin saa kytkettyä pois päältä, ei voi vannoa, etteikö esim kolaritilanteessa jokin virtapiiri rikkoudu niin, ettei airbag pamahtaisi ulos. Mikään ihmisen rakentama laite kun ei taida olla pomminvarma. Meillä uusi Volvo.

Itse olen toipunut aikoinaan 8 viikkoa airbagin murtamia kylkiluita ja nenää. Kolari oli pieni, eikä mitään vammoja olisi tullut ellei airbag olisi tullut ulos.

Kukin tietty tyylillään, mutta itse en riskeeraisi vauvan henkeä. Hyvin se pärjää takapenkilläkin.

en todellakaan laittais eteen,vaikka sais airbagin pois päältä.
meillä on takana ja vaikka joutunee etupenkin siirtämään aika eteen. siihen mahtuu hyvin kuitenkin pienempi ihminen istumaan. minä istun vauvan kanssa takana ja mahtuu taakse vielä 10v. lapsemme, toki haluaa istua siinä edessäkin.

Sekä autojen että turvaistuinten ohjekirjoissa sanotaan aivan yksiselitteisesti, ettei turvaistuinta saa laittaa etupenkille, vaikka airbagin saisi kytkettyä pois toiminnasta. Riski on silti aina olemassa.

En myöskään minä laittaisi eteen, vaikka airbag kytketty pois.. meitä tästä varoiteltiin jopa lastentarvikeliikkeessä, koska sitähän ei voi mitenkään testata että onko se varmasti pois päältä, ja pysyykö myös jos sattuu kolari. Eli takana on meilläkin istuin, ja ahdastahan siinä edessä on, mutta turvallisuus ennen kaikkea. :)

No meillä kaksoset ja toinen edessä (airbag on pois päältä) ja toinen takana. Mahdutaan kaikki autoon! Ja luotetaan et airbag on tosiaan poiss päältä kun on kerran kytketty!

En laittaisi Airbagin paikalle. Siitä varoitetaan joka puolella ja olen kuullut että merkkiliikkeissä ei välttämättä edes oteta bagia pois päältä vaikka pyytäisi sitä (siis kyse autosta, jossa et itse pysty bagia kytkemään pois).

Siinä ei asiantuntevat ja merkkiliikkeet auta jos airbag laukeaa vauvan päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja UK:
Kyllä minunkin mielestäni pitää voida luottaa siihen, että jos airbag kytketään pois, niin se on silloin kytketty pois. Asiantuntevassa liikkeessähän tästä voisi vielä kysyä, esim. autonne merkkiliike.

meillä on uusi audi. ei ohjekirjassa kielletä kaukalon laittoa eteen vaikka airbag olisikin pois kytketty.Jos tuollaista asiaa alkaa pelkäämään niin huhuh...ei kannata sitten autoilla

Huonoa palvelua annetaan merkkihuolloissa ja joidenkin autonvalmistajien tuotteissa, jollei muka airbagiä saada 100% kytkettyä pois päältä:). Eipä lauennut ainakaan meillä, kun ajoimme kolarin taajamassa kesällä ja airbag oli kytketty pois opel-merkkihuollossa.
Se ei todellakaan voi laueta vahigossa!

En tosiaan luottaisi noihin, me kysäistiin autoa ostaessamme asiasta. Meillä tuo pois kytkeminen tapahtuu nappia painamalla ja virrat katkaisemalla, eli asia on hyvinkin tietokoneistettu, voiko tekniikkaan luottaa täysin?-mielestäni ei voi.
Myyjä kertoi että autoon saattaa helpostikkin kolaritilanteessa tulla tekninen vika ja kaikki menee oikosulkuun.
Ja vielä lisäksi mielipiteeni, lapsen paikka ei ole etupenkillä. Ostimme sellaisen istuimen joka mahtuu olemaan takana keskellä viemättä edessä istuvilta tilaa.

Minulla se tieto ettei myöskään vakuutus korvaa henkilövahinkoja, jos airbag on kytketty pois!!! Silloin ottaa itse vastuun.Selvittelin tätä, kun itse olin vaihtamassa autoa ja kyselin merkkiliikkeestä ottavatko he airbagin pois.

Yhteistyössä