äitiyspäiväraha 6kk tulojen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Onpa mennyt vaikeaksi. Pomo sanoi, että mahd pian päätös asiasta tänne tiedoksi, työpaikka maksaa sitten erotuksen kolmelta kuukaudelta. Siis palkan ja äp-rahan erotuksen.

Palkanlaskennasta taas soitettiin, että kun la on vasta syyskuussa ni elokuunkin palkka huomioidaan palkkatosituksessa ja etten saisi vielä hakea ko rahaa.. Siis häh? Elokuussako vasta haetaan? Palkanlaskija oli nyreissään, että jo nyt antaa tiedot kun joutuu sitten antamaan uudestaan. Mä taas haluan paprit kelaan mahd pian.

Onko tosiaan niin, että jos 6kk tulojen perusteella hakee ni saa hakea vasta ihan viimetingassa?

Kyllä voit hakea rahaa. Laitat vaan siihen kohtaan rastin että palkkatiedot toimitetaan myöhemmin. Mulla ainakin palkkatoimisto lähetti sitten suoraan Kelaan todistuksen, ja päätös tuli kun tuli. Rahat oli silti ajallaan tilillä.

Voit hakea sitä äitiysrahaa nyt jo, mutta toimitat sitten viime tingassa palkanlaskijalta paperin kelaan ja päätöksenkin saat vasta sitten vime tingassa. Siinä hakemuksessahan on paikka rastille, että toimitan tiedot myöhemmin. Jos oikein muistan.

Alkuperäinen kirjoittaja oisku harmaana:
Kyllä voit hakea rahaa. Laitat vaan siihen kohtaan rastin että palkkatiedot toimitetaan myöhemmin. Mulla ainakin palkkatoimisto lähetti sitten suoraan Kelaan todistuksen, ja päätös tuli kun tuli. Rahat oli silti ajallaan tilillä.

Näin minäkin tein. Tosin tulot eivät ihan riittäneet, että olisin saanut 6kk mukaan. Snif.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja oisku harmaana:

Näin minäkin tein. Tosin tulot eivät ihan riittäneet, että olisin saanut 6kk mukaan. Snif.

Mulla taas peruspalkka jonka mukaan tulot laskettiin oli niin pieni että Kela maksoi palkan päälle 30 senttiä lisää. :laugh:

Mä hain pari viikkoa sitten 6kk perusteella, loma alkaa heinäkuussa. Palkanlaskija kirjoitti paljonko on maksanut palkkaa äitiysloman alkua edeltävänä aikana, kuukausipalkka plus kännykkäetu, kyllähän se sen jo tiesi etukäteen että paljonko maksetaan.

Mun mielestä on vähän kummaa vitkuttelua jos palkanlaskija ei suostu etukäteen kertomaan palkkaa, jos se on ihan selvä ja tiedossa. Eri asia jos sitten valuuttakurssit tai ylityöt vaikuttaa, mutta noin niinkuin periaatteessa.

(Ja ehkä tässä nyt on vähän aikaista nuolaista, kun päätöstä ei ole vielä tullut :D )

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Minä hain näin. Äippäloma alkoi 4.5 ja kela vaati että jos hakee puolen vuoden tulojen mukaan tulot täytyy toimittaa 3.5 ja siitä puol vuotta taaksepäin.

Näin myös minulla, eli hakupäivästä se 6kk taaksepäin tarvitaan ilmoitus tuloista.

itsekin hain juuri 6 kuukauden tulojen mukaan mutta päätöstä ei ole vielä tullut. kelan sivuilla lukee vain että on mennyt sairaskassan käsiteltäväksi. Meneekö ne sitten sen jälkeen vielä kelan käsittelyyn???
Mitä muuten ne tekee niillä työmatkatiedoilla, jossa kysyttiin kilsat jne.? Miten ne vaikuttaa rahoihin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Harva kyllä saa äippärahat 6 kuukauden mukaan, erotuksen vuosituloihin kun pitäis olla 20 prosenttia...ja ihan helpolla moista ei saa.

No niinkin helpolla, että verotuksen tulot on opiskeluajalta ja nyt on työssä.

Harva kyllä saa äippärahat 6 kuukauden mukaan, erotuksen vuosituloihin kun pitäis olla 20 prosenttia...ja ihan helpolla moista ei saa.
No niinkin helpolla, että verotuksen tulot on opiskeluajalta ja nyt on työssä.
Juu, tää taitaa olla melkein tavallisin tilanne. Tai mulla on niin että olen ollut ulkomailla töissä ja tuloja ei ole vahvistettu Suomen verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Onpa mennyt vaikeaksi. Pomo sanoi, että mahd pian päätös asiasta tänne tiedoksi, työpaikka maksaa sitten erotuksen kolmelta kuukaudelta. Siis palkan ja äp-rahan erotuksen.

Palkanlaskennasta taas soitettiin, että kun la on vasta syyskuussa ni elokuunkin palkka huomioidaan palkkatosituksessa ja etten saisi vielä hakea ko rahaa.. Siis häh? Elokuussako vasta haetaan? Palkanlaskija oli nyreissään, että jo nyt antaa tiedot kun joutuu sitten antamaan uudestaan. Mä taas haluan paprit kelaan mahd pian.

Onko tosiaan niin, että jos 6kk tulojen perusteella hakee ni saa hakea vasta ihan viimetingassa?

ja sain puolen vuoden tulojen mukaan.

Ja sain siis haettua äitiyspvärahan puolen vuoden tulojen mukaan jo heti rv 24 jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
itsekin hain juuri 6 kuukauden tulojen mukaan mutta päätöstä ei ole vielä tullut. kelan sivuilla lukee vain että on mennyt sairaskassan käsiteltäväksi. Meneekö ne sitten sen jälkeen vielä kelan käsittelyyn???
Mitä muuten ne tekee niillä työmatkatiedoilla, jossa kysyttiin kilsat jne.? Miten ne vaikuttaa rahoihin?

Jos vähennä työmatkakulut verotuksessa,niin ne vähennetään myös tuloista päivärahaa laskettaessa.

Ne vähentää sun päivärahaa. Samalla tavalla kun jo valmistuneestakin verotuksesta on vähennetty matkakulut. Päiväraha maksetaan verotettavasta tulosta.

Sulle ilmeisesti siis sairaskassa maksaa äitiyspäivärahaa. Ei se kelan päätettäväksi enään mene.

Siis jos ilmoitat verottajalle työmatkakilometrit siinä toivossa, että saat niistä verohelpotusta, niin sitten kelakin on niistä kiinnostunut. Jääkö kilometrisi alle omavastuun vai meneekö yli? Jos menee yli omavastuun, niin sit ne pitää ilmoittaa kelalle. ja kela ottaa ne huomioon ja päiväraha on vähän pienempi. Jos et ilmoita kilometrejäsi verottajalle, niin ei niitä tarvi kelallekaan ilmoittaa.

Mulla on palkka noussut 19 prosenttia, mutta jso 6kk tulot kun ottaa ni tulee samaan könttiin tulospalkka. Lasketaanko se palkaksi vai onko se extraa? Se jos lasketaan ni se 20 % menee rikki.... Entäs lomarahat? Vuoden tulot kun jakaa 12 ni kk-palkka sisältää lomarahat, mutta mites tässä 6kk versiossa? Vaikeaa on..

Aika iso ero tossa rahassa kuitenkin palkka nousi 700 ?....

Alkuperäinen kirjoittaja aloin oikein laskemaan:
Mulla on palkka noussut 19 prosenttia, mutta jso 6kk tulot kun ottaa ni tulee samaan könttiin tulospalkka. Lasketaanko se palkaksi vai onko se extraa? Se jos lasketaan ni se 20 % menee rikki.... Entäs lomarahat? Vuoden tulot kun jakaa 12 ni kk-palkka sisältää lomarahat, mutta mites tässä 6kk versiossa? Vaikeaa on..

Aika iso ero tossa rahassa kuitenkin palkka nousi 700 ?....

Jos ihan oikein muistan niin mulla lisättiin siihen 6kk palkkaan myös lomarahat.

Ap:lle: jos sulla on kiinteä kk-palkka niin ei varmasti ole vaikea laskea sen 6kk palkka ennen ä-lomaa. Mutta jos olet esim vuorotöissä, niin silloinhan ei voi tietää ihan tarkkaan mitä sulla maksetaan. Itse olen sh ja vuorotöissä, joten palkkatoimistosta lähettivät sitten kelaan tarkat tiedot kun viimeinen palkka oli maksettu. Tosin mulla työnantaja maksoi silloin 3kk täyden palkan alkuun.

Onko kenelläkään tietoa siitä, että jos jää uudestaan äitiyslomalle niin miten äippärahat menee ekan 3kk ajalta? Tiedän että jos jään uudestaan 3 vuoden sisällä niin saan samat rahat kuin esikoisesta. Lähinnä kiinnostaa tuo 3kk palkka. Teen nyt 50%:na töistä (eli tuloni ovat huomattavasti pienemmät kuin ennen ä-lomaa), ja työnantajani mahdollisesti maksaisi siltä sen ekat 3kk. Voinko kieltäytyä ja vaatia Kelaa maksamaan? Kun kelan maksut olisivat selvästi isommat niiltä ekoilta kuukausilta kuin työnantajani? Sekavasti selitetty, mutta ehkä joku ymmärsi :ashamed:

Yhteistyössä