Äitiyspäivärahasta kysymys? Tuntu vaan tää päätös hassulta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mönkijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mönkijä

Vieras
Miten se menikään ku oli äitiyslomalla viimeksi 2008 syntyneen lapsen aikana ja silloin se äitiyspäiväraha oli porrastettu. ja nyt tänään tuli uudesta vauvasta päätös ja se pysy koko ajan samana?

2008 vuonna se oli laskettu työtulojen mukaan ja tämä seuraava liitonrahan mukaan.
Onko tuo käytäntö taas muuttunu vai miten näin?
Kannattaisko minun soitaa sinne ja kysyä vai onko siinä eroa et minkä mukaan se lasketaan?

Siis eikös sen pitäis mennä niin, että jos edellinen lapsi on alle 3 toisen syntyessä, äippäraha on sama kuin edellisestä? Näin mulle ainakin tuli nyt päätös, ed. lapsi 07 ja toka tulee tässä kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Siis eikös sen pitäis mennä niin, että jos edellinen lapsi on alle 3 toisen syntyessä, äippäraha on sama kuin edellisestä? Näin mulle ainakin tuli nyt päätös, ed. lapsi 07 ja toka tulee tässä kuussa.

Sen voi valia.

Työtulojen mukaan lasketusta saa porrastuksia, mutta jos on edeltävävän sos. etuuden mukaan (siis sinulla työttömyysturvan mukaan laskettu) siinä ei ole porrastusta. Sama määrä koko ajan. Ja työttömyysturvan perusteella sinulle on laskettu kaikista paras vaihtoehto, sitä on myös verrattu ed. vanhempainrahan määrään.

meillä tammikuussa -09 syntyny ja nyt ens toukokuussa tulis taas yks lisää niin eikö minun pitäis saada sama raha??ja -07 vuoden työtulojen mukaa oli viimeks laskettu muistaakseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kelottonut:
Työtulojen mukaan lasketusta saa porrastuksia, mutta jos on edeltävävän sos. etuuden mukaan (siis sinulla työttömyysturvan mukaan laskettu) siinä ei ole porrastusta. Sama määrä koko ajan. Ja työttömyysturvan perusteella sinulle on laskettu kaikista paras vaihtoehto, sitä on myös verrattu ed. vanhempainrahan määrään.

Kiitos. Mä jo ajattelin et saan lähettää noi paperit takas ja alkaa selvitteleen tuota. Et siinä olis joku virhe.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä tammikuussa -09 syntyny ja nyt ens toukokuussa tulis taas yks lisää niin eikö minun pitäis saada sama raha??ja -07 vuoden työtulojen mukaa oli viimeks laskettu muistaakseni.

Saat saman. Mut sen voi valita. Ja mä saan isomman rahan niin et laskivat edellisten etuuksien mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Eli ne siis Kelassa laskee parhaan vaihtoehdon? Mulla tosin taitaa olla aika sama, lasketaanko samoin kuin edellinen äippäraha vai viimeisen puolen vuoden mukaan.

Sitä viimisen puolen vuoden mukaan ne ei kyllä laske automaattisesti, vaan sitä varten tarvii olla palkkatodistukset. Eli sun tapauksessa ne vertaa edellistä äippärahaa ja viimisen valmistuneen verotuksen mukaisia tuloja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Eli ne siis Kelassa laskee parhaan vaihtoehdon? Mulla tosin taitaa olla aika sama, lasketaanko samoin kuin edellinen äippäraha vai viimeisen puolen vuoden mukaan.

Sitä viimisen puolen vuoden mukaan ne ei kyllä laske automaattisesti, vaan sitä varten tarvii olla palkkatodistukset. Eli sun tapauksessa ne vertaa edellistä äippärahaa ja viimisen valmistuneen verotuksen mukaisia tuloja.

Niin juu pitää lähettää joko palkkatodistus tai sosiaalieduista tosite et voivat laskea sen puolenvuoden tulon.

Kyllä meiltä töistä lähetetään hakemuksen mukana laskelmat puolelta vuodeltakin. Mä vaan mietin, josko se edellinen olisi ollut parempi, kun nyt olen ollut 6 tuntisella päivällä.

Yhteistyössä