Äitiysavustus (ei ensimmäinen lapsi) kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anni"

Vieras
Oletteko toiselle (kolmannelle jne...) lapselle ottaneet äitiysavustuksen pakkauksena vai rahana?

Jos rahana, mihin olette käyttäneet sen?

Meille on toinen lapsi tulossa, ja mietimme, että kumpana otamme sen. Periaatteessa pakkaukselle ei olisi tarvetta, kun esikoisen jäljiltä on tavarat ja vaatteet ym. tarvikkeet vielä hyvässä kunnossa, kun ikäero tulee olemaan niin pieni. :)
Mutta toisaalta, on se niin ihanaa hypistellä sitä pakkausta kun se tulee... On vaan niin poikamainen minusta ja meille tulee tyttö.

Meille äitini otti kaikille viidelle pakkauksen, se pakkauksen arvo on todella paljon korkeampi kuin rahallinen summa ja aina ne ovat ihania ne pienet, uudet, vauvan ikiomat vaatteet ja uusiutuvat kuosit yms :)

Meilläkin äiti on ottanut kaikille seitsemälle pakkauksen. Itsellä vasta yksi lapsi ja hänelle otettu pakkaus. Lapseni sai käyttää minun äitiyspakkauksessa olleita vaatteita mitä oli tallella :) Esim. toppapuku (suoraan 80-luvun lopulta ;) )

Olen ottanut pakkaukset. Säästän jokaiselle omat haalarinsa ja makuupussinsa. Ja noi laatikot on vielä hyviä pakkauslaatikoita. Jokaisen omaan äp-laatikkoon jemmaan heidän pieniksi jääneet vaatteet, joita en raaski pois heittää =)

Kuopuksen (toinen lapsi siis)kohdalla
otimme rahan pakkauksen sijaan.

Katselin pakkauksen sisältöä ja tulin siihen tulokseen että saan ostettua kaupasta kivempia vaatteita ja edullisemmin kuin mitä pakkauksen hinnaksi oli arvioitu.

Se raha, jonka pakkauksen sijasta saimme, siirtyi lapsen tilille sitten kun tili oli hänelle avattu. Sinne menee lapsilisätkin odottamaan jonkin myöhemmin eteentulevan suuremman hankinnan aikaa, on tavallaan siis jemmatili ;)

Olen ottanut pakkaukset. Säästän jokaiselle omat haalarinsa ja makuupussinsa. Ja noi laatikot on vielä hyviä pakkauslaatikoita. Jokaisen omaan äp-laatikkoon jemmaan heidän pieniksi jääneet vaatteet, joita en raaski pois heittää =)

Näin teen minäkin :) Laatikkoon menee myös kummillahjat, ensimmäisiä piirustuksia, papereita lääkärikäynneistä, äitiyskortit...yms...

Tulossa toinen ja kolmas, emmekä ota tarjottua kolmea pakkausta. Rahat laitamme tuplavaunuihin. Esikoisella jäi monet äp:n vaatteet tosi vähälle käytölle, joten nyt olen katsellut mm. huutonetistä edullisesti niitä mukavimpia äp:n vaatteita sekä muita.

Rahana olen ottanut muista paitsi esikoiselle toki pakkauksen. Mun mielestä äp on ihana juttu, mut en mä niitä yö/kotivaatteita määräänsä enempää tarvitse. Vastaavia myydään uudenveroisena kirpparilla 50snt-1€ kpl. Myöskin niitä lakanasettejä ja pussilakanoita myydään esim finlaysonin tehtaanmyymälässä muutamalla eurolla.

Me päätettiin just eilen että ei oteta pakkausta vaan raha esikoiselle... Mun mielestä ne vaatteet on rumia, kestovaipat turhia ja laskettuaika on heinäkuussä joten niitä talvivaatteita tuskin tulee edes käytettyä...

[QUOTE="pieras";25401584]Me päätettiin just eilen että ei oteta pakkausta vaan raha esikoiselle... Mun mielestä ne vaatteet on rumia, kestovaipat turhia ja laskettuaika on heinäkuussä joten niitä talvivaatteita tuskin tulee edes käytettyä...[/QUOTE]

Sinähän ison vauvan meinasit pyöräyttää. Meillä on la huhtikuussa ja aion kyllä käyttää sekä toppa- että kevyttoppapukua seuraavana syksynä ja talvena.

Aikaisemmatkin lapset ovat niitä käyttäneet ja vanhin mahtui siihen hyvin vielä 13kk:n ikäisenä.

Itse en esikoiselle ottanut (- 06) , nyt toista odotan ja ikäikäerokin niin suuri että suurin osa vaatteista annettu pois joten ajattelin nyt sen ottaa vaikka tyttö tulossa ja vaatteet todella poikamaisia. Onhan siinä isomäärä tavaraa.

Sinähän ison vauvan meinasit pyöräyttää. Meillä on la huhtikuussa ja aion kyllä käyttää sekä toppa- että kevyttoppapukua seuraavana syksynä ja talvena.

Aikaisemmatkin lapset ovat niitä käyttäneet ja vanhin mahtui siihen hyvin vielä 13kk:n ikäisenä.

No, ehkä en ole ihan niin tarkkaan perehtynyt niitten vaatteiden kokoon tai siihen miten vauvat kasvaa missäkin ajassa :D Kunhan nyt käytin omasta mielestäni hyvänä perusteluna :D

[QUOTE="pieras";25401584]Me päätettiin just eilen että ei oteta pakkausta vaan raha esikoiselle... Mun mielestä ne vaatteet on rumia, kestovaipat turhia ja laskettuaika on heinäkuussä joten niitä talvivaatteita tuskin tulee edes käytettyä...[/QUOTE]

Se toppapuku on sopiva varmaan nimenomaan kesällä synnyttäneiden vauvoille. Meidän lapsi syntyi joulukuussa ja ekan talven puku olis liian iso, seuraavana talvena liian pieni...

Itse otin esikoiselle pakkauksen mutta suoraan sanottuna niitä vaatteita, lakanoita, kestovaippoja jne. ei tullut käytettyä juuri yhtään. Jos meille tulee lisää lapsia, varmaan houkuttelisi silti ottaa se pakkaus, vaikka saisin sillä rahalla kirpparilta kivempia vaatteita....

Minä otin esikoiselle ja kolmannelle lapselle pakkauksen,esikon ja kakkosen ikäero oli 1,5v ja pakkauksissa ei ollut muuta eroa kin haalarin kuosi (joka mielestäni 2005 on ollut kaikkien aikojen rumin),2003 haalari oli lila,tytölle just hyvä.Rahoilla ostin myöhemmin tytölle rattaat.Kuopuksen kohdalla pakkaukseen oli tullut sen verran muutoksia,että halusin ottaa sen.

[QUOTE="Eee";25401826]En ottanut kummallekaan pakkausta, mutta on mulla siltikin molemmille sellainen laatikko, johon laitan noita em. juttuja talteen. Kato, laatikkoja saa kaupasta ja vielä huomattavasti nätimpiäkin kuin Kela-pahviloota.[/QUOTE]

Minulla se idea on juuri siinä, että se on lapsen oma äitiyspakkauslaatikko, ei siihen kelpaa kaupan loota :)

Toinen tulossa ja rahana otettiin kun ei tosiaan ole tarvetta niille jutuille mitä siinä pakkauksessa on kun vanhastakin on kaikki tallella..Ihan tavalliseen elämiseen se raha meni.

[QUOTE="Eee";25401900]Ah, nyt ymmärrän. Teille se äitiyspakkaus on jonkinlainen pyhä lapsensaantirituaali... Oletteko muuten niitä samoja henkilöitä, jotka säilyttää myös kasteveden pullossa, ekat hampaat, irronneen napatyngän ja positiivisen raskaustestin?[/QUOTE]

Kastevedet on kaadettu omaan rantaan, mutta napatyngät ovat tottakai tallessa :) Pissiset raskaustestit menevät ajan myötä piloille, joten niitä ei kehtaa säilyttää.

Ja on ne äp:n vaatteetkin olleet meillä lähes kaikki käytössä, joten ei se sisuskaan ole hukkaan mennyt.

Olen kakkoselle ja kolmoselle ottanut rahana, koska vaatetta ja tavaraa oli vaikka muille jakaa (ikäerot n. 2 vuotta molemmilla seuraavaan). Olen todennut, että käytän aina vain niitä kivoimpia vaatteita ja haluan pitää sopivia ulkovaatteita eikä hirveästi liian isoja. Samat kamat suunnilleen oli esikoisen pakkauksessa, jos jotain niistä haluaa käyttää. Pikkuvaatteita ostaa 140 eurolla ihan hirveästi uusiakin ja varsinkin kirppareilta saa uudenveroista vauvatavaraa halvalla. Lisäksi esimerkiksi se toppapuku on minusta sisarukselle epäkäytännöllinen, sillä yleensä puistoillaan pienemmän kanssa jo hyvin varhain ja beige likastuu heti. Parempi siis ostaa jokin vähän järkevämpi väri ja sopivampi koko.

[QUOTE="Eee";25401900]Ah, nyt ymmärrän. Teille se äitiyspakkaus on jonkinlainen pyhä lapsensaantirituaali... Oletteko muuten niitä samoja henkilöitä, jotka säilyttää myös kasteveden pullossa, ekat hampaat, irronneen napatyngän ja positiivisen raskaustestin?[/QUOTE]

Öh, miks nyt pitää vetää juttu ihan ääripäähän kun kuitenkin on ollut kyse vain pelkästä äp-laatikosta..
Kyllä mäkin tykkään säilyttää niitä pieniä vaatteita nimenomaan siinä äp-laatikossa, koska se on lapsen äitiyspakkauslaatikko kuitenkin. Sitä en tiedä mikä siitä tekee sen niin tärkeäksi, ehkä kun on joka vuosi vaihtuva paketti niin kiva jättää konkreettinen muisto siitä lapsen omasta paketistaan. Vaikea selittää kyllä mikä siinä on, mutta ei se nyt sentään mikään lapsensaantirituaali ole.

Yhteistyössä