Minulla äitiysloma alkaa marraskuussa ja päiväraha määräytyy 2004 tulojen mukaan, tai vaihtoehtoisesti välittömät 6kk tulot ennen äitiysloman alkua.
Vuonna 2004 olin opiskelija(minimitulot), ja äitiysrahakautta edeltävät 6kk tulot kerrottuna kahdella ovat huomattavasti pienemmät kuin koko vuoden 2006 olisivat.(kesäloma-ajan vaikutus, sillä suurin osa palkastani on tulospalkkiota. Kun on lomalla, ei saa pohjapalkkaa ja kesälomaa seuraavalta kuukaudelta ei tietenkään saa provisiota, koska lomalla ei ole tehnyt tulosta). Kuukausituloni todellakin heittelevät valtavasti esim. kesäkuun brutto 3800, kun taas loma heinäkuun brutto 1280.
Olen soittanut Kelaan asiasta jo kaksi kertaa ja ehdottanut seuraavia ratkaisuja:
- tulot 2005 vuoden mukaan
- tulot tammi-kesäkuun 2006 mukaan
- tulot koko vuoden 2006 mukaan
- olen ilman äp-rahaa muutaman kuukauden ja haen sitä vasta vuoden -07 alussa, jolloin äp-raha laskettaisiin vuoden 2005 mukaan.
Kelan vastaus on voi voi..
ja poikkeus ei tälläkään kertaa vahvista sääntöä.
ÄP-raha ei siis todellakaan aina määräydy tulojen perusteella. Kelan laskureiden mukaan kyseinen sääntö pienentää äitiyspäivärahaani 670/kk. Tämä taas aiheuttaa todellisia ongelmia lainanmaksuissa yms. ei naurata.
Edellisen äitiysloman vietin kitkuttaen minimipäivärahalla.
Kyllä siis suorastaan vituttaa : ) parempi onni ja puhdas suunnitelmallisuus toivottavasti muilla.