Äitiyspäiväraha: mihin verokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Mulla on ihan kohta verokortin tuloraja täynnä, äitiyslomaan aikaa 1,5 viikkoa ja saan vielä yhen sairasloma-ajan palkan, joka ehkä juuri ja juuri mahtuu tuohon vanhaan tulorajaan. Pakko varmaan hakea uus verokortti, eikös äitiyspäiväraha veroteta oman verokortin perusteella? Ja mihin sen verokortin vien, töihin vai Kelaan?

[QUOTE="Maija";24792677]Etkö sitten saa äitiysloman ekoilta kuukausilta palkkaa?[/QUOTE]

juu mä kans luulen että joudut vielä työntantajallekin laskemaan uuden jos saat äitiyslomaajan palkan normaalisti. sitte myös kelaan. kannattaa laskea se nyt heti uusiksi ettei tuu loppuvuodeks kohtuuttoman korkee veroprosetti

Äitiyspäivärahaa varten tarvitset verokortin, joka on laskettu sosiaalietuuutta varten. Tilaa sellainen- Palkkaa varten tarvitset palkalle lasketun kortin, joka annettaan töihin palkanlaskijalle. Jos saat äitiysloman alussa palkkaa töistä, tarvitset sitä varten palkkatuloille lasketun kortin. Sosiaalietuusverokortin tarvitset vasta sitten kun kela alkaa sulle päivärahaa maksaa. Jos olet nyt jo saanut jotain tuloa Kelan maksamana, niin toivottavasti olet tajunnut tilata sitäkin varten oman verokortin. Palkkatulon korttia ei ikinä kannattaisi käyttää Kelan etuuksien pidättämiseen, koska prosenttin on todennäköisesti väärä. Palkasta saa vähenyksiä, joita sosiaalietuuksista ei saa, joten siksi palkan prosentti on yleensä suhteessa pienempi. Jos tätä liian pientä prosenttia käyttää myös Kelan etuuksiin, jää pidätys liian pieneksi ja tulee mätkyjä.

Uusimmat

Yhteistyössä