Äitiyspvraha samoilla tuloilla kuin edellinen lapsi, miten nyt kun työnantaja maksaa osan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos äitiyspäiväraha on ollut vaikka 50 e/pv ja työnantaja maksaakin vain esim 30e/pv niin maksaako Kela sitten loput vai miten tuo menee? Tai silloin jos työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen. Siis kai saan kuitenkin saman verran kuin edellisestä lapsesta kun niillä tuloilla olen hakemuksen laittanut? Viimeksi työnantaja ei maksanut mitään koska työsuhde ei ollut kestänyt tarpeeksi kauan ja nyt tää asia jäi vaivaamaan :(

Mulla ainakin oli niin,että työnantaja maksoi palkan mulle ja mun päiväraha sitten maksettiin työnantajalle.Miehellä taasen työnantaja maksoi palkan ja päivärahan erotuksen kun oli isyyslomalla.

Samoilla tuloilla saat,jos laskettu aika on ennenkuin edellinen on 3 ja se on sinulle ns paras mahdollinen päiväraha,jos verotus tai 6kk:n tulot antaa isomman päivärahan niin sitten sen vaihtoehdon mukaan.

Kela tekee päätöksen äitiyspäivärahasta ja jos edellinen lapsi alle 3v. ennen seuraavan la:ta, saat entisin perustein päivärahan. Aina se ei ollu just pilkulleen sama summa, mut suurin piirtein. Työnantaja maksaa palkan ja palkanmaksuajalta ainakin mun tilanteessa työnantaja sai periä kelalta päivärahan ja palautti sitten erotuksen mulle. Mulla kun kans kävi niin, että työnantajan maksama palkka oli pienempi kuin kelan raha. Eli et siinä häviä mitään, mutta mulle ainakin tuotti lisätyötä, kun piti varmistella työnantajalta että se maksaa mulle sit ne mulle kuuluvat kelan rahat..

Mä sain kolme ekaa kuukautta palkkaa. Mutta mun senhetkinen palkka oli noin satasen pienempi kuin se palkka, jonka mukaan äitiyspäiväraha oli laskettu, joten työnantaja maksoi normaalisti mulle 3 kk palkkaa ja lisäksi kelalta tuli noin satanen päälle. Itse en ollut edes tajunnut, että saan kelalta jotain, kunnes ihan hakematta sieltä tuli päätös, että saan vähän lisää rahaa. Ei haitannut :-)

Yhteistyössä