Äiti vuosimallia -96

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton

Vieras
Olen 15-vuotias nuori nainen ja kuudennella kuulla raskaana. Tiedän kuka lapsen isä on, hän on minua neljä vuotta vanhempi eikä valmis ottamaan vastuuta. Itse haluan pitää lapsen, mutta pelkään mitä vanhempani sanovat, koska olen tähän asti sanonut heille, että annan lapsen adoptioon. Pelkään, etteivät vanhempani olisi valmiita auttamaan minua mm. rahallisesti ja ihan muutenkin. Isäni ei tiedä vieläkään, koska hän ei asu kanssani samassa osoitteessa. Pelkään kuollakseni, mitä siitä seuraa, kun kerron hänelle... Enkä muutenkaan tiedä miten tulevaisuuteni järjestän, käyn yhdeksättä luokkaa ja opiskelut pitäisi aloittaa syksyllä. Kuitenkin haluaisin pitää lapsen, koska haluan kantaa vastuun teoistani ja ajatella, jos en ikinä tämän jälkeen saisikaan lapsia..? Olen umpikujassa, AUTTAKAA !!

Tuskinpa ne vanhemmat sinua kuitenkaan hylkäävät. Toki he varmaan järkyttyvät, kun kuulevat, että pidätkin lapsen itselläsi. Se on kuitenkin sinun lapsesi ja sinä saat päättää hänestä.
Sinuna kertoisin vanhemmillesi pian, tuollainen kertomaton asia vain stressaa sinua itseäsi. "Totuutta" ei voi pakoilla :)

tsemppiä! Ja juttele vaikka opon kanssa noista opiskeluista, hän osaa varmasti auttaa jotenkin!

Minulla on saman ikäinen tytär kuin sinä. Ja minä voin sanoa,että minä olen järkyttynyt!! Huh huh...

Turha kysymys,mutta kysynpä kumminkin... et sitten ehkäisystä ollut kuullut?!

[QUOTE="oona";25215847]Minulla on saman ikäinen tytär kuin sinä. Ja minä voin sanoa,että minä olen järkyttynyt!! Huh huh...

Turha kysymys,mutta kysynpä kumminkin... et sitten ehkäisystä ollut kuullut?![/QUOTE]

ja varmaanhan nyt ap tämmöisistä viesteistä/kommenteista jotain apua saa! olipahan vaan pakko sanoa, niih!

:hug: Kukaan ei voi pakottaa sinua luopumaan lapsesta, jos haluatkin hänet pitää. Uskon, että äitisi ja myöskin isäsi ensijärkytyksestä selvittyään auttavat sinua parhaansa mukaan. Ja apua saat myös erilaisilta järjestöiltä ja sosiaalitoimelta. Pidä kuitenkin kiinni omista koulutus-haaveistasi, ja jatka opintojasi, niillä varmistat sekä lapsellesi että itsellesi taloudellisesti turvatun tulevaisuuden.

Mun vanhin lapsi on sua vuotta nuorempi, toki olis aika shokki jos noin kävisi mutta rakastaisin ja tukisin silti, ja auttaisin vauvan kanssa mahdollisuuksien mukaan (tosin odotan itsekin vauvaa parhaillaan). toivottavasti sinun vanhempasi ajattelisivat kuitenkin samalla tavalla. tiedäthän ettei he voi sinua pakottaa antamaan vauvaa pois ja että voitte vauvan kanssa muuttaa vaikka ensikotiin. oletko käynyt jo neuvolassa? Siellä osaavat neuvoa sinua eteenpäin.
Kaikkea hyvää teille, kyllä opiskelemaan ehtii kun vauva on syntynyt, älä siitä huoli.

[QUOTE="oona";25215847]Minulla on saman ikäinen tytär kuin sinä. Ja minä voin sanoa,että minä olen järkyttynyt!! Huh huh...

Turha kysymys,mutta kysynpä kumminkin... et sitten ehkäisystä ollut kuullut?![/QUOTE]

MÄ oon kyllä sitä mieltä että jos lapsi tulee raskaaksi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena(sitähän se on kun mies kerta täysi-ikäinen) niin on turha mennä sitä lasta moralisoimaan ettei käyttänyt ehkäisyä :(

Mutta ap:lle, keskustele äitidi kanssa asiasta, ottakaa myös sosiaalitoimeen yhteyttä. Meinasitko asua äitisi luona vai muuttaa esim ensikotiin tms? Raskas tilanne sinulla, toivottavasti saat asiat järjestymään.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Vaan kun jokaisella onkin oikeus omaan mielipiteeseensä :)

Ap tulee kuulemaan vielä paljon muutakin kuin kysymyksen,että etkö ehkäisystä tiennyt,joten älkääpä aloittako kenenkään lynkkaamista heti... :)

Faktahan on myös se,että tältä palstalta EI SAA APUA. Neuvoja ehkä ja niistäkin suurin osa on kyseenalaisia neuvoja.

MÄ oon kyllä sitä mieltä että jos lapsi tulee raskaaksi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena(sitähän se on kun mies kerta täysi-ikäinen) niin on turha mennä sitä lasta moralisoimaan ettei käyttänyt ehkäisyä

Mistä tiedät,että näin on?

[QUOTE="eve";25215868]Joskus se vastuunottaminen tarkoittaa myös sitä mitä tekee saatuaan tietää olevansa raskaana... en sano että olisit huono äiti mutta mieti, mitä tarjottavaa sinulla on sille lapselle?[/QUOTE]

samaa piti kirjoittaa että vastuunottaminen on muutakin,kuin että pitäisit lapsen. vastuuta on myös se,että tiedostat ettet voi yksin huolehtia lapsesta,rahallisesti etkä muutenkaan. (jos siis tilanne on niin ettei sun vanhemmat halua/pysty auttaan). olet vielä kovin nuori,ja alaikäisenä kaikkia asioita on vaikea hoitaa. tarviit aina jonkun holhoojan jne mukaan juttuihin

Minusta on ihan ok kysyä että etkö ehkäisystä tiennyt.
Likka on ysillä ja väitänpä, ettei seksuaalikasvatus nyky - yhteiskunnassamme ole sillä mallilla kuin pitäisi!!!

Joten etkö ehkäisystä tiennyt? Vai MIKSI?

[QUOTE="Annika";25215900]MÄ oon kyllä sitä mieltä että jos lapsi tulee raskaaksi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena(sitähän se on kun mies kerta täysi-ikäinen)
[/QUOTE]

Täysi-ikäisyys ei aina tarkoita hyväksikäyttöä. Suojaikäraja on Suomessa 16v ja 18-vuotta täyttäneet saavat olla täysin vapaasti suojaikärajan ylittäneiden kanssa.

Kerro ainakin äidillesi ja sitten hänen reagoinnistaan riippuen ota yhteyttä sosiaalitoimeen. Ensikodit ja sossun tarjoamat tukimuodot ovat olemassa sitä varten että jos haluat pitää lapsen niin se on mahdollista. Vaikka siinäkin tilanteessa että omat vanhempasi eivät ratkaisuasi hyväksy.

Tässä on kuitenkin se että kun olet itsekin vielä alaikäinen niin tarvitset lapsellesi myös huoltajan/holhoojan.

Ymmärrät varmaan että 4 vuotta sinua vanhempi olisi myös rikosoikeudellisesti vastuussa teostaan, koska olet alle 16v. Mutta jos et halua asiasta tehdä julkista, niin se on tietysti oma valintasi.

[QUOTE="ulla";25215905]MÄ oon kyllä sitä mieltä että jos lapsi tulee raskaaksi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena(sitähän se on kun mies kerta täysi-ikäinen) niin on turha mennä sitä lasta moralisoimaan ettei käyttänyt ehkäisyä

Mistä tiedät,että näin on?[/QUOTE]

No vaikkapa siitä että ap kertoo miehen olevan 4 vuotta vanhempi, ilmeisesti siis 19-vuotias, eli on ollut tekohetkellä jo täysi-ikäinen.

Typerä vastaus. Minun kolmelle yli kolmekymppiselle kaverille on käynyt kans vahinkoraskaus, kauhistele sitä.

[QUOTE="vieras";25215948]Täysi-ikäisyys ei aina tarkoita hyväksikäyttöä. Suojaikäraja on Suomessa 16v ja 18-vuotta täyttäneet saavat olla täysin vapaasti suojaikärajan ylittäneiden kanssa.[/QUOTE]

Luepas tarkemmin, ap on 15!

Mä kyllä kannustaisin pitämään lapsen jos ap:sta tuntuu siltä. Kasaat tukiverkoston nyt raskausaikana jo taustalle ja selvität mitä kaikkea apua voit saada.
Mutta ennen kaikkea kerro äidillesi ja isällesi mitä meinaat, saavat hekin aikaa sulatella tulevaa ja saat ajoissa tietää kuinka paljon ovat tukenasi.

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="vieras";25215956]Kerro ainakin äidillesi ja sitten hänen reagoinnistaan riippuen ota yhteyttä sosiaalitoimeen. Ensikodit ja sossun tarjoamat tukimuodot ovat olemassa sitä varten että jos haluat pitää lapsen niin se on mahdollista. Vaikka siinäkin tilanteessa että omat vanhempasi eivät ratkaisuasi hyväksy.

Tässä on kuitenkin se että kun olet itsekin vielä alaikäinen niin tarvitset lapsellesi myös huoltajan/holhoojan.

Ymmärrät varmaan että 4 vuotta sinua vanhempi olisi myös rikosoikeudellisesti vastuussa teostaan, koska olet alle 16v. Mutta jos et halua asiasta tehdä julkista, niin se on tietysti oma valintasi.[/QUOTE]

No kyllä alaikäinen vanhempikin saa oman lapsensa huoltajuuden. Oma lapsihan se on.

Mä uskon, että sinä pärjäät vauvan kanssa, jos vaan pystyt itse jättämään nuoruuden haihattelut ja menot taka-alalle. Kaverit saattaa mennä vaihtoon, mutta ole rohkea ja tutustu toisiin äiteihin. Perhekahvilat yms on hyviä paikkoja. Lapsesi takia älä ikinä häpeä, että olet niin nuorena hänet saanut. Äitiys on lahja ja kuten totesit ei itsestäänselvää. Siitä kannattaa olla ylpeä. Opiskelusta ja elatuksesta kannattaa olla yhteydessä opoon ja sossuun. Et sinä ole ensimmäinen nuori äiti. Toivottavasti vanhempasi tukevat sinua, koska helppoa ei ole sinulla, mutta ei se ole helppoa heillekään. Itsellä on kaksi tytärtä, joille aion aikanaan ehkäisystä puhua jo ajoissa ja yhdessä käydään hakemassa sopivin ehkäisy. Mutta jos vahinko kävisi, yrittäisin tukea niin paljon kuin mahdollista.
T. Äiti, jonka vieressä päiväunia nukkuu 4 v ja 3 kk olevat suloiset pikkutytöt :)

Ensikoti/turvakoti auttaa jos omat vanhemmat ei.
Mun kaveri sai aikoinaan ekan lapsen 9 luokalla, oikein reipas koululainen on tuo lapsi, ja lisää lapsiakin on saanut. Sekä opiskellut ammatin. Ja oli elänyt aikamoisen hulivilinuoruuden mutta päätti huolehtia lapsestaan hyvin ja oli kyllä alusta asti ihan loistava äiti!

Yhteistyössä