Äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietoa???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietoa???

Vieras
Minkä mukaan määräytyy kolmannen lapsen äitiyspäiväraha?
Syntyy sen 3 vuoden sisään edellisen kanssa, saako siis saman rahan kuin silloin?

Silloin ku sai ekan jos toinen syntyi 3 vuoden sisälle niin äitiyspäiväraha pysyi samana.

??????????????

Sori etten osaa vastata, mutta käytän keskustelunaloitusta hyväkseni ja aiheeseen liittyen kysyn:

Olen äitiyslomalla, vauva nyt 6 kk. Aloitin äitiysloman 2 kk ennen laskettua aikaa (vauva syntyi la:na), aion jäädä vielä kotiin, koska ei nyt olekaan työpaikkaa mihin palata. Aion siis näillä näkymin jäädä kotiin kunnes vauva 3v, uusi raskausyritys tosin päällä. Eli koska minun pitää mennä Kelaan hakemaan sitä "seuraavaa tukea"? Onko äitiysloman jälkeinen tuki nimeltään vanhempainvapaa vai kotihoidontuki??? Onko se kaikille sama vai määräytyykö tulojen mukaan kuten äitiyslomaraha?

Olkaa kilttejä ja vääntäkää rautalankaa!

Mie vein tänään paperit kelaan ja tekevät sellasen vertailun, että saanko saman mitä edellisestä lapsesta vai saanko parempaa tulojen perusteella. Olin puolet -07 vuodesta lapsen kaa kotona ja puolet töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja äitiysloma loppuu?:
Sori etten osaa vastata, mutta käytän keskustelunaloitusta hyväkseni ja aiheeseen liittyen kysyn:

Olen äitiyslomalla, vauva nyt 6 kk. Aloitin äitiysloman 2 kk ennen laskettua aikaa (vauva syntyi la:na), aion jäädä vielä kotiin, koska ei nyt olekaan työpaikkaa mihin palata. Aion siis näillä näkymin jäädä kotiin kunnes vauva 3v, uusi raskausyritys tosin päällä. Eli koska minun pitää mennä Kelaan hakemaan sitä "seuraavaa tukea"? Onko äitiysloman jälkeinen tuki nimeltään vanhempainvapaa vai kotihoidontuki??? Onko se kaikille sama vai määräytyykö tulojen mukaan kuten äitiyslomaraha?

Siis sinähän olet jo vanhempainvapaalle, jos muksusi on 6kk. Vanhempainvapaa loppuu, kun vauva on n. 10kk. Seuraavaa tukea, eli kth:ta, sinun on haettava viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista. Se on kaikille sama, n. 320e, + mahdollinen kuntalisä + hoitolisä (tulot vaikuttaa)

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Alkuperäinen kirjoittaja äitiysloma loppuu?:

Siis sinähän olet jo vanhempainvapaalle, jos muksusi on 6kk. Vanhempainvapaa loppuu, kun vauva on n. 10kk. Seuraavaa tukea, eli kth:ta, sinun on haettava viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista. Se on kaikille sama, n. 320e, + mahdollinen kuntalisä + hoitolisä (tulot vaikuttaa)

Hih, kiitos! Niinpä taidan olla vanhempainvapaalla. Luulin vain raskausaikana palaavani heti töihin kun mahdollista, eli en ole Kelan tuista perillä. Niin ne fiilikset vaihtuu oman vauvan myötä. Nyt en mistään hinnasta veisi hoitoon, vaan olen kotona mahdollisimman pitkään.

Ap, toivottavasti saat vastauksen ja anteeksi kun tulin siivelläsi kyselemään omiani.

Yhteistyössä