Aito pääkallo huuto.netissä kerran!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomessa on useampiakin ihmisiä, jotka keräilevät pääkalloja, nimenomaan aitoja ja myös ihmisten. Tunnetuin lienee Helsingissä kirja-antikvariaattia pitävä Hagelstam, jonka kaupan ikkunassakin noita kalloja on nähty. Itse asiassa ihmiskalloista tehdyt tuhkakupit olivat keräilykohteita viime vuosisadan alussa. Oikeiden kallojen omistaminen ei ole millään tavalla laitonta. Kouluissa käytettiin oikeita ihmisluurankoja opetustarkoituksessa vielä 60-luvulla, sen jälkeen pystyttiin tuottamaan kohtuuhintaisia ja riittävän yksityhiskohtaisia replikoita.

Mistä ne aidot kallot sit tulee? Eikai niitä haudoista saa ryöstää? Vai tehdäänkö lääketieteelle lahjoitettujen ruumiiden luilla bisnistä? Voisinko mä esim. testamentata oman luurankoni omaisille niin, että myisivät sen ja saisivat siitä rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kummaa?:
Mistä ne aidot kallot sit tulee?

Kyllä niitä vaan tuppaa putkahtelemaan sieltä sun täältä, kun kaivellaan. Sellaisia siistejä, mitkä ei ole olleet maassa näkee harvemmin.

Elukan kallosta saa siistin, kun hautaa sen vuodeksi muurahaiskekoon. Ei ole harmautta tai sinisyyttä sellaisessa kallossa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mistä ne aidot kallot sit tulee?

Kyllä niitä vaan tuppaa putkahtelemaan sieltä sun täältä, kun kaivellaan. Sellaisia siistejä, mitkä ei ole olleet maassa näkee harvemmin.

Elukan kallosta saa siistin, kun hautaa sen vuodeksi muurahaiskekoon. Ei ole harmautta tai sinisyyttä sellaisessa kallossa.

Mä hautasin mun kilpikonnavainaan muurahaispesän mut en merkannu sitä tarpeeks hyvin enkä enää löytäny sitä samaa kekoa... Harmittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
...aitoja kalloja kaupitellaan ebayssa tyylii 300-1500 dollaria :(

Harvoin ne on kunnolla valkoisia ja siistejä. Jos ne on kaivettu jostain esiin, niin ei ne mitään kauniita enää ole.
ajan kuluessakin ne tummuu ja yleensä noi kai on tutkimuskäytöstä niin ne on puhtaita ja muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Luut maan alle?:
Suomessa on useampiakin ihmisiä, jotka keräilevät pääkalloja, nimenomaan aitoja ja myös ihmisten. Tunnetuin lienee Helsingissä kirja-antikvariaattia pitävä Hagelstam, jonka kaupan ikkunassakin noita kalloja on nähty. Itse asiassa ihmiskalloista tehdyt tuhkakupit olivat keräilykohteita viime vuosisadan alussa. Oikeiden kallojen omistaminen ei ole millään tavalla laitonta. Kouluissa käytettiin oikeita ihmisluurankoja opetustarkoituksessa vielä 60-luvulla, sen jälkeen pystyttiin tuottamaan kohtuuhintaisia ja riittävän yksityhiskohtaisia replikoita.

häh entäs jos vaikka poliisi tulee k ysymään että oletko murhannut jonkun kun löytyy kallo kotoa? :D eikä ole mitään papereita.

Pariisin katacombissa on noin kuuden miljoonan Pariisilaisen luut siististi pinottuna.
Sieltä myös varastetaan paljon kalloja ja reisi ja sääriluita.

Itse kävin siellä viime viikonloppuna ja näin lähtiessä, kuinka päydän päälle laukuntarkastajan taakse oli kerääntynyt yhden aikaan päivällä jo neljä kalloa ja muutama sääriluu.

Eli sieltä turistit varastavat matkamuistoja. Voi olla että huutonetissä myydään niitäkin, jotka ovat päässeet vartijan valvovan katseen alta salaa ulos turistin kätköissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pääkalloja nähnyt:
Pariisin katacombissa on noin kuuden miljoonan Pariisilaisen luut siististi pinottuna.
Sieltä myös varastetaan paljon kalloja ja reisi ja sääriluita.

Itse kävin siellä viime viikonloppuna ja näin lähtiessä, kuinka päydän päälle laukuntarkastajan taakse oli kerääntynyt yhden aikaan päivällä jo neljä kalloa ja muutama sääriluu.

Eli sieltä turistit varastavat matkamuistoja. Voi olla että huutonetissä myydään niitäkin, jotka ovat päässeet vartijan valvovan katseen alta salaa ulos turistin kätköissä.

Yleensä pariisin kalloissa ei ole niitä lääketieteellisiä merkintöjä ja tekstejä kuin oli esim. tuolla ebayssa :D

Mistä ne aidot kallot sit tulee? Eikai niitä haudoista saa ryöstää? Vai tehdäänkö lääketieteelle lahjoitettujen ruumiiden luilla bisnistä? Voisinko mä esim. testamentata oman luurankoni omaisille niin, että myisivät sen ja saisivat siitä rahaa?

Nykyään aika suuri osa tulee laittomasti esim. Intiasta. Lääketieteeseen lahjoitetut ruumiit yleensä pilkotaan siten, että niistä ei kunnollista luurankoa jää.

Lailliset ostajat maksavat hyväkuntoisesta luurangosta reilut 3000$ josta pääkallon osuus 1200$.

Artikkeli "Inside India's Underground Trade in Human Remains": http://www.wired.com/medtech/health/magazine/15-12/ff_bones?currentPage=all

Tosi vastenmielistä toimintaa. Siis tokihan ihminen on utelias kuolemasta ja sen ilmenemisestä, mutta jokaisella on oikeus levätä rauhassa haudassaan, ilman että vainajaa häpäistään asettamalla jonkun erikoisuudentavoittelija-idiootin näyttelytavaraksi. Jos joku haluaa testamentata luunsa esim. tuhkakupiksi niin tehköön niin. Mutta esim. vanhalta hautausmaalta ei kenenkään luita saa viedä.

Kaikilla hautuumailla kesätöissä ruohoa leikkaavilla teineillä on ihmisen luita taskuissa ja himassa- vanhoja hautausalueita otetaan joskus uuteen käyttöön ja silloin kaivuuhommissa saattaa entisten kalmojen osia putkahtaa pintaan.
Itse en koskaa ottaisi mukaan- pelkäisin liikaa että "oikea omistaja" tulisi yöllä hakemaan omaansa takaisin ;)

Yhteistyössä