Äitiyspäivärahasta. Kellään varmaa tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoileva odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoileva odottaja

Vieras
Saanko kolmannesta saman kuin toisesta? Esikoinen syntyi 2006 ja äitiyspäiväraha määräytyi 2004 verotuksen mukaan. Toinen syntyi 2007 ja äitiyspäiväraha määräytyi 2005 verotuksen mukaan. Miten kolmannen kohdalla käy kun se syntyy 2008. Tuleeko sama kuin toisesta. Olen ollut vuonna 2006 vain pari kuukautta sairaslomalla ja saanut sen lisäksi melkein kolme kuukautta palkkaa äitiysloman ajalta. Lasketaanko nuo työtuloiksi? En oo siis ollut töissä esikoisen syntymän jälkeen.

Ehtiikö tuo kakkonen täyttää kolme ennen laskettua aikaa? Jos laskettuaikasi on ennenkuin edellisen lapsen 3v syntymäpäivä niin saat äitiyspäivärahan perustuen samaan työtuloon.

Mutta jos et kerran ole ollut töissä niin sinullahan ei siis ole tuloja ollut, joten oletan että muussa tapauksessa jäät sitten minimipäivärahalle.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
jos edellinen lapsi on alle 3vuotias saat saman kun siitä. muistat vain hakea sitä sen perusteella etkä vuositulojen.

Se lasketaan automaattisesti sen mukaan, jos vuosituloja ei ole. Siinä kaavakkeessa ei edes ole kohtaa tuolle. On vain vuositulojen mukaan tai viimeisen 6kk mukaan vaihtoehdot. Itselleni Kelassa sanottiin, että siitä on turha rastittaa mitään, koska he tarkistavat ensin sen viimeisen verotuksen ja koska se kohdallani on 0e (olen ollut hoitovapaalla) niin sitten se tulee automaattisesti sama kuin edellisestäkin. Eli siis samaan työtuloon perustuen kuin edellisestä lapsesta, koska laskettuaika ennenkuin edellinen täyttää 3v.

Ja näin se myös meni.

Alkuperäinen kirjoittaja rv39:
Ehtiikö tuo kakkonen täyttää kolme ennen laskettua aikaa? Jos laskettuaikasi on ennenkuin edellisen lapsen 3v syntymäpäivä niin saat äitiyspäivärahan perustuen samaan työtuloon.

Mutta jos et kerran ole ollut töissä niin sinullahan ei siis ole tuloja ollut, joten oletan että muussa tapauksessa jäät sitten minimipäivärahalle.

Oon siis ollut töissä ennen esikoisen syntymää eli nuo kaksi äitiyspäivärahaa on tullut työtulojen mukaan.

nomä saan saman kuin kakkosesta ( synt. 2006 ) , JOS silloinen äitiyspäiväraha on PAREMPI, KUIN tämänhetkisestä palkkatyöstä saamani tulo ( olen pph ) .
Näin sanoivat KELAsta. Katsovat siis munun edukseni tuon äitiyspäivärahan.

Yhteistyössä