Äitiyspäivärahan hakeminen sijaiselle jonka työsuhde olisi jatkunut ä-loman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dicentra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dicentra

Uusi jäsen
20.01.2008
21
0
1
Eli tilanne on se että jään elokuun alussa äitiyslomalle ja minulla on työsuhde lokakuulle. Työnantaja maksaakin nyt ilmeisesti äitiyspäivärahan sinne lokakuulle, kun itse olin hakemassa sitä suoraan kelalta.

Onko jollain kokemusta miten toimin? Voinko hakea suoraan tukea niin että jatkuu kelan maksamana suoraan lokakuusta? Vai joudunko tekemään ennen lokakuuta toisen hakemuksen?

Tyhmä kysymys vielä.. Onko työnantajan maksama äitiysajan palkka aina parempi kuin kelan maksama?

Olen menossa kelaan ensi viikolla mutta asia alkoi mietityttämään.

Kiitos jos jollakulla on kokemusta :)

Aurinkoista viikonloppua B)

Luulisin, että yhdellä hakemuksella pärjäät. Hakemus työnantajalle, hän toimittaa sen palkanlaskijalle ja hän puolestaan kelaan. Ja luulisin, että työnantajan maksama äitiysraha alkuajalta äitiyslomaa on sinun tapauksessa parempi... ja muutenkinhan saat luultavasti enempi kelalta kuin minimiäippärahan, koska olet olet ollut töissä ja voit hakea äitiysrahan kuuden viimeisen kuukauden palkkojen perusteella.

Sekavaa sepustusta :D

Siinä Kelan hakemuksessahan on kohta, jossa kysytään, että työnantaja maksaa palkkaa sen ja sen ajan. Meillä maksetaan palkkaa äitiysloman alusta 72 päivää, joten saan ekalta kolmelta kuukaudelta palkan ja sitten vasta menen Kelan rahoille. Työnantajan on vain Kelalle toimitettava liite, jossa nämä asiat tulee ilmi.

Mun piti toimittaa terveydenhoitajan todistus raskaudesta niin työnantajalle kuin Kelallekin, työnantajalle riitti kopio ja vein sitten Kelalle sen hakemuksen.

Yksi hakemus riittää. Siihen tulee se päivämäärä, mihin asti palkkaa maksetaan.

Palkka ei välttämättä ole suurempi kuin päiväraha, mutta siinä tapauksessa sinä saat kelalta erotuksen itsellesi. Riippuu työn luonteesta/palkanmaksuperusteista.

Itse sain juuri tänään päätöksen kelasta. Ensimmäiset 72 päivää tulen saamaan palkkaa sekä samanaikaisesti kelalta päivärahaa.

Teen vuorotyötä, jossa palkkaan tulee erilaisista vuorolisistä lisää peruspalkkaan n. 30%/kk. Kun työnantaja maksaa minulle kuitenkin äitiyslomalla vain peruspalkaa, ja kela laskee päivärahan koko vuoden tuloista (jotka siis n. 30% suuremmat), olisi minun kelan päiväraha suurempi kuin peruskuukausipalkasta laskettu päiväpalkka.

Joten, työnantaja saa vain minun päivärahasta sen päiväpalkan osuuden ja loput maksetaan minulle itselleni. Saan siis peruspalkan työnantajalta ja kelalta n. 10e/pv samanaikaisesti. Näin työnantaja ei pääse hyötymään minun vuorotyöllä tekemästä suuremasta palkasta vaan saa korvauksen vain siitä osasta, mitä minulle todellisuudessa maksaa.

Tämä tilanne ei siis varmastikaan ole yleinen, mutta täysin mahdollinen sellaisilla naisilla, jotka tekevät vuorotyötä ja joilla kuukausipalkka muodostuu myös reiluista vuorolisistä.

Edellisessä raskaudessa jouduin tekemään valituksen tästä, ja kaikki rahat laskettiin uudelleen. Sillä muuten olisin kieltäytynyt palkasta ja hakenut suoraan päivärahaa. Nyt olikin suureksi yllätykseksi tämä laskettu valmiiksi.

Yhteistyössä