Äitini sai minut itkemään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä?!

Vieras
Puran nyt sydäntäni tänne, sillä on niin ikävä olo. Enkä oikein osaa sanoa ylireagoinko, tai teinkö jotain todella väärin. Kaiken lisäksi mieskin on juuri poissa silloin kun tukea tarvittaisiin.

Eli äitini oli nähnyt tuttaviamme, mökkinaapureitamme, jotka olivat sitten kyselleet minun ja mieheni kuulumisia. Yllätys yllätys äitini oli kertonut kaikki muut kuulumisemme (asuntojen ostot, työpaikkojen vaihdokset jne) mutta ei kertonut vauvastamme joka saattaa syntyä millä hetkellä hyvänsä. Minua tämä loukkasi todella paljon, kun kuulin äidiltäni tapaamisesta. Miten hän oli voinut kertoa kaikesta muusta paitsi pikkuisestamme?! Hän sanoi minulle perusteluksi, että eipä tullut asiasta puhetta. Ja että hän on sen ikäluokan ihminen joka ei kerro "tutuille" vauvasta ennenkuin se on syntynyt ja kaikki on hyvin. Hänen ystävänsä (ei tosin kaikki) kyllä tietävät, näille hän ei vaan kertonut juuri tuosta asiasta. ***Voin vaan mielessäni kuvitella jo tilanteen, jossa tämä perhe meidät myöhemmin keväällä tavatessaan ihmettelee että miksi äitini kertoi heille asunnosta mutta ei vauvasta!*** Olivat vielä kysyneet tänään äidiltäni että olemmeko koska tulossa seuraavan kerran heillepäin/mökillemme. Ja äiti oli vaan todennut että kun heillä on nyt sitä ja sitä niin eivät varmaankaan vähään aikaan sielläpäin ole. Vaikka tosiasiassa emme siis mene sinnepäin vähään aikaan, koska meille syntyy vauva. Kun kysyin äidiltäni hävettääkö häntä vauvamme jotenkin hän kiisti asian, ja uskonkin kyllä siihen. Mietin samalla että mitäköhän nuo tuttumme ajattelevat sitten kun saavat tietää, että miksi äitini kertoi heille juuri kaikesta muusta mutta ei pikkuisen odotuksesta... Tämä perhe on myöskin sillälailla tuttu että he esim. onnittelivat meitä ainoina "tuttuina" kun menimme kihloihin jne. Ristiäisiin heitä ei kutsuta, mutta esim. häihimme kyllä. Äitini vain vetosi tässä vauva-kertomisasiassa edelleen tuohon että sitten kerrotaan kun vauva syntyy ja että jos/kun kaikki menee sitten hyvin. Samalla hän totesi että olisi voinut kertoa jo aiemminkin jos olisi halunnut (siis viime syksynä), mutta hänestä oli silloinkin hyvä olla sanomatta, sillä jos olisin saanut keskenmenon niin ei olisi tarvinnut sitten tutuille selitellä jne jne...

Minua loukkaa super älyttömästi äitini linja, jonka mukaan kaikesta muusta puhuttiin paitsi tulevasta vauvastamme. Olisi sitten hel*etti pitänyt koko turpansa meidän asioista kiinni jos kerta kaikesta ei voi jutella! Samalla minulle aiheutui keskustelusta pelkoreaktio synnytyksen suhteen. Olen aiemmin koittanut varustaa itseni positiivisilla ajatuksilla synnytyksen suhteen ja olla stressaamatta ja murehtimatta turhasta vielä tässä vaiheessa. Nyt jotenkin kaikki meni sekaisin, kun äitini kertomattomuuden syy pitää sisällään sen faktan että kaikki ei välttämättä menekään hyvin. Ja että hänen mielestään silloin on hyvä ettei olla heille sanottu, ettei joudu sittenkään sanomaan mitään.

Alkoi tosiaan lumipallo vieriä, ja itkin jo pelkästään sen vuoksi että minua alkoi pelottaa oikeasti vauvani puolesta että jos tosiaan jotakin sattuu. En olisi halunnut että kukaan siitä muistuttaa minua enää tässä vaiheessa, kun lähtö synnytykseen voi tulla milloin vaan. Päinvastoin, sitä vaan toivoo että muut tsemppaavat. En haluaisi murehtia etukäteen, vaan nauttia tästä loppuajasta, ja ottaa sitten ajallaan vastaan mitä se sitten tuokin.

Olisi muutakin tekemistä kuin itkeä täällä, ja kuluttaa siihen voimiaan. Vei tuo puhelimessa huutaminenkin jo niin energiaa. En vaan voi ymmärtää äitini tapaa menetellä.

Olenko nyt jotenkin liian nuori ja ymmärtämätön, niinkuin äitini antoi tietyllälailla ymmärtää.

Mitä olette mieltä jos olisitte asemassani, ja entä taas jos olisitte nuo tutut...?

Hmmmmm.

Ilmeisesti äitisi on sen verran taikauskoinen ettei uskaltanut tutuillenne kertoa tulevasta vauvasta. Ei varmaankaan pahalla ollut kertomatta. Sellaisia ihmisiä on, jotka ovat ns. taikauskoisia.

Toisaalta varmaan tuttuinanne kyllä ihmettelisin sitten kun vauva on syntynyt, ettei heille äitisi kertonut mitään.

Samoin ymmärrän myös sinun loukkaantumisesi. Vaan koita kuitenkin jaksaa ajatella että tuleva synnytyksesi menee hyvin. Suurella todennäköisyydellähän niin käy.

Hankala tilanne. Aikookohan äitisi tulevaisuudessa selittää tälle tuttavapariskunnalle mitään syytä kertomattomuudelleen?

Oli miten oli, tsemppiä ja jaksuja viime metreihin!

Tuota juuri häneltä kysyin, että mitäköhän meinaa sanoa kun tuttavat ottavat tuon asian sitten puheeksi ja äitini vastaus oli: "eipä tullut silloin puheeksi". Eli toisin sanoen: "ettepä älynneet kysyä"...

Tietysti on todennäköistä että kysyvät/ihmettelevät meiltä suoraan, että "olipa jännä kun äitisi ei sanonut meille vauvasta mitään sillon kun maaliskuussa tavattiin", jolloin me "joudutaan" periaatteessa selittämään jotain.

On minusta vaan outoa, jos voi asunnosta ym. kuulumisista puhua, mutta sitten on vain tämä yksi asia mistä ei mainita mitään... Pitää varmaan sitten itse todeta joskus noille tuttaville, että "äiti ei kertonut kun on niin pirun taikauskoinen näissä asioissa". Vaikka toisaalta eihän sitäkään sata varmaksi tiedetä, vaikka olisivat jo huhun jostain kuulleetkin. Siinäkin mielessä aika veemäistä jättää kertomatta tuollaista asiaa jos kerta kuulumisia kysellään.

Olen itsekin taikauskoinen, mutta siinä tapauksessa ihmetyttää hieman kyllä sekin, että toisille sitten sanotaan ja toisille ei. Tosiaan kun meidän kannalta ajateltuna ollaan enemmän yhteyksissä näihin jotka eivät nyt tiedä, kuin niihin äitin ystäviin/tuttuihin jotka tietävät... Ärsyttää vähän sekin että kenelle äidilläni on sitten oikeus ylipäänsä kertoa asioistamme ja mistä asiasta milloinkin, ja kenelle ei? Eli saako hän itse päättää kenelle lapsestamme kertoo, kenelle asunnostamme jne. Nolaa vaan meidät kaikki noilla puolikkailla jutuillaan.

Minusta hän olisi voinut sitten jättää kertomatta asunto ym työpaikkajutuista, ja todeta vaan että siellähän ne vielä samassa kaupungissa ovat jne.

Tuosta asunto asiasta vielä sen verran, että me emme siis ole vielä muuttaneet(!), eli sen vuoksi hänen ei olisi asunnosta mitään sanoa. Eli kyse ei ollut siitä että hän olisi jotenkin päivittänyt osoitetietojamme heille tai muuta. Vaan ilmeisesti oli siitä vaan niin innoissaan että meni asiasta sanomaan... Et senkin vuoksi aika perseestä?

Niin ja sit tuli vielä mieleeni:

Kun totesin äidilleni, että "onpa sitten heillekin tosi kiva kun saavat tekstiviestin yhtäkkiä että meille on syntynyt vauva", niin äiti siihen että "älä sinä niille viestiä laita, ei ne nyt niin läheisiä ole. Että ehtiväthän he saada tiedon sitten myöhemminkin". Tämäkin ärsytti, kun tullaan neuvomaan kenelle me saataisiin viesti laittaa ja kenelle ei. On varmaan sitten parempaakin tekemistä miettiä kuin käydä luetteloa läpi "tuolle laitetaan tuolle ei" jne. Eli JOS nyt kaikki menee hyvin, niin ajateltiin kyllä laittaa ihan ryhmäviesti, eikä käyttää siihen sen enempää aikaa tai energiaa. Viime viikolla kävin juuri luetteloa läpi, ja poistin numerot joihin ei ole enää mitään yhteyksiä.

Jos tilanne olisi toisinpäin, eli että heidän tyttönsä odottaisi ja muusta olisi puhetta mut ei vauvasta, niin olisin itse kyllä vähän ihmeissäni.

Ollaankohan me jotenkin outoja... Miten te muut olette tiedottamisen sitten hoitanut?

Vanhemmat ihmiset ovat usein tuollaisia, silloin kun he olivat lapsensaanti-iässä ei ollut mitään ultraääniä sun muita ja siten vauvan syntyminen oli enemmän epävarmaa, ei voitu varmistua etukäteen siitä, että kaikki näyttää olevan kunnossa, joten lapsesta puhuttiin enemmän vasta sitten, kun se oli syntynyt. Meistä nykyajan synnyttäjistä tuo tuntuu oudolta, mutta heistä vanhemmista ihmisistä taas tuntuvat kummallisilta meidän tapamme. Esim. itse kun kerroin alkuraskaudessa äidille tulevasta vauvasta, hän sanoi, että ei varmaan kannata vielä isovanhemmille kertoa, kun se ei heidän aikanaan ole ollut tapana kertoa niin aikaisin joten he eivät ehkä osaisi vielä suhtautua. Minustakin se tuntui oudolta, mutta myöhemmin oon huomannut, että se oli ihan viisasta. Vaikka kaikki tosiaan meni hyvin, oli isovanhemmilla vaikeuksia suhtautua kun kuulivat raskaudesta (vaikka kerrottiin vasta vähän myöhemmin). Sitten kun lapsi syntyi, he ovat olleet tosi ihania ja osallistuneet meidän vauvaelämään hienosti. Koita kestää, kyllä se siitä. Ja onnea synnytykseen, kyllä kaikki varmasti menee hyvin!

Hei,

Ota vaan rauhallisesti, kaikki menee varmasti hyvin. Luulen, että äitisi jännittää tulevaa niin kovin, että ei uskaltanut mainitakkaan asiasta tuttavillenne. Meillä anopilla alkoi esiintyä samanlaista käytöstä mitä lähemmäksi h-hetkeä mentiin. Voi olla, että äidilläsi esimerkiksi tulee mieleen omat synnytykset ja niihin liittyneet pelot. Tosi inhottavaa, mutta sinuna ottaisin vaan rauhassa ja koittaisin ymmärtää jotenkin äidin käytöstä.

Itse myös keskenmenon kokeneena ymmärrän, että ihmisillä voi olla pelkoja. Minusta oli ainakin raskasta, kun piti ihan läheisimmille ihmisille kertoa, että "ei meille nyt tulekaan vauvaa", saati jos olisi pitänyt vieraammillekin tutuille selittää. Ehkä äitisi on joskus kokenut jotain vastaavaa ja on siksi niin peloissaan, nuo on vähän irrationaalisia juttuja että niistä voi jäädä traumoja. En silti tarkoita, että sulle kävisi niin, kun kerran oot jo ihan viimeisilläsi. Mutta tyttären synnytys jännittää varmaan tosi paljon myös äitiä ja nostaa pintaan omat pelot. Kurjaa sinulle, ettei hän pysty juuri nyt olemaan tukenasi, mutta onneksi sinulla on varmaan miehesi, joka tukee sinua. Yritä ajatella, että äitisi ei varmaan tarkoita aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, hän ei vain pysty hallitsemaan omaa jännitystään. Onneksi nykyään synnyttäminen on aika turvallista hommaa, sairaalassa on kaikki tieteen keksinnöt käden ulottuvilla ja apu saatavissa jos mitään ongelmia tulee. Voimia sinulle synnytykseen ja vauva-aikaan!

Mielestäni sinä vähän ylireagoit, ehkä johtuu raskauden raskaudesta. Kaikki menee varmasti hyvin ja äitisi tuskin mitään pahaa tarkoitti kun jätti kertomatta, voihan joitain asioita pitää ihan omanakin tietonaan. Ymmärrän toisaalta että asia voi sinua harmittaa mutta ei nyt kannata varmaankaan tehdä kärpäsestä härkästä, keskity sinä vauvaasi äläkä murehdi toisarvoisia asioita!
Onnea synnytykseen :)

Malttia nyt, ylireagoit todella paahasti!!! Ihan oikeasti, älä ihmeessä ota kaikkea itseesi. Odota vaikka että pahin hormoonihyräkkä on ohitse, ja reagoi vasta sitten. Malttia ja malttia, ei mitään totaaliseen suuttumiseeesi oikeuttavaa ole tapahtunut! Oikeasti siis.

Meillä tässä sen enempää puitavista syistä en tavannut mieheni vanhempia ja sisaruksia koko raskausaikana. Eli eivät voineet "nähdä" raskautta.
Mieheni kertoi vanhemmilleen ja sisaruksilleen vauvasta vasta, kun hän oli syntynyt. Ja tuttavansa ja ystävänsä saivat tietää vasta joskus aikojen päästä, joko vahingossa tai juorujen kautta!
Minun vanhemmat, sukulaiset ja ystävät kyllä saivat tietää, kun raskautta oli kestänyt nuio kriittiset kolme kuukautta.

Onko äidilläsi takana keskenmenoja tai vastaavaa jotka voisivat aiheuttaa tuollaisen käytöksen? Mietin omalle kohdalleni tilannetta jossa tyttäreni olisi raskaana; tytär on jo aikuinen, joten olsi siis jo ihan mahdollista. En todennnäköisesti olisi riemusta kiljuen kaikille kertomassa raskudesta, johtuen omista hyvinkin raskaista keskenmeno kokemuksista:( Toivoisin ja pelkäisin varmaan ihan hysteerisenä!

Äitini kertoi jälkeenpäin, että häntä jännitti minun synnytykseni ihan yhtä paljon kuin olisi ollut itse menossa synnyttämään. Ja minua ärsytti välillä se, kun hänen piti selostaa ihan kaikille kaikki raskausasiani. Ja ärsytti myös se, että hän halusi jo suunnitella ristiäisiä ym. vaikka lapsi ei ollut vielä edes syntynyt. Yleensä raskaana ollessa sitä on niin herkässä tilassa, että ihan kaikki ärsyttää. Yrittäkää ymmärtää toisianne. Tuosta syntymästä ilmoittamisesta: voitte minun mielestäni tehdä sen ihan niinkuin itse haluatte, kertoa heti kaikille tai vasta myöhemmin. Toiset tekevät toisella tavalla, toiset toisella.

Lisäisin vielä, että parasta ehkä yrittää sopia riita äitisi kanssa, koska tulet ehkä kaipaamaan äitisi neuvoja ja apua kun vauva on syntynyt! Onnea tuleviin koitoksiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mieltä?!:
Olenko nyt jotenkin liian nuori ja ymmärtämätön, niinkuin äitini antoi tietyllälailla ymmärtää.

no, tuskin olet liian nuori, mutta ylikierroksilla kyllä käyt. säästäpä huviksesi kirjoittamasi viesti ja lue se uudelleen vaikka puolen vuoden kuluttua - ehkä sitten ymmärrät.

Miksi sitä keskenmenosta kertomista pelätään? koetaanko että ollaan huonompia kun muut jos jotakin sattuu? me kerrottiin kaikille heti viikolla 7. Jos jotakin olisi sattunut niin sitten olisi kerrottu sekin. Mikä nykyihmisiä vaivaa ? Onko noloa kertoa keskenmenosta vai mikä siinä on?

No omalla kohdalla on syy ollut tämä: En ole halunnut rasittaa sukulaisia ja ystäviä jatkuvilla raskaana/keskenmeno uutisilla. Ei siinä mitään noloa ole. Ihan säästän vaan muita ihmisiä ja omaa mieltäni.

Sama juttu kuin edellä eli en minäkään halua rasittaa sukulaisiani ja ystäviäni jatkuvilla raskaus/keskenmeno uutisilla. Asiaa itse kokematon ei kuitenkaan sitä surua ymmärrä ja laukoo kaikenlaisia sammakoita suustaan ja tulee vaan vielä kurjempi olo. Siispä suren mieluummin ilman ajattelematonta tukea. Keskenmenoja olen kokenut 6 ja ennen kuopustani niitä oli 3 perätysten, joten kokemusta ikävä kyllä on sekä keskenmenoista kertomisista että kertomatta jättämisistä.

Lisäksi, kun keskenmeno on monelle aika raskas asia, ei ole kivaa kaikille tutuille kaupan jonossa alkaa itkeä, tai selostaa uudestaan ja uudestaan tapahtumia kun haluaisi jo keskittyä pääsemään yli surustaan. Tekstistäsi näkee, ettet ole keskenmenoa kokenut. Ei se mikään häpeä ole, mutta ei nyt niin mukavaa kenellekään. Lähisukulaiset ja parhaat ystävätkin itkivät vielä monta päivää myöhemmin asiasta puhuttaessa, joten varsinkin toistuvilta keskenmenouutisilta haluaisin tulevaisuudessa ainakin vanhemmat sukulaiset säästää.

Voisi kysyä sinulta, mikä nykyihmisiä vaivaa, kun ajattelet noin? Oletko tehnyt lapsen vain kehuskellaksesi muille raskaudellasi? Ja arvelet, että muutkin toimivat samoin ja siksi häpeävät keskenmenoa? Vai mikä ihme logiikka kirjoituksesi takana on? Minä ainakin olen tehnyt lapseni omalle perheelleni ja pidettiin asia perheen keskeisenä ekat viikot, että ehdittiin tottua uuteen tilanteeseen, ennenkuin kerrottiin muille.

Kommentoin myöhemmin lisää, mutta sen haluaisin sanoa jo nyt että keskenmenosta on turha tässä tapauksessa enää puhua, sillä 40 viikkoa on jo täynnä. Että kyllä synnytyksestä puhutaan kävi miten kävi. Eli keskenmenoa äitini ei pelkää, vaan sitä että vauvalle sattuu jotain synnytyksessä.

Enkä minäkään ymmärrä että miksi nykyään keskenmenoista ym. ei voida puhua avoimesti. Ymmärrän jos asia on jollekin liian raskas käsiteltäväksi, mutta jotenkin tuntuu että ko tilanteessa en voisi itse olla läheisteni kanssa normaalisti ja kertomatta. Kukin tietysti tavallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja alottaja:
Eli keskenmenoa äitini ei pelkää, vaan sitä että vauvalle sattuu jotain synnytyksessä.

tiedät siis itsekin vastauksen siihen, miksi äitisi ei kertonut raskaudestasi. ja ei siitä niin kovin kauan ole kuin suomessa syntynyttäkään lasta ei pahemmin esitelty vieraille ennen kuin se oli kastettu.

Yhteistyössä