Äiteienpäivä = turha juhla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin vain

Vieras
Äitienpäivä on aivan turha juhla. Miksi lapsien tulisi osoittaa kiitollisuuttaan jotain sellaista kohtaan, jota he eivät ole itse valinneet eli tuloaan tänne maailmaan? Lapsethan ovat äidin ja isän päätös tai heidän haluistaan syntyneen toiminnan tulos - hyvin monta kertaa toiminnan tulos on jopa vastenmielinen niin äidille kuin isällekin. Niinkauan kuin lapsi on pieni, eikä voi huolehtia itsestään, on itsestään selvää, että äiti ja isä huolehtivat aikaansaannoksestaan, miksi lapsen pitäisi siitä jotenkin erityisesti osoittaa jotain kiitollisuutta? Tai vielä pahempaa, hehkuttaa jotenkin äidin ylivertaisuutta tai uhrautuvaisuutta tms. Äitiyshän on itse valittu juttu ei mikään uhraus, eikä siihen ketään pakoteta, miksi lasten pitäisi olla siitä jotenkin kiitollisia?

Onhan se mennyt aika kaupalliseksi juhlaksi sekin. Ja vielä itse äiti hehkuttaa, mitä tahtoo lahjaksi... Vein minäkin äidille lahjan, käytännöllisen, niinkuin tapoihini kuuluu, mutta kaupalliseksi katson minä tämänkin juhlan.
On sekin tietysti kiitos, kun muistaa äitiä kerran vuodessa ja käy kahvilla. Itselle toivoisin samaa, eli lapset käymään sitten, kun ovat kotoa pois lähteneet jo. Nyt meillä vietetään vain mummujen päiviä.
Juhlavaa ja ihanaa ruokaahan meillä on joka ikinen viikonloppu verrattuna koulujen ja työmaiden valmiille mauille...joten vielä ei äidinpäivän vietto ole niin erikoista, kun lapset asuu kotona.

Niin ja mikä idea on esimerkiksi syntymäpäivissä tai hautajaisissa. Kaikkihan me olemme syntyneet ja joskus kuolemme. Miksi pitää järjestää kauhea härdelli, vaikkeivät nuo ole mitään ihmeellisiä juttuja?

Eihän äitienpäivä meitä äitejä varten ole vaan lapsiamme. Äitienpäivä on lapsille (myös aikuisille lapsille) tarkoitettu päivä, jolloin muistamme meidän äitejämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näköjään äitienpäivä pitäis lakkauttaa. Niin paljon pahasta mielestä saa lukea palstalta.

Nääh, lakkautetaan mielummin turhasta kitiseminen ja epärealistiset odotukset.

Onko epärealistista odottaa aamupalaa sänkyyn tai edes "hyvää äitienpäivää" -toivotusta myös mieheltä? On ainakin meidän taloudessa näköjään. Lapsilta sain aivan ihanan kortin, mutta mies ei edes vaivautunut herättämään lapsien kanssa, saati sitten toivottelemaan mitään.

Onko epärealistista odottaa aamupalaa sänkyyn tai edes "hyvää äitienpäivää" -toivotusta myös mieheltä? On ainakin meidän taloudessa näköjään. Lapsilta sain aivan ihanan kortin, mutta mies ei edes vaivautunut herättämään lapsien kanssa, saati sitten toivottelemaan mitään.

Jos mies on 364 päivää vuodessa sellainen, joka ei huomioi vaimoaan, niin on se aika epärealistista odottaa mitään huomiota äitienpäivänäkään.

Jonkun mies ei muistanut mitenkään. Karua. Kannattaako siksi rutista ja pilata mukava päivä? Mielestäni ei.

En muuten saanut lahjoja, enkä todellakaan odota niitä. Pieni hali ja katse ja yhdessäolo riittää. Mies ei tuonut mitään, koska enhän ole sille äiti... Tykkään äippäpäivästä silti, sehän on kesän aloituksen kannalta aikas tärkee juttu. Mamma sai itse kasvatettuja tulppaaneita ja on tosi onnellinen niistä..:)

Jos mies on 364 päivää vuodessa sellainen, joka ei huomioi vaimoaan, niin on se aika epärealistista odottaa mitään huomiota äitienpäivänäkään.

Jonkun mies ei muistanut mitenkään. Karua. Kannattaako siksi rutista ja pilata mukava päivä? Mielestäni ei.

No eikö sitten yhtenä päivänä vuodessa saisi rutista, kun tänä päivänä tuo tuntuu erityisen ikävältä? Ehkä ei, kaikkeen pitää tyytyä.

No eikö sitten yhtenä päivänä vuodessa saisi rutista, kun tänä päivänä tuo tuntuu erityisen ikävältä? Ehkä ei, kaikkeen pitää tyytyä.

Senkun rutiset jos se oloasi parantaa. Uskallan tosin väittää, että se vaan pahentaa oloasi entisestään.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Eihän äitienpäivä meitä äitejä varten ole vaan lapsiamme. Äitienpäivä on lapsille (myös aikuisille lapsille) tarkoitettu päivä, jolloin muistamme meidän äitejämme.
Näin minäkin tämän päivän käsitän. Vieläköhän tollasen 18 kesäisen kollin saisi opetettua siihen, että toukokuun tokana sunnuntaina hän herää "äitinsä" eikä vaimonsa vierestä?

Äitienpäivä rantautui todella Suomeen sotien jälkeen, kun haluttiin muistaa sotaleskiäitejä. Minusta juhla on vanhentunut, kuten myös äitien kunniamerkkien jakaminenkin.. Ja olen saanut lahjat ja kunniamerkkeihin olen vielä liian nuori ;)

Senkun rutiset jos se oloasi parantaa. Uskallan tosin väittää, että se vaan pahentaa oloasi entisestään.

Eli mistään ei saa rutista, kun se ei kuitenkaan auta mitään, niinkö? Vaikka pettymystä tulee toisen perään tai vaikka saisit selkään, ei saa rutista.

Eli mistään ei saa rutista, kun se ei kuitenkaan auta mitään, niinkö? Vaikka pettymystä tulee toisen perään tai vaikka saisit selkään, ei saa rutista.

Rutise rauhassa.
Mutta anna muiden silti nauttia päivästä - turha sitä on lakkauttaa siksi, että sinun miehesi on tunteeton.
Sano miehellesi suoraan että vituttaa. Ehkä ensi vuonna hän muistaa?

Rutise rauhassa.
Mutta anna muiden silti nauttia päivästä - turha sitä on lakkauttaa siksi, että sinun miehesi on tunteeton.
Sano miehellesi suoraan että vituttaa. Ehkä ensi vuonna hän muistaa?

Juu en minä sanokaan, ettei saisi juhlia. Mutta minun mielestäni jos pettyy todella karulla tavalla, saa kyllä rutista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Näin minäkin tämän päivän käsitän. Vieläköhän tollasen 18 kesäisen kollin saisi opetettua siihen, että toukokuun tokana sunnuntaina hän herää "äitinsä" eikä vaimonsa vierestä?

Oikeastaan mä ajattelen niin, että äitienpäivänä mies opastaa lapsia miten äitiä hemmotellaan ja isäinpäivänä taas itse teen aamupalan isälle lasten kanssa ja lapset antavat korttinsa ja ehkä olen itseki jonkun paketin siinä samalla antanut.

Ei ne lapset pieninä kuitenkaan tiedä miten toista juhlitaan, jos ei vanhemmat opeta, joten sen puoleen sillä puolisolla ja hänen tekemisillään on merkitystä.

Oikeastaan mä ajattelen niin, että äitienpäivänä mies opastaa lapsia miten äitiä hemmotellaan ja isäinpäivänä taas itse teen aamupalan isälle lasten kanssa ja lapset antavat korttinsa ja ehkä olen itseki jonkun paketin siinä samalla antanut.

Ei ne lapset pieninä kuitenkaan tiedä miten toista juhlitaan, jos ei vanhemmat opeta, joten sen puoleen sillä puolisolla ja hänen tekemisillään on merkitystä.
Meillä on varmaan vaikuttanut se, että mä olen ollut yh. Malli muiden hemmotteluun on tullut multa ja lasten ollessa pieniä äitienpäiväkortit ovat tehneet hoitopaikassa/koulussa. En muista exän koskaan onnitelleen mua äitienpäivänä enkä sitä odotakaan, sillä enhän mä ole hänen äitinsä vaan hänen poikansa äiti.

Yhteistyössä