Mä en jaksa enään tuota 10½v tyttöä.. Mitä pitäs tehdä kun aina vaan varastaa =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nupsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nupsu"

Vieras
Varastaa siis meiltä aikuisilta rahaa.
Olen joka kerran pitänyt kamalan äläkän oli sit kyse vaan 50 sentistä tai 30 eurosta
Olen antanut arestia,ottanut kännyn pois,tietokonekielto olen huutanut ja puhunut ja kysellyt miksi.

Aina lupaa että ei varasta enään kunnes taas varastaa meiltä.
Tässä oli helmikuussa kun viimeksi varasti saman viikon aikana eka 1e ja sit 50 senttiä molemmista sai rangastuiksen ja sovittiin että saa viikko rahaa kunhan huone pysyy viikon siistinä
No siivoskin huonettaan. Viime viikolla ei saanut koska ei ollut minkään sortin elettä tehnyt huoneensa eteen. Tänään sit sain tietää että tyttö on meiltä varastanut AINAKIN 5E sitäkään ei myöntänyt ennen kun mun piti se perin pohjin muita kautta selvittää. Mä kuitenkin luulen että kyse saattaa olla isommasta rahasta (Tytln isällä hävis pe 20e mut ei muista käyttikö ite johonkin vai häviskö eli ei voitu syyttää kun ei varmaa näyttöö ollut) Eilen tytön pikkuveli 8v sano että olis kuullut puhetta et mein tyttö oli leuhkinut rahoillaan ja nähyty kaupassa. (mutta kun kysyn asiasta kieltää kaiken)

Miten mä saan tuon puhumaan?
Ja mitä ihmettä mä teen??
En vaan enään jaksa tätä on tapahtunut nyt niin useesti viime vuonna tää alko ja nyt näyttänyt jatkuvan säännöllisesti oon niin poikki tähän samaan.

Nyt oon ite illalla laskenut rahani ni tiän että koska sieltä puuttuu.
Pitääkö joku kassakaappi tuolle rahapussille hommata.

Ollaan sanottu myös että voi pyytää rahaa jos tarvii mut eipä oo kyllä pyydellyt ja näyttää varastelu jatkuvan. Kohta varmaan nuoremmat pojatkin ottavat mallia kun ei näytetä tuon tytön kans pärjäävän =(

Mitä rahoilla ostaa ja kenelle? Ilmestyykö kotiin uusia tavaroita, vai ostaako karkkia? Yrittääkö ostaa kavereita tarjoamalla heille?

Alat takavarikoida rahan edestä tytölle rakkaita ja tärkeitä leluja ja tavaroita. Kerrot, että tämä maksaa sen ja sen verran ja viet pois.

Aika kurja tilanne, mutta on hienoa, että olette asiaan napakasti puuttuneet. Oletko ajatellut ottaa yhteyttä esim. koulun oppilashuoltoon? Vaikka sinällänsä kyse ei ole kouluun liittyvästä ongelmasta, niin he kyllä auttavat myös muissa kasvuun jakehitykseen liittyvissä pulmatilanteissa. Luulisi, että koulukuraattorista saattaisi olla avuksi tytölle ja teille jakamaan mahdottomalta tuntuvaa tilannetta. Yhteyden kuraattoriin saat vaikkapa terveydenhoitajan tai rehtorin kautta. On lapsesi edun mukaista, että tilanteeseen puututaan ja avun pyytämisestä ei kannata huonoa omaatuntoa kantaa, päinvastoin. Miltä tällainen kuulostaisi?

taisin sanoa näin viimeksi enkä ainoana: tyttö on vihainen. selvitä miksi, ja kysele sitte vasta miten kuritetaan. ei tuon ikäistä voi pakolla hallita ilman pysyvää epäluottamusta. sun pitää haluta ymmärtää lasta

[QUOTE="vieras";25910824]Mitä rahoilla ostaa ja kenelle? Ilmestyykö kotiin uusia tavaroita, vai ostaako karkkia? Yrittääkö ostaa kavereita tarjoamalla heille?

Alat takavarikoida rahan edestä tytölle rakkaita ja tärkeitä leluja ja tavaroita. Kerrot, että tämä maksaa sen ja sen verran ja viet pois.[/QUOTE]

Tämä lähti ehkä siitä että tyttöni tutustu "hilmaan" joka varastaa omilta vanhemmiltaan, en tiedä miten he puuttuvat mutta heillä esim käy sosiaalityöntekijä.

Oma tyttöni käyttää ihan vaan karkkiin nuo rahat mitkä on varastanut. (viime syksynä alko ilmestyyn uusia tavaroita siis vihkoja,kyniä,kumeja,tarroja ym) eli sillon osteli tavaroita mutta nämä uudet tempaukset tänä vuonna mistä jäänyt kiinni niin on ihan karkkiin.
Mietin että pitääkö munkin johonkin sosiaalityöntekijälle ilmoittaa ja auttaako se edes mitään?? Mä oon nyt vaan niin totaalisen uupunut ja ressaantunut tähän että mä en jaksa enään yhtään varastelua ja siksi nyt kaipailenkin jos täällä olisi ideoita,mitä voisin yrittää

Kun tuohon ei näytä mikään auttavan. Nyt annoin 2vk kotiarestia (aikasemmin 1vk) Ei saa mennä tämän viikon discoon ja saa maksaa meille ainakin sen 5e koska se nyt on tiedossa.
Tuo ei millään leiki eli mitään leluja tuolla ei ole ainoastaan puhelin ja pehmolelut =)

Kuten tuota oppilashuoltoa ehdottelin, niin olen sitä mieltä, että ota yhteyttä johonkin asiantuntijaan. Silloin ei tarvitse painia ongelman kanssa yksin ja oma olosi helpottaa myös. :)

Kokeileppas seuraavan rosvoilukeikan jälkeen kiikuttaa likkaa poliisilaitokselle. Tosin eivät taida nykypoliisit ehtiä ripittää pikkurosvoja.
Auttasko, että annatte lapselle säännöllisen viikkorahan esim. 4-5 euroa ja jos ei oo pakko niin, ette pidä käteistä rahaa kotosalla.

[QUOTE="vierailija";25910863]Aika kurja tilanne, mutta on hienoa, että olette asiaan napakasti puuttuneet. Oletko ajatellut ottaa yhteyttä esim. koulun oppilashuoltoon? Vaikka sinällänsä kyse ei ole kouluun liittyvästä ongelmasta, niin he kyllä auttavat myös muissa kasvuun jakehitykseen liittyvissä pulmatilanteissa. Luulisi, että koulukuraattorista saattaisi olla avuksi tytölle ja teille jakamaan mahdottomalta tuntuvaa tilannetta. Yhteyden kuraattoriin saat vaikkapa terveydenhoitajan tai rehtorin kautta. On lapsesi edun mukaista, että tilanteeseen puututaan ja avun pyytämisestä ei kannata huonoa omaatuntoa kantaa, päinvastoin. Miltä tällainen kuulostaisi?[/QUOTE]

Tämä kuulostaa kyllä ihan huippu hyvältä kun oon miettinyt että kun tyttö tätä kerta toisensa jälkeen tekee vaikka meille lupaa ettei ikinä..niin aina se unohtuu. Pitää huomenna koittaa alkaa selvitteleen että ketä tytön koululla näitä hoitaa tai laittaa reissariin viestiä.

Koulussahan tyttö on reipas eikä tuu moitittavaa tekee läksyt tunnollisesti ja tänään maantiedonkokeesta oli saanut 9+ Josta kyllä muistin kehua vaikka ärsyttikin tuo varastelu.

Alkuperäinen kirjoittaja väsyttää jankutus;25910877:
taisin sanoa näin viimeksi enkä ainoana: tyttö on vihainen. selvitä miksi, ja kysele sitte vasta miten kuritetaan. ei tuon ikäistä voi pakolla hallita ilman pysyvää epäluottamusta. sun pitää haluta ymmärtää lasta

Mutta kun en saa sitä puhumaan :(

Mun tyttö yritti kerran ottaa ilma nlupaa omia rahojaan. Sanoin että on kurjaa, jos noin tekee ja menee luottamus, kun aina olen voinut luottaa siihen että puhuu mulle totta. Ei ole sen jälkeen toistunut.

[QUOTE="vieras";25910864]Pyydät apua asiantuntijalta.[/QUOTE]

Tämä onkin nyt käynyt vakavasti mielessä. Itse mietin sosiaalityöntekijää mutta nythän täällä ehdotettiin tuota koulukuraattoria eli alan sitä huomenna selvittämään.

[QUOTE="nupsu";25910994]No?? Auttoiko? kerro ihmeessä enemmän[/QUOTE]

No en tiedä vielä, ei olla viellä oltu ekalla käynnillä. Pitivät tilannetta kuitenkin huolestuttavana, eli suosittelen samaa myös teille! Voimia!

[QUOTE="vieras";25911025]No en tiedä vielä, ei olla viellä oltu ekalla käynnillä. Pitivät tilannetta kuitenkin huolestuttavana, eli suosittelen samaa myös teille! Voimia![/QUOTE]

Miten tämä toimii? Oletteko koko perhe onko yks käynti vai useempi ?

Minä olin lapsena juuri tuollainen lapsi. Varastelin samassa iässä sekä vanhemmiltani, kaikilta muiltakin meillä käyneiltä aikuisilta sekä varastelin paljon myös kaupoista. Minua ei saatu vuosiin kuriin...varmaan satoja kertoja jäin kiinni ja sain milloin mitäkin rangaistusta ja aina lupasin etten enää varasta vaan jo seuraavana päivänä varastin taas. Ensin homma siis lähti juuri tuosta vanhemmilta varastamisesta ja jatkui sitten isompiin kuvioihin. Minua kiehtoi suunnattomasti se jännitys mitä varastaminen toi ja lisäksi olin peliriippuvainen...pelasin siis rahani hedelmäpeleihin salaa vanhemmilta ja lisäksi ostelin paljon karkkia yms. Tämä vaihe kesti useita vuosia kunnes tilanne meni niin pahaksi, että minut oltiin jo vakavasti laittamassa lastenkotiin...se sai minut "heräämään" ja varastelu jäi. Edelleen silti huomaan aina välillä tuon piirteen ottavan minusta vallan ja saatan jotain varastaa vaikka rahaa olisikin...ihan järjetöntähän tuo on vaan en vain pysty kontrolloimaan itseäni aina...usein siis pystyn mutten aina.

Yhteistyössä