Äityisrahan laskeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami2012
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami2012

Vieras
Heippa, tyhmiä kysymyksiä:

Synnytän 2012, maksaako kela 2011 vai 2010 tulojen mukaan äityisrahan? (2010 varmaankin?)

Ja, jos tuloni ovat nousseet 20% viimeisen 6 kk aikana eli jos haen nyt äityisrahaa, niin annanko 1.3.2011-1.8-2011 palkkatodistukset?

Ja voiko tosiaan kelaan mennä 6 palkkakuitin kanssa, vai pystynkö laskemaan tämän itse, ovatko tuloni nousseet? Jos niin miten? Lasketaanko se niistä kuinka paljon olen saanut käteen VAI verojen kanssa?
Ja tätä te nauratte: Mutta siis onko tossa verotuspäätöslapussa kun lukee ansiotulot, niin onko siinä summassa verotkin vai häh:D

Vai pyydänkö yksinkertaisesti palkanlaskijalta tiedot mitä olen tienannut ajalta 1.3.2011-1.8.2011?

Olen siis todella tyhmä tälläsissä asioissa :D

Heippa, tyhmiä kysymyksiä:

Synnytän 2012, maksaako kela 2011 vai 2010 tulojen mukaan äityisrahan? (2010 varmaankin?)

Ja, jos tuloni ovat nousseet 20% viimeisen 6 kk aikana eli jos haen nyt äityisrahaa, niin annanko 1.3.2011-1.8-2011 palkkatodistukset?

Ja voiko tosiaan kelaan mennä 6 palkkakuitin kanssa, vai pystynkö laskemaan tämän itse, ovatko tuloni nousseet? Jos niin miten? Lasketaanko se niistä kuinka paljon olen saanut käteen VAI verojen kanssa?
Ja tätä te nauratte: Mutta siis onko tossa verotuspäätöslapussa kun lukee ansiotulot, niin onko siinä summassa verotkin vai häh:D

Vai pyydänkö yksinkertaisesti palkanlaskijalta tiedot mitä olen tienannut ajalta 1.3.2011-1.8.2011?

Olen siis todella tyhmä tälläsissä asioissa :D

Äitiysraha lasketaan viimesen valmistuneen verotuksen mukaan, eli 2010 sun tapauksessasi (jos ehtii valmistua ennen kuin jäät ä-lomalle, muuten 2009) Tai jos tulot noussut niin viimesten 6kk mukaan ennen ä-loman alkua, eli jos ä-lom alkaa 1.1.2012, niin lasketaan 1.7-31.12.2011. Eli päätöksen saat vasta aika viime tipassa tällä systeemillä, kun vikatkin tulot ehtii mukaan (paitsi jos kuukausipalkka aina sama, niin voi tulla aiemminkin). Työnantaja (palkanlaskija) toimittaa kelaan palkkatietosi, se on helpointa, varsinkin, jos palkkakuititei oo tasan siltä ajalta, kuin tulot katotaan (esim. ä-loma alkaa keskeltä kuuta, ja palkkakuitit on kerran kuussa). Ja verolliset tulot katotaan. Kelan laskurilla voit laskea kareasti ovatko tulot nousseet ja paljonko ä-rahaa saisit.

Verotuspäätöksen summat ovat bruttosummia.

Pyydä palkkatodistus palkanlaskijalta, hän tietää mitä tietoja Kela tarvitsee.

Kela laskee viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan (nyt syksyllä vahvistetaan vuoden 2010 verotus). Voit liittää mukaan kuuden viimeisimmän kuukauden palkkatodistuksen ja päätöstä tehdessään laskevat kumman mukaan tekevät päätöksen.

Jos et ole nyt jäänyt äitiyslomalle, niin et voi vielä tuloja lasketuttaa. 20% suurempiin työtuloihin tulojen pitää olla ajalta 6 kk ennen äitiysloman alkua.

31.12.2011 asti käytetään vuoden 2009 verotusta ja jos äitiysloma alkaa sen jälkeen, niin vuoden 2010. Näin sanoi Kelan neuvoja kun asiasta kysyin. Ei siis riipu siitä, milloin verotus vahvistetaan.

Viimeisten 6 kuukauden tulot voidaan ottaa joko tasan puolelta vuodelta ennen äitiysloman alkamista tai viimeisiltä kuudelta täydeltä kuukaudelta.

kiitos vastauksista, mut nyt mä en taas tajua, et jos mun äityisloma alkaa 5.12. Olen viemässä äitysraha hakemuksia kelaan tällä viikolla, mutta en voi siis viedä viimeisen 6kk palkkatuloja?

Yhteistyössä