Äitiyspäivärahasta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yrittäjä"

Vieras
Mulla olis kysymyksiä äitiyspäivärahasta, jos joku vaan osaisi neuvoa....
Eli odotan kolmatta lastani ja olen ollut yksityisyrittäjänä tämän vuoden helmikuusta asti, jään siis äitiyslomalle syys/lokakuun vaihteessa. Olen tässä laskeskellut, että yrittäjyys ei kuitenkaan kannata ja olen miettinyt, jos lopetan yritystoiminnan ja jään työttömäksi elokuun alusta siihen saakka ennen kuin äitiysloma alkaa. Saisin nimittäin liitosta enemmän työttömyyspäivärahaa mitä "palkkaa" tällä hetkellä. Miten äitiyspäivärahani tässä tapauksessa laskettaisiin? Otetaanko siinä huomioon tuo pieni työttömyysjakso joka olisi juuri ennen äitiyslomaa, vai laskettaisiko raha pelkästään YEL tuloni mukaan? Tai jopa mahdollisesti aikaisempien tulojen mukaan?

Äitiysrahahan määräytyy edellisessä verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan. Eli tänä vuonna taitaa olla vuoden 2009 tulojen mukaan. Äitiysrahaa on myös mahdollista hakea äitiyslomaa edeltävän 6kk tulojen mukaan, jos tulot ovat huomattavasti kasvaneet (olikohan vähintään 20%, en ole varma).

Kannattaa soittaa suoraan Kelan neuvontapuhelimeen. Siellä tuskin asiaan osataan ottaa kantaa, mutta selvittävät ja ottavat sitten yhteyttä. Itse olen hoitovapaalla oleva osa-aikayrittäjä, joka ehtii olla päivätyössä yhden kuukauden ennen uuden äitiysloman alkua. Ja on sitten ollut todella hankalaa saada kelasta vastausta siihen, että kuinka asiat lain mukaan menee ja on järkevintä järjestää. Tässä päivänä eräänä istuin tunnin paikallisen kelan tiskillä eikä mitään tolkkua tullut mihinkään. Mutta tosiaan sinne neuvontapuhelimeen soitto kyllä selvitti mun asiat.

No jos oot elokuussa lopettamassa yritystoiminnan niin siinähän on se karenssiaika ennen kuin saat liitosta rahaa eli tuskin saat yhtään päivärahaa ennen äitiyslomalle jäämistä.

Mäkin olen yrittäjä ja odotan toista lastani. Ensimmäistä odottaessani olin vielä kuukausipalkkaisissa töissä ja sain sen mukaista, hyvää äitiyspäivärahaa. Nyt olen ollut 2 vuotta täyspäiväyrittäjä.

Luulin että saisin tällä kertaa vain YEL-maksujeni mukaista äitiyspäivärahaa, mutta Kelasta tuli päätös, että äitiysrahani maksetaankin edellisen raskauden äitiysrahan mukaan, eli saan paljon enemmän rahaa kuin luulin saavani.

Soita suoraan Kelaan, on paljon parempi puhua jonkun ihmisen kanssa kuin yrittää lukea Kelan mielettömän epäselviä lomakkeita tai ohjeita.