äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottava

Vieras
Laskettu aika on huhtikuussa.
Huomasin, että äitiyspäiväraha määräytyy vuoden 2005 tuloista. Itsellä taas vuosi 2006 tulee olemaan rahakkaampi. Voiko äitiyspäivärahaa hakea vuoden 2006 tulojen perusteella. Teen keikkatyötä joten tulot vaihtelee. Viimeisen kuuden kuukauden aikana taas tulot eivät välttämättä tule olemaan niin suuret.

Saat kyllä Kelasta tarkemmat ja selkeämmät vastaukset, mutta jotenkin näin se menee: voit anoa äitiyslomaa edeltävän PUOLEN VUODEN tulojen mukaan sitä rahaa, jos ylittävät selkeästi v. 2005 tulos (ohje tais olla yli 20% enemmän). Mulla olis ä-raha tullut v. 2004 tulojen mukaan, jolloin opiskelin eli tulot tosi pienet. Nyt toimitan uuden palkkatodistuksen Kelaan n. 6 kk:n pituiselta ajalta ennen ä-lomaa, raha lasketaan sen mukaan. Taivaan kiitos...

Minulla äitiysloma alkaa marraskuussa ja päiväraha määräytyy 2004 tulojen mukaan, tai vaihtoehtoisesti välittömät 6kk tulot ennen äitiysloman alkua.
Vuonna 2004 olin opiskelija(minimitulot), ja äitiysrahakautta edeltävät 6kk tulot kerrottuna kahdella ovat huomattavasti pienemmät kuin koko vuoden 2006 olisivat.(kesäloma-ajan vaikutus, sillä suurin osa palkastani on tulospalkkiota. Kun on lomalla, ei saa pohjapalkkaa ja kesälomaa seuraavalta kuukaudelta ei tietenkään saa provisiota, koska lomalla ei ole tehnyt tulosta). Kuukausituloni todellakin heittelevät valtavasti esim. kesäkuun brutto 3800€, kun taas loma heinäkuun brutto 1280€.

Olen soittanut Kelaan asiasta jo kaksi kertaa ja ehdottanut seuraavia ratkaisuja:
- tulot 2005 vuoden mukaan
- tulot tammi-kesäkuun 2006 mukaan
- tulot koko vuoden 2006 mukaan
- olen ilman äp-rahaa muutaman kuukauden ja haen sitä vasta vuoden -07 alussa, jolloin äp-raha laskettaisiin vuoden 2005 mukaan.

Kelan vastaus on voi voi..
ja poikkeus ei tälläkään kertaa vahvista sääntöä.
ÄP-raha ei siis todellakaan aina määräydy tulojen perusteella. Kelan laskureiden mukaan kyseinen sääntö pienentää äitiyspäivärahaani 670€/kk. Tämä taas aiheuttaa todellisia ongelmia lainanmaksuissa yms. ei naurata.
Edellisen äitiysloman vietin kitkuttaen minimipäivärahalla.

Kyllä siis suorastaan vituttaa : ) parempi onni ja puhdas suunnitelmallisuus toivottavasti muilla.

Entä jos haluaa saman päivärahan kuin edellisen lapsen aikana (alle 3 v. ed. lapsen syntymästä), tuleeko silloiseen päivärahaan mitään "indeksikorotusta" vai onko se aivan saman suuruinen kuin aiemmin?

Martsu74, HYVÄ KYSYMYS =)

ja juu-u, kiitos vastauksesta!

Saisiko tähän aiheeseen lisää vastauksia niiltä, joilla pikku-kakkonen syntyy ennenkuin esikoinen täyttää 3 v. Meillä tulossa toinen, esikoinen syntymähetkellä 1v 9kk. Onko Kela siis poikkeuksetta valmis antamaan tuon saman päivärahan kuin esikoisesta (indeksit mukaanlukien) vai yrittääkö mahdollisesti selvitä helpommalla ja antaa vähemmän?

Piuku 17+6

Minusta tämä uusi laki tuli noin vuosi sitten voimaan, että saa siis saman päivärahan kuin edellisestäkin lapsesta, jos edellinen lapsi on alle 3 v. Tietenkin sitten saa isomman päivärahan, jos verotuksen tai niiden palkkakuittien mukaan saisi isomman.

Itse hain äitiyspäivärahaa palkkakuittien mukaan, olikin yllätys että sainkin suuremman päivärahan esikoisen mukaan, kun siihen oli tullut ne indeksikorotukset. Eli Kela oli ottanut itse tämän suuremman tulon huomioon!!

Nostan vanhaa ketjua, kun pähkityttää.. laskeskelin että tulot ois nousseet n. 17,5%.. RIittääköhän se siihen että katsotaan näiden viimeaikaisten tulojen mukaan - vai onkohan se 20% ihan ehdoton minimi?

Tyhmä kysymys, eikä vielä niin kiireellinenkään - mutta kun mietityttää..

Kyllä se 20 % valitettavasti on ehdoton minimi. Juuri eilen sain äitiyspäiväraha päätöksen: laskettu vuoden 2005 tulojen perustella koska "työtuloa ei voida käyttää etuuden perusteena, koska se ei ole 20 prosenttia suurempi kuin viimeksi toimitetussa verotuksessa todettu palkkakertoimella tarkistattu työtulo".

Arvatkaa vaan v:tuttaako!! Työtuloni viimeiseltä puolelta vuodelta ovat 19,5 % suuremman kuin vuoden 2005 tulot!! ARGH!

Tuo 20 % on ehdoton. Itse kävin nuo paperit viemässä kelaan viime viikolla ja automaattisesti tarkisti sen indeksi jutun edelliseen äippärahaan, eli sillä kohtaa ainakin täällä mentiin reilusti ( siis jos edellinen on alle 3vuotias).

Yhteistyössä