Äitiyspäivärahan saajat epätasa-arvoisessa asemassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En ymmärrä

Vieras
Sain juuri päätöksen äitiyspäivärahoista. Päätös perustuu viimeisen kuuden kuukauden työtuloon. Päätöksessä lukee näin:

"Päivärahan määrän laskennassa ei ole huomioitu arvioitua lomarahan määrää, koska sitä ei ole maksettu sinä aikana jolta työtulot on esitetty."

Aloin tässä pohtia, että tämähän on ihan epäoikeudenmukaista. Kun mulla on laskettu aika kesällä ja tämä viimeisen kuuden kuukauden työtulo sattuu ajoittumaan kevään ajalle, niin lomarahaa ei huomioida, koska se kilahtaa tilille vasta heinäkuussa. Jos mulla olisi laskettu aika vasta syksyllä, niin viimeiset kuusi kuukautta osuisivat kesälle, jolloin ne lomarahat tulevat tilille, ja silloinhan ne huomioitaisiin kai (????) tavallaan kaksinkertaisena, kun eikös tuo laskenta mene niin, että tuo kuuden kuukauden aikana maksettu kerrotaan kahdella ja se sitten on arvio mun nykyisestä vuositulotasostani, jonka perusteella tehdään se päivärahapäätös.

Herää kysymys, että onko tämä tasa-arvoista kohtelua? Lomaraha ei kuitenkaan ole mikään ihan pikkusumma ja toisilla se huomioidaan ja toisilla ei. Miten voi olla mahdollista?

No eihän äitiyspäivärahassa huomioida pikkusenttejä muutenkaan. Esim 6kk tulojen perusteella saa vain kun on huomattavasti tulot kohonneet . Suuri osa ihmisistä saa kuitenkin toteutuneen verotuksen mukaan (siinä ei huomioida esim pieniä palkankorotuksia ollenkaan). Olet siis jo nyt etuoikeutettu.

[QUOTE="vieras";23792480]Jos alkaa noin pelaamaan, ni sit varmaan kannattaisi raskautua toiseen aikaan vuodesta.[/QUOTE]

Niin näköjään kannattais, ja seuraavalla kerralla sen tiedänkin... Olen vaan hämmästynyt, koska mun mielestäni elämme sen verran oikeudenmukaisesti toimivassa yhteiskunnassa, että sitä jotenkin olettaisi, että laskentatapa olisi sama riippumatta siitä, syntyykö vauva maaliskuussa vai lokakuussa.

Eikö kenenkään muun mielestä tunnu kummalta, että toimitaan näin? Loogista olisi joko huomioida lomarahat kaikilta tai jättää ne huomioimatta kaikilta.

No eihän äitiyspäivärahassa huomioida pikkusenttejä muutenkaan. Esim 6kk tulojen perusteella saa vain kun on huomattavasti tulot kohonneet . Suuri osa ihmisistä saa kuitenkin toteutuneen verotuksen mukaan (siinä ei huomioida esim pieniä palkankorotuksia ollenkaan). Olet siis jo nyt etuoikeutettu.

En tiedä sun lomarahoista, mutta mun lomarahani olisivat kyllä tuohon päivärahan määrään vaikuttaneet ihan kivasti.

En koe olevani millään tavalla etuoikeutettu siinä, että mulle laskettiin päivärahat nykyisen palkan mukaan eikä opintorahojen mukaan, kun olen valmistunut ja saanut vakituisen työpaikan ja vakituiset tulot tuon viimeisen vahvistetun verotuksen jälkeen. Siis olettaisin, että kaikilla muillakin, joilla tapahtuu näin radikaali muutos elämäntilanteessa, niin lasketaan viimeisen kuuden kuukauden mukaan, eikä ainoastaan mulla.

Juu, kyllä Kela huomioi lomarahat sitten, kun muita hakemuksia sinne kiikuttaa. Vaikkei niitä tosiasiallisesti makseta edes kyseisellä ajanjaksolla.

Samaa mieltä eli ne pitäisi huomioida sitten jokaiselta joka hakemuksen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23792508:
Mulla laskettiin vuoden 2009 työ tulojen mukaan ja lask.aika elokuussa

Jos tulot ovat kohonneet 20% siitä viimeisestä vahvistetusta verotukesta (eli tässä tapauksessa 2009 verotuksesta), niin ä-rahahakemukseen voi rastittaa, että pyytää päivärahan määrän laskettavaksi viimeisten kuuden kuukauden työtulojen perusteella. Mulla oli tämä tilanne, koska olen 2009 ollut opiskelija ja nyt olen töissä. Palkka on aivan eri suuruusluokkaa kuin opintotuki ja pikkuiset tulot siihen päälle.

Ei tietenkään lasketa lomarahoja, jos on kyse että kelan pitää maksaa sinulle rahaa.
Ootas vaan jos haet esim. asumistukea, niin sillon laskeltaan KAIKKI, jotta kelan maksama osuus sinulle jäisi mahdollisimman pieneksi :p

[QUOTE="vieras";23792571]ja mä saan äitiyspäivärahan vuoden 2007 työtulojen mukaan vaikka en ole välissä töissä ollutkaan, la heinäkuulla[/QUOTE]

Oletko sä saanut lapsen vuonna 2007 tai sen jälkeen?

Joo eihän se kyllä reilua ole jos toisilla huomioidaan ja toisilla ei! Olen siis ap sun kanssa samaa mieltä!

Ja jos nyt oikein olen käsittänyt, niin toisilta ne huomioidaan tavallaan kaksinkertaisina, kun se arvio nykyisistä vuosituloista lasketaan siten, että kerrotaan kahdella tuo, mitä on viimeisen puolen vuoden aikana tilille kilahtanut. Hämmästyttää kummastuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23792586:
Jos tulot ovat kohonneet 20% siitä viimeisestä vahvistetusta verotukesta (eli tässä tapauksessa 2009 verotuksesta), niin ä-rahahakemukseen voi rastittaa, että pyytää päivärahan määrän laskettavaksi viimeisten kuuden kuukauden työtulojen perusteella. Mulla oli tämä tilanne, koska olen 2009 ollut opiskelija ja nyt olen töissä. Palkka on aivan eri suuruusluokkaa kuin opintotuki ja pikkuiset tulot siihen päälle.

No minusta tuo lomaraha-asia on ihan samaa kamaa kuin se, että palkkatulot ovat nousseet 17%, niin sitä ei huomioida (on sekin raha). Lomaraha ei ole 20% palkasta. Tai se että äitiysraha on progressiivinen, joten ei se todellakaan ole 70% palkasta.

Ei tietenkään lasketa lomarahoja, jos on kyse että kelan pitää maksaa sinulle rahaa.
Ootas vaan jos haet esim. asumistukea, niin sillon laskeltaan KAIKKI, jotta kelan maksama osuus sinulle jäisi mahdollisimman pieneksi :p

Tässä muuten varmaan paras syy sille, miksi ei kannata alkaa tästä mitään valitusta sorvaamaan Kelaan, koska silloinhan ratkaisu olisi luonnollisesti se, että poistetaan se lomarahojen huomioiminen niiltäkin, joilla se nykyään huomioidaan. :D Eli parempi vaan antaa syksyllä ja talvella synnyttäjien nauttia pikkuisen suuremmista päivärahoistaan ja tyytyä ihmettelemään, miten joku on keksinyt näin hienon systeemin. :)

Mutta tulipahan ihmeteltyä...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23792565:
En koe olevani millään tavalla etuoikeutettu siinä, että mulle laskettiin päivärahat nykyisen palkan mukaan eikä opintorahojen mukaan, kun olen valmistunut ja saanut vakituisen työpaikan ja vakituiset tulot tuon viimeisen vahvistetun verotuksen jälkeen. Siis olettaisin, että kaikilla muillakin, joilla tapahtuu näin radikaali muutos elämäntilanteessa, niin lasketaan viimeisen kuuden kuukauden mukaan, eikä ainoastaan mulla.

Eihän vuosittaisia bonuksiakaan huomioida kuin ainoastaan silloin, jos ne osuvat ton 6 kk:n ajalle. Siinä mielessä olet kyllä etuoikeutettu, että olet vasta tullut työelämään (eli maksanut veroja vain vähän aikaa). Ajattele niitä 10-20 vuoden työuran tehneitä äitejä, jotka saavat äitiyspäivärahat vuoden 2009 tulojen mukaan, vaikka tulot olisivatkin nousseet tämän jälkeen selvästi (oikeasti tulee olla noussut n. 25 %, että äitiyspäivärahat saa ton 6 kk:n mukaan, koska tuloista tehdään vähennyksiä). Veroja he ovat maksaneet paljon sinua enemmän, mutta eivät saa äitiyspäivärahoja nykyisten tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23792639:
Ja jos nyt oikein olen käsittänyt, niin toisilta ne huomioidaan tavallaan kaksinkertaisina, kun se arvio nykyisistä vuosituloista lasketaan siten, että kerrotaan kahdella tuo, mitä on viimeisen puolen vuoden aikana tilille kilahtanut. Hämmästyttää kummastuttaa...

Lomarahat huomioidaan vain kerran eli niitä ei kerrota kahdella. Olet siis käsittänyt väärin.

No minusta tuo lomaraha-asia on ihan samaa kamaa kuin se, että palkkatulot ovat nousseet 17%, niin sitä ei huomioida (on sekin raha). Lomaraha ei ole 20% palkasta. Tai se että äitiysraha on progressiivinen, joten ei se todellakaan ole 70% palkasta.

No musta taas tässä on suuri ero. Lomarahojen laskenta menee kuuden kuukauden mukaan laskettaessa eri tavalla riippuen siitä, onko sun laskettu aika marras- vai maaliskuussa. 20%:n tulojen nousu ja äitiyspäivärahan progressiivisuus sen sijaan lasketaan samalla tavalla jokaiselle lasketusta ajasta riippumatta.

Pointtini siis ei nyt ollut se, että lisää rahaa tänne mulle heti, vaan se, että miksi ihmeessä ihmisiä kohdellaan eri tavoin riippuen siitä, mihin aikaan vuodesta vauva sattuu syntymään. Mutta sain jo vahvistuksen sille, että en ole ainoa, jonka mielestä tämä käytäntö kuulostaa kummalliselta.

Eihän vuosittaisia bonuksiakaan huomioida kuin ainoastaan silloin, jos ne osuvat ton 6 kk:n ajalle.

Eli tuo kuuden kuukauden perusteella laskettu ei tosiaankaan ole kuin hassu arvio siitä, mikä se nykyinen tulotaso suunnilleen on. Mutta mun mielestäni olisi kyllä reilua, että lomarahat laskettaisiin joko kaikilta tai sitten ei keneltäkään.

Siinä mielessä olet kyllä etuoikeutettu, että olet vasta tullut työelämään (eli maksanut veroja vain vähän aikaa). Ajattele niitä 10-20 vuoden työuran tehneitä äitejä, jotka saavat äitiyspäivärahat vuoden 2009 tulojen mukaan, vaikka tulot olisivatkin nousseet tämän jälkeen selvästi (oikeasti tulee olla noussut n. 25 %, että äitiyspäivärahat saa ton 6 kk:n mukaan, koska tuloista tehdään vähennyksiä). Veroja he ovat maksaneet paljon sinua enemmän, mutta eivät saa äitiyspäivärahoja nykyisten tulojen mukaan.

No kuule, tottakai minä saan enemmän rahaa nyt työssäkäyvänä kuin olisin saanut esim. siinä tapauksessa, että olisin saanut lapsen vaikkapa kesken opiskelun. Äitiyspäivärahan tarkoitus on kompensoida sitä tulonmenetystä, minkä töistä poissa oleminen aiheuttaa. Mutta tämä nyt ei ihan kamalasti liity tähän esille nostamaani aiheeseen, koska jokaikisellä ihmisellä on mahdollisuus suunnitella perheensä perustamista ja sitä, missä vaiheessa elämää se tapahtuu.

Sen sijaan olen hyvin hämmästynyt, että äitiyspäivärahan saajia kohdellaan eriarvoisesti sen mukaan, mihin aikaan vuotta vauva syntyy.

Mutta päätetään tämä keskustelu tähän, koska selvästikään suurin osa täälä ei ole niin lukutaitoisia, että ymmärtäisi, mistä tässä keskustelun avauksessa oli kyse. Hyvää päivänjatkoa kaikille äideille tasapuolisesti riippumatta siitä lapsen syntymäkuukaudesta... :)

Sama tilanne täällä. Itselläni meni sekä lomarahat että vuosibonukset laskennan ulkopuolelle, mikä mielestäni on aivan älyttömän epäreilua. Yhdessä ne nyt kuitenkin vastaavat reilusti yli kuukauden palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23792825:
Mutta tämä nyt ei ihan kamalasti liity tähän esille nostamaani aiheeseen, koska jokaikisellä ihmisellä on mahdollisuus suunnitella perheensä perustamista ja sitä, missä vaiheessa elämää se tapahtuu.

Kaikilla ei ole kyllä mahdollisuutta valita, koska lisääntyy. Sinä olisit voinut yrittää ajoittaa lisääntymisesi loppuvuoteen, jos raha on noin tiukassa.

[QUOTE="...";23792856]Sama tilanne täällä. Itselläni meni sekä lomarahat että vuosibonukset laskennan ulkopuolelle, mikä mielestäni on aivan älyttömän epäreilua. Yhdessä ne nyt kuitenkin vastaavat reilusti yli kuukauden palkkaa.[/QUOTE]

Voi ei, harmittaa varmaan vielä enemmän kuin mulla toi pelkkä lomarahojen laskemattomuus... Noh, näillä mennään ja tosiaankin iloitaan siitä, että edes jollain nämä huomioidaan, koska kuten jo sanoinkin, Kelan reaktio tästä aiheesta tehtyyn valitukseen olisi todennäköisimmin se, että lopetetaan näiden huomioiminen kaikilta. :D

Hyvät äippä"lomat" sullekin!

Kaikilla ei ole kyllä mahdollisuutta valita, koska lisääntyy. Sinä olisit voinut yrittää ajoittaa lisääntymisesi loppuvuoteen, jos raha on noin tiukassa.

No siinä mielessä kyllä on, että se, harrastaako seksiä (siitähän niitä vauvoja tulee) on vapaaehtoista.

Ja joo, tuli jo selväksi, että sua ottaa päähän, kun toiset saa enemmän äitiyspäivärahaa kun toiset. Olen ihan tyytyväinen saamaani rahaan, edelleenkin avasin keskustelun, koska mua hämmästytti se, että on olemassa tällainen systeemi, että ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti sen lasketun ajan mukaan.

Itselläni työnantaja ilmoitti tuloni ja he kyllä ilmoittivat kelalle kaikki saamani lomarahat ja bonukset. LA oli maaliskuussa.

Joo, mulla sama homma. Työnantaja ilmoitti ne tulot ja oli laitanut siihen arvion myös lomarahoista. Itseasiassa palkanlaskija sanoi mulle tuosta, että hän muistelee, että joskus ennen siinä Kelan lapussa on ollut erikseen kohta, johon ne lomarahat kuuluu laittaa, mutta nyt sitä ei ollut. Ilmeisesti kaavake on sitten muuttunut jossain välissä? Noh, palkanlaskija oli ne kuitenkin siihen sitten kirjoittanut jollain tapaa.

Sitten tuli se päätös Kelalta, jossa luki tuo lause: "Päivärahan määrän laskennassa ei ole huomioitu arvioitua lomarahan määrää, koska sitä ei ole maksettu sinä aikana jolta työtulot on esitetty."

Yhteistyössä