Äitiyslomasta ja -rahasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuukkoSuulle

Aktiivinen jäsen
20.11.2007
18 466
2
36
Kertokaas ku mä en oikeen ymmärrä tuota käytäntöä, et millä perusteella voi sit tulla se, et äitiyspvärahaa aletaa maksaa jo 50 pvää ennen laskettua aikaa? Voiko sen itse määritellä ja päättää näin?

Ja jos sitä maksetaan 50 pvää ennen ni sillo varmaa alkaa sit se äitiyslomakin oletan?

Äitiysloman voi aloittaa varhennetusti 30-50 päivää ennen laskettua aikaa. Yleensä äitiysloma aloitetaan 30 päivää aikaisemmin, jotta se kestäisi mahdollisimman pitkään. Eli jos aloitat äitiysloman varhennetusti 50 päivää ennen lasketta aikaa niin se myös loppuu sitten ajallisesti aikaisemmin.

Voit itse määritellä milloin aloitat äitiysloman. Itse aloitin äitiysloman 39 päivää ennen laskettua aikaa. Tämä johtui työtilanteestani, eli ei ollut järkevää palata yhdeksäksi päiväksi kesälomien jälkeen töihin.

Ei se mitään haittaa, jos äitiysloma loppuu aikaisemmin. Äitiysloman jälkeen sinä (tai miehesi) jää vanhempainvapaalle ja jos haluat, niin vielä kotiin hoitamaan lasta kodinhoidontuella. Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla saat vain paremmin rahaa kuin pelkällä kodinhoidontuella.

Itse joudun luultavasti menemään töihin heti äitiysloma- ja vanhempainkauden jälkeen, eli en voi taloudellisesti jäädä hoitamaan lasta kodinhoidontuella kotiin. Tämän vuoksi olisin aloittanut äitiyslomani vasta 30 päivää aikaisemmin jos se olisi ollut järkevää. Näin lapsi olisi edes hiukan vanhempi ennen hoitoon joutumistaan.

Eli juu, aina kun tuen nimi muuttuu (äippälomasta, vanhempainrahaan ja edelleen kotihoidontukeen) saatava rahamäärä pienenee. Ei muuta väliä, mut tietty kantsii itse miettiä omaa talouttaan, mikä on paras. Jos vain töissä jaksaa ja pystyy olla, niin mä itse ajattelen, että mieluummin olen sitten vauvan kanssa kotona pidempään ja aloitan äippäloman vasta, kun pakko on.

Kelan sivuilta voit laskea nuo summat sen mukaan, mitkä ne on sulla. :)

Nii mut mulla siis ei ole tuloja. Tai nyt alkaa koht työ mut enhä mä kerkee olla ku muutaman kk siel enne ko alkaa äippäloma. JA se on siis osa-aikatyö jossa tunteja ehk vkossa noin 15-20. Se tuskin vaikuttaa noide määrään?

Ja mitenkäs sit semmonen, et ku eikös sitä äitiysrahaa haeta aika aikasin? Et jos hakee vaiks paria kk ennen, ni mites jos sit myöhemmin vasta huomaa, et no en jaksakaan töissä sitä vähääkään? Voiko sitä päätöstä sit muuttaa?

miracle mun käsittääkseni sä voit silti saada tuon alkavan työn huomioiduksi siinä äippärahassa, mikäli se muuttaa sun tuloja 20 %. Siis se voidaan katsoa viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan. Ja siinä tapauksessa se voidaan katsoa vaikka esim. neljä kuukautta sen mukaan, mitkä sun tulot on nyt (...eli ilmeisesti sit sen minimiäippärahan mukaan) ja sit se loppu kaks kuukautta sen mukaan, mitkä sun tulot on just ennen sitä äippälomaa. Ei siis voida laskea täysin niiden työkuukausien mukaan, mutta ne kuukaudet voidaan ottaa mukaan siihen laskentaan ja niistäkin on sulle edes pieni apu. ...tämä siis siinä tapauksessa, et tulot muuttuu tuon 20 %.

Mut paras tapa kysyä ja varmistaa omalta kohdalta noita äippärahajuttuja, on soittaa suoraan Kelaan. :) Ja kantsii soittaa ajoissa, jotta ei jää ainakaan siitä kiinni, et ei ajoissa tiennyt. B)

Yhteistyössä