Äiti valvoo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Junnu tuli tuossa hetki sitten sanomaan,että olo on tosi huono. Ja huonolta toi 16 v näyttikin. Naama tulenpunainen, silmät vetiset ja sameat. Mittari kainaloon ja lukema 41,2. Valitteli rintakipuja jo eilen. Nyt on lihakset ja nivelet kipeinä. Yskittää ja hengittäminen on vaikeaa. Influenssan on tainnut saada.

Eipä siinä sitten muuta kuin kuumetta alentavaa peliin, poika mun sänkyyn ilmankostuttimen viereen, ikkuna auki, peitto päälle, iso lasi vettä viereen ja ilmoitus, että äiti valvoo: jos tarvitset jotain, hihkaise. Jos et hihkaise, käyn säännöllisesti tarkistamassa tilanteen.

Ei tämä äitys lopu, vaikka lapset kasvavatkin. Aamulla katsastetaan tilanne ja lähdetään tarvittaessa lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa aamuvirkku:
voi että. Paranemisia sun pojalle.
Kiitos =) Mä olen kerran elämässäni sairastanut influenssan ja se on aika...miten sen nyt kuvaisi ... jysäyttävä tauti. Mitään lääkitystähän siihen ei juurikaan ole, joten pitää vaan potea rauhassa.

Hoidahan poika terveeksi. =) Sen ikäinenkin vielä tarvii äitiä, kun minusta tuntuu että äiteen apu kelpaa hyvin vieläkin joskus ja olen 27vee.
Nyt siis mies menossa 27.2 jalkaleikkaukseen ja on jalkakipsissä 3kk, mulla laskettu aika maaliskuun lopussa ja eilen meillä purettiin wc ja on ainakin kuukauden käyttökelvoton. Äiti lupas tulla toiselta puolelta suomea auttamaan alussa kun vauva syntyy, hän tekee sesonkityötä ja on siis lomalla toukokuun alkuun. Lisätään vielä että pikkujätkällä on hirmuinen uhma päällä (2v5kk) ja neuvolantäti sanoi mulle eilen että varmaankin syntyy viimeistään 38viikolla tämä vaavi kun pääkin on niin matalalla jo. Että onpa ihanaa kun se äiti on siellä hälärivalmiudessa ja voi tulla hätiin aika nopeastikin jos synnytys käynnistyykin jo aiemmin. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kookos:
Meillä kävi koko perhe influenssan läpi minua lukuun ottamatta. Ja kyllä otti koville! Mutta elä huoli, kyllä se onneksi henkiin jättää vaikka välillä jo epäilyttikin =)
Niin kamalalta kuin ehkä kuullostaakin, mä olin tavalölaan iloinen, että junnulle nousi kuume ja tuli aika selkeet influenssan oireet. Eilen nimittäin - kun junnu niistä rintakivuistaan puhui - ehdin jo ajatella, että jasso, siinä meni sun tulevaisuuden haaveesi. Junnun suku kun on perimältään sepelvaltimotautista, sukua,jossa juuri kukaan ei enää viiskymppisenä - jos nyt on edes elossa - käy enää töissä. Isänsä puolelta junnulla on pumppuviat ja äitinsä puolelta sokeriviat. Ja junnu halua arauhanturvaajaksi. Se on niin pienestä kiinni, milloin tollasella nuorella kaikki haaveet murenevat taivaan tuuliin. Influenssa on sittenkin kokonaisuutta ajatellen ihan pikku juttu. Mutta kipeä tuo poika on, sitä ei käy kieltäminen. Niin on kuin isänsä, ettei valita, ennenkuin on "avomurtuma reidessä". Jos silloinkaan. Eipä toi valittanut 10 veenäkään, vaikka sillä oli sääriluu poikki. Joten jos ja kun se nyt "valittaa", saa myös sairastaa rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Hoidahan poika terveeksi. =) Sen ikäinenkin vielä tarvii äitiä, kun minusta tuntuu että äiteen apu kelpaa hyvin vieläkin joskus ja olen 27vee.
Nyt siis mies menossa 27.2 jalkaleikkaukseen ja on jalkakipsissä 3kk, mulla laskettu aika maaliskuun lopussa ja eilen meillä purettiin wc ja on ainakin kuukauden käyttökelvoton. Äiti lupas tulla toiselta puolelta suomea auttamaan alussa kun vauva syntyy, hän tekee sesonkityötä ja on siis lomalla toukokuun alkuun. Lisätään vielä että pikkujätkällä on hirmuinen uhma päällä (2v5kk) ja neuvolantäti sanoi mulle eilen että varmaankin syntyy viimeistään 38viikolla tämä vaavi kun pääkin on niin matalalla jo. Että onpa ihanaa kun se äiti on siellä hälärivalmiudessa ja voi tulla hätiin aika nopeastikin jos synnytys käynnistyykin jo aiemmin. :heart:
Mun likka oli jo täysi-ikäinen, kun sillä oli edessä iso selkälekkaus. Varmaan yksi haastavimmista leikkauksista, mitä Ortonissa on tehty. Mulle oli itsestäänselvää, että tyttö tulee tänne lapsuudenkotiinsa toipumaan. Ja mulle oli itsestäänselvää, että työnantaja antaa mulle ensin kesäloman ja sitten etätyömahdollisuuden. Ei olisi ollut mitään tolkua siinä, että olisin käynyt likkaa 2-3 kertaa yössä auttamassa, jos likka ei olisi majaillut täällä meillä.

Mulle tarjottiin taas työpaikkaa, mutta en mä sittenkään halua vaihtaa. Sittenkään, vaikka tää uurastus joskus tuntuu katkaisevan kamelin selän. Jonain päivänä nimittäin voi tulla tilanne, että läheisten pitää singota keskellä yötä synnytykseen ja kotiin jää lapsi, kissa tai koira. Niin kauan kun mä tätä "koiranvirkaani" hoidan, mun tyttäreni tai miniäni ei tarvitse synnyttää ilman puolisoaan, asuivatpa sitten millä mantereella tahansa. Jos tavalliseksi palkansaajaksi palaisin, tilanne olisi sen jälkeen ihan toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Pikaista paranemista pojalle!

Hieno haave pojalla.
Minun pappani oli ensimmäisten Suomesta rauhanturvaajaksi lähteneiden joukossa.
Kiitos =) Mä en oikeastaan ymmärrä, mistä tuo junnu on koko ajatusmaailmansa muodostanut. Minä kun olen 99,99%:n pasifisti. Mutta kun on ton kollin kanssa näistä asioista puhunut, niin ei voi muuta kuin nostaa hattua, toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
Pikaista paranemista Junnulle! Raju kuume on hänellä. Itse en olisi osannut toimia noin, polille olisin heti paniikissa soittanut.
Kiitos!! Meillä on mukuloilla ollut korkeampiakin kuumeita =) Likan ennätys on tk:ssa mitattuna ollut 41,9. Mä en viitsi viedä lasta jokaisesta rykäyksestä lääkäriin, koska en mä ihan turhaan viettänyt kahta ja puolta vuotta Helsingin sairaanhoito-opistossa :D Vien siis lapseni lääkäriin vasta sitten,kun sairaanhoitajan taitoni tai valtuuteni loppuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Miksi ikkuna auki?!?!
Koska junnulla on korkea kuume. Kun ihmisen ruumiinlämpä kohoaa, silloin sitä ruumiinlämpöä pitää madaltaa. Likalla oli kauan sitten lämpö 41,9 ja ekana tk:ssä käskivät riisua lapsen vaippasilleen ja painella ulos 10 asteen pakaseen. Ei me siellä pakkasessa oltu varmaan kuin 30 sekuntia, kun lääkäri tuli jo perään, lapsi ab-tiputukseen viileään huoneeseen. Mutta jos ja kun kuume nousee hengenvaaralliselle tasolle, sitä kuumetta on - keinolla millä hyvänsä - laskettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Miksi ikkuna auki?!?!
Koska junnulla on korkea kuume. Kun ihmisen ruumiinlämpä kohoaa, silloin sitä ruumiinlämpöä pitää madaltaa. Likalla oli kauan sitten lämpö 41,9 ja ekana tk:ssä käskivät riisua lapsen vaippasilleen ja painella ulos 10 asteen pakaseen. Ei me siellä pakkasessa oltu varmaan kuin 30 sekuntia, kun lääkäri tuli jo perään, lapsi ab-tiputukseen viileään huoneeseen. Mutta jos ja kun kuume nousee hengenvaaralliselle tasolle, sitä kuumetta on - keinolla millä hyvänsä - laskettava.

hmmm mielenkiintoista. Eiks silloin palele kun on korkea kuume?

Ihana äiti olet! Mun vanhemmat meni töihin 7.30 - 16.30, kun mulla oli 11-vuotiaana keuhkokuume. Lääkkeet niin vahvoja, että meinasin aina pyörtyä otettuani! Muistan kuinka pelkäsin kuolevani sinne yksin...

Mut paranemisia pojallesi!

Yhteistyössä