Äitiysloman jälkeen töihin, mies hoitovapaalle kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihinkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihinkö

Vieras
Onko kellään omakohtaista kokemusta tai tuttavilta kokemusta vastaavasta? Eli äiti lähtee äitiysloman jälkeen töihin ja mies jää hoitovapaalle kotiin hoitamaan vauvaa?

No ei ihan, mutta mun mies teki 50% työaikaa ja itse tein 80%, koska teen vuorotyötä niin se onnistui ettei lasta tarvinnut viedä hoitoon ollenkaan. Toimi hyvin. Nuarattaa kun alussa aattelin että mies on lapsen kanssa niin vähän ettei heille muodostu "suhdetta". Nyt on poika niin isänsä perään teei mitään tolkkua 1,5 vuotias. En näe mitään syytä ettei oonistuis.

niin ja oli ihanaa mennä töihin, mutta ihana sit olla lapsen kanssakin kun oli vapaata. Ja mies olis halunnut olla kokonaan kotona, mutta taloudellisesti ei ollut mahdollista. Minkä ikäinen lapsi teillä? Voihan sitä hoitovapaata pitää vaikka kolme kuukautta niin lapsi on sit vähän isompi kun menee hoitoon.

Meillä on kokemusta. Tai osittain oikeestaan. Mies teki osa-aikasta työtä ja minä täyttä viikkoa/päivää. Ne tunnit kun meillä oli yhtäaikaa töitä, hoiti lasta miehen äiti. Ja mä lähin muuten jo ennen äitiysloman loppumista, vauva oli sillon n. 7kk. Ja hyvin onnistui, mies tykkäsi hirveästi viettää aikaa vauvan kanssa, soitti töihin jos jotain pulmia oli :) Ainoo mikä oli inhottavaa musta, niin se, kun imetin vielä, ja jos menin esim. iltavuorosta aamuvuoroon (vuorotyötä tein siis), niin sen tunsi tisseissään, kun ei päässyt imettämään illalla eikä aamulla :D

Vauva on siis vasta muutaman viikon ikäinen ja ä-lomaa 3/12 loppuun. Minulle olisi vapautumassa uusi työpaikka ja miehen kanssa puhuttu että hän jää mielellään kotiin pikkuisen kanssa. Yritän toki sopia (mahd) aloitusta myöhemmin keväälle, jotta lapsi olisi isompi.. huokaus. Vitsi kun tämä työ on unelma, mutta vauva on kovin pieni.

[QUOTE="Anni";25408917]Meillä on kokemusta. Tai osittain oikeestaan. Mies teki osa-aikasta työtä ja minä täyttä viikkoa/päivää. Ne tunnit kun meillä oli yhtäaikaa töitä, hoiti lasta miehen äiti. Ja mä lähin muuten jo ennen äitiysloman loppumista, vauva oli sillon n. 7kk. Ja hyvin onnistui, mies tykkäsi hirveästi viettää aikaa vauvan kanssa, soitti töihin jos jotain pulmia oli :) Ainoo mikä oli inhottavaa musta, niin se, kun imetin vielä, ja jos menin esim. iltavuorosta aamuvuoroon (vuorotyötä tein siis), niin sen tunsi tisseissään, kun ei päässyt imettämään illalla eikä aamulla :D[/QUOTE]

Lähdit siis töihin ennen hoitovapaan loppumista. Äitiyslomahan on vain n. 4kk

Alkuperäinen kirjoittaja töihinkö;25408832:
Onko kellään omakohtaista kokemusta tai tuttavilta kokemusta vastaavasta? Eli äiti lähtee äitiysloman jälkeen töihin ja mies jää hoitovapaalle kotiin hoitamaan vauvaa?

Mä menin töihin kun vauva oli 4kk. Mies jäi kotiin.

Ei meillä ollut mitään ongelmia. Imetyksen takia jännitti vähän, kun vauva oli täysimetyksellä siihena asti, että menin töihin. Hyvin sitten alkoi pullo kelvata, kun ei äitiä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25408941:
Lähdit siis töihin ennen hoitovapaan loppumista. Äitiyslomahan on vain n. 4kk

Ei, vaan lähdin töihin ennen VANHEMPAINVAPAAN loppumista. Sen jälkeen alkaa oikeus hoitovapaaseen. ;)
Äitiysvapata on sen n. 4kk.

Mä lähdin kokopäivätöihin tokan muksun ollessa 4kk. Mies oli sen vanhyempainvapaan osuuden lasten kanssa kotona, ja mä jäin sitten uudestaan kotiin kun vanhempainvapaa muuttui hoitovapaaksi (lähinnä taloudellisista syistä, mies tienasi silloin paljon paremmin...)

Nyt neljännen jälkeen aloitin äitiysvapaan varhennettuna, ja lähdin sitten töihin kun vauva oli 2kk ja äitiysvapaa muuttui vanhempainvapaaksi.
Erona tuohon kakkoseen se, että mies jäi myös hoitovapaalle. Nyt on kohta 1,5 vuotta menty näin, että mies on kotona ja minä töissä.

Ihan hyvin tää on toiminut. Tosin mulla ei kiristä pipo. On niitä päiviä, kun tulen töistä ja lasken kymmeneen. Koska joku junarata tulee jo eteisessä vastaan ja jatkuu keittiön kautta olkkariin. Mies huristaa silmät kiiluen räkä poskella lasten kanssa niillä pikkujunilla. Ruuaksi on tarjoiltu mikrossa lämmitettyjä nakkeja, ja lapsilla on sukkahousut sekä nurin, että väärinpäin.

Mutta hei, ne on hengissä, eikä niillä ole kylmä eikä nälkä, niillä on kivaa.

Ja toisina päivinä tulen myös siistiin kotiin, pyykit ja tiskit on pesty ja hellalla odottaa itse tehty lasagne. Lapsilla saattaa edelleen olla sukkahousut vähintään väärinpäin, ja esikoisella on kolmosen t-paita, ja neljännellä mun helletoppi, mutta hei, ne ei edelleenkään palele....

• Tykkää
Reactions: juupsis
Meillä kans tehtiin vuoronvaihto juuri pari viikkoa sitten. Esikoinen 3 vuotta ja nuorempi on nyt vuoden ja hyvin isänsä kanssa pärjäävät. Ei siellä aina kotitöitä oo tehty ja ruokapuolen hoidan minä mutta uskoisin että isän kans lapsilla on paljon paremmat leikit. Minä saan olla töissä ja ennenkaikkea lähteä aamuisin kaikessa rauhassa. Lapset saavat olla kotona. Oikein hyvä ratkaisu meille =)

ja imetyskin onnistuu jos haluaa, tissit tottuu nopeasti. Minäkin tein vuorotyötä, jos oli ilta- ja aamu peräkkäin nostin illalla pojan nukkuvana tissille. Kolme kertaa vrk päivässä riittää imetys, en jaksanut lypsää, sori jos eksyin aiheesta t.imetysintoilija ; )

Mä lähdin töihin päivää ennen kuin tyttö täytti 6kk. Mun oli pakko lähteä tienaamaan ihan taloudellisista syistä sillä mies jäi työttömäksi. Mutta toisaalta musta oli ihan mukava ajatus palata töihin koska mies on paljon parempi vauvanhoidossa kuin mä ja se myös omaa plajon pidemmän pinnan kuin mä.

Meilläkin on sukkahousut väärinpäin ja eilinen body päällä mutta eipä se mitään haittaa :D Ja päivällä saatan saada mieheltä tekstarin että mitä tuolla tytölle nyt pitikään syöttää tai mitä pitikään laittaa ulos päälle. Mutta eiköhän se mies tule koko ajan varmemmaksi kun saa/joutuu vastaamaan tytöstä ihan yksinään. olkoonkin että on ollut alusta saakka tasavertainen hoitaja.

Näillä näkymin mies pitää kevääseen asti yksin lopun vanhempainvapaan ja jää siitä sitten hoitovapaalle kun mä jatkan töissä.

Ystäväni jäi kotiin hoitamaan kaksospoikiaan kun vaimo meni takaisin töihin vanhempainvapaan loppuessa. Isälle ne muutama kotona oltu vuosi olivat kuulema todella ihanaa aikaa, kun sai itse seurata poikien kehitystä.

Yhteistyössä