aivan naurettava pykälä päivähoitoasioissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suututtaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suututtaa

Vieras
Olen 2 kuukautta sairauslomalla töistä, enkä pysty kuulema ottamaan lasta täksi ajaksi pois päiväkodista!?? Eilen neuvottelin päiväkodin johtajan kanssa jos lapsi olisi sitten vaikka hoidossa minimin 10pv/kk, mutta tämä sopimusmuutos onnistuu vain vähintään 5kk ajaksi ja tuona aikana sopimusta ei voi enää muuttaa! :O En voi ottaa lasta kokonaan pois, koska menetämme paikan (vuoropäiväkoti, jossa lapsi ollut koko lapsuutensa) ja tarvitsen paikan lapselle 2kk päästä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pitää lasta osapäivähoidossa klo 9-15 päivittäin. Tämä on kuulema se aika joka päiväkodissa ollaan jos lapsi siellä vaikka vanhempi kotona. Lapsi on juuri palannut 2kk kesälomalta päiväkotiin takaisin ja en voi pitää häntä loman varjollakaan kotona. Tuntuu niin turhalta möllöttää yksin kotona ja kiikuttaa lapsi päivittäin päiväkotiin, vaikka voisi olla kanssani kotona. Lapsi kyselee kokoajan miksi ei saa olla kotona kanssani, vaikka haluaisi kun minäkin olen kotona. Olen lapselle sanonut, että minulla on muka niin paljon lääkäreitä ja muuta, joten siksi on päiväkodissa. Sitten mietitään miksi lapsia viedään tarhaan vaikka vanhemmat itse on kotona ja haukutaan laiskaksi!

No on kyllä naurettavaa :O eikö muka paikka säily vaikka maksat päivähoitomaksun ja lapsi olisi kotona? ehkäpä lapsesi "sairastuu" mystisesti samaksi ajaksi ;)

öö, miksi se lapsi pitää sinne viedä. Kyllä lapsella paikka pysyy,vaikka ei siellä "omalla" paikallaan käviskään, jos paikkaa ei irtisanota. Tokihan siitä paikasta joutuu maksamaan,mutta ei sinne päiväkotiin ole mikään pakko lasta joka päivä viedä.

minulle ei kukaan eilen edes sanonut, että lasta ei tarvitsisi päiväkotiin viedä. Kysyin, miten nyt kannattaa toimia ja johtaja sanoi, että sinun tilanteessa kannattaa varata lapselle viikoittain päiväkotivuoroiksi ma-pe klo 9-15. Kyselin ryhmän lto:lta, miten hölmölle tuntuu olla yksin kotona niin hän vain sanoi, että jos joku aamu tuntuu nihkeälle ja haluatte viettää kalsaripäivän niin laittakaa viesti niin tiedämme ettei lapsi tule sinä päivänä ja tuot lapsen sitten seuraavan päivänä normaalisti taas. En missään kohtaa ymmärtänyt, että olisi jotenkin vaihtoehto olla viemättä lasta lainkaan...

ja siis eniten mua tässä riepoo se, että sopimusta ei voi muutta kuin 5kk kerrallaan. Ymmärrän toki, että tähänkin on joku syy, mutta 2kk on aika pitkä aika ja mun mielestä tuoksi ajaksi pitäisi pystyä sopimusta muuttamaan. Kyllähän maksuttomat kesälomakuukaudetkin saa sovittua hyvin.

minulle ei kukaan eilen edes sanonut, että lasta ei tarvitsisi päiväkotiin viedä. Kysyin, miten nyt kannattaa toimia ja johtaja sanoi, että sinun tilanteessa kannattaa varata lapselle viikoittain päiväkotivuoroiksi ma-pe klo 9-15. Kyselin ryhmän lto:lta, miten hölmölle tuntuu olla yksin kotona niin hän vain sanoi, että jos joku aamu tuntuu nihkeälle ja haluatte viettää kalsaripäivän niin laittakaa viesti niin tiedämme ettei lapsi tule sinä päivänä ja tuot lapsen sitten seuraavan päivänä normaalisti taas. En missään kohtaa ymmärtänyt, että olisi jotenkin vaihtoehto olla viemättä lasta lainkaan...

Ootkos sinä nyt tosissasi ihan? Tuleeko ne hakemaan sen lapsen kotoa, jos et viekään sitä päivähoitoon? Ja jos olet sairaslomalla, niin eikö se toisaalta ole ihan kiva, että lapsi voi välillä käydä päiväkodissa kavereita moikkaamassa? Ei kukaan pakota sua sitä siellä joka päivä koko päivää pitämään...

voi elämä on taas jollain pitkät piuhat...niinkun edellä jo mainittu: joudut vain maksamaan paikasta ettet sitä menetä...ei sun sitä lasta sinne tartte raahata...anteeksi nyt vaan mutta miten joku voi olla noin hidas ettei tollasta tajua kun rautalangasta vääntämällä.tai jos tuo pitää paikkansa niin haluaisin kyllä kuulla missä kunnassa noin toimitaan!

No totta hemmetissä sulla on oikeus olla viemättä lasta sinne päivähoitoon! Vaikka joka päivä! Mutta sen maksun joudut silti maksamaan. Ja kyllä, systeemi on perseestä.

PS. eikö osapäivähoito ole 5 h päivässä - ei 6 h?

[QUOTE="Jenis";28848718]Ootkos sinä nyt tosissasi ihan? Tuleeko ne hakemaan sen lapsen kotoa, jos et viekään sitä päivähoitoon? Ja jos olet sairaslomalla, niin eikö se toisaalta ole ihan kiva, että lapsi voi välillä käydä päiväkodissa kavereita moikkaamassa? Ei kukaan pakota sua sitä siellä joka päivä koko päivää pitämään...[/QUOTE]

en asiaa tiennyt, mutta nyt tiedän. En ole ennen ollut tilanteessa ja minä en ymmärtänyt ettei lasta sinne tarvii viedä. Minulle vain eilen sanottiin, että jos otat lapsen päiväkodista pois, menetät paikan ja samalla kehoitettiin tuomaan lapsi päiväkotiin klo 9-15. En asiaa ymmärtänyt kun kukaan ei kertonut, sanottiin vain, että jos lapsi jää kotiin paikka pitää perua.

Nyt kun asian tiedän, voin sitä päiväkodilta tänään kysellä. Elkää nyt hikeentykö. Lähinnä suututti se kun sopimusta ei voi muuttaa täksi ajaksi kun olen kotona!

Eihän se oletus voi olla se, että sairaslomaa tarvitseva henkilö on kykenevä hoitamaan kokopäiväisesti lapsensa kotona?

Eikös se oletus ole ja pidä ollakin, että sairaslomalla oleva henkilö on sairas ja tarvitsee lepoa tai sitten on tarpeeksi terve töihin?

En oikein keksi hyviä syitä perusteeksi sille, miksi lapsella tulisi olla kuukausien lupa olla pois hoidosta, mutta säilyttää paikkansa ilmaiseksi?

Jotkut rajat on oltava, muutenhan se menisi ihan pelleilyksi kun jokainen muuttaisi välillä minimiksi kuukaudeksi ja sitten takaisin.

Olen 2 kuukautta sairauslomalla töistä, enkä pysty kuulema ottamaan lasta täksi ajaksi pois päiväkodista!?? Eilen neuvottelin päiväkodin johtajan kanssa jos lapsi olisi sitten vaikka hoidossa minimin 10pv/kk, mutta tämä sopimusmuutos onnistuu vain vähintään 5kk ajaksi ja tuona aikana sopimusta ei voi enää muuttaa! :O En voi ottaa lasta kokonaan pois, koska menetämme paikan (vuoropäiväkoti, jossa lapsi ollut koko lapsuutensa) ja tarvitsen paikan lapselle 2kk päästä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pitää lasta osapäivähoidossa klo 9-15 päivittäin. Tämä on kuulema se aika joka päiväkodissa ollaan jos lapsi siellä vaikka vanhempi kotona. Lapsi on juuri palannut 2kk kesälomalta päiväkotiin takaisin ja en voi pitää häntä loman varjollakaan kotona. Tuntuu niin turhalta möllöttää yksin kotona ja kiikuttaa lapsi päivittäin päiväkotiin, vaikka voisi olla kanssani kotona. Lapsi kyselee kokoajan miksi ei saa olla kotona kanssani, vaikka haluaisi kun minäkin olen kotona. Olen lapselle sanonut, että minulla on muka niin paljon lääkäreitä ja muuta, joten siksi on päiväkodissa. Sitten mietitään miksi lapsia viedään tarhaan vaikka vanhemmat itse on kotona ja haukutaan laiskaksi!

Toi on joku kuntakohtainen juttu, tuota ei ole tuollaisena päivähoitolaissa... Ja osapäivähoito on 5h tai alle päivässä (silloinkaan ei tarvitse pitää koko viittä tuntia) ja maksukin vain 60% eli sesopimus nyt ainakin kannattaa tehdä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eihän se välttämättä onnistu, että hoitopaikan maksamalla sen saa pitää. Joillakin ei mene maksuja ollenkaan, koska maksut ovat tulosidonnaisia. Ei se voi olla niin, että ihmiset, joilla on varaa voisivat varata paikkaa hoidosta. Sen takia luulen, että lapsen oikeasti JOUTUU sinne viemään, tai sitten pakotetaan antamaan paikka jollekin sitä tarvitsevalle. Yksityisellä asia on tietty eri, siellä rahalla saa ja hevosella pääsee. Kunnat haluavat lapsia sinne päiväkotiin, ei vapaita paikkoja ja varausmaksuja. Ei meille olisi mikään ongelma maksaa täyspäiväistä hoitoa kaikilta kuukausilta, joita emme tarvitse hoitoa. En vain usko, että sellainen onnistuu.

Eikös päivähoitomaksusta saa 50% alennusta automaattisesti mikäli lapsi on koko kuukauden poissa hoidosta? Toki tämä pitää varmaan ilmoittaa jossain säädyllisessä ajassa päiväkotiin. Ainakin itse olen lukenut ohjeen, jossa kerrotaan, että lasta voi pitää ilman varsinaista syytä pois hoidosta ja näinollen maksaa vain puolet normimaksusta.

[QUOTE="vieras";28848817]Jotkut rajat on oltava, muutenhan se menisi ihan pelleilyksi kun jokainen muuttaisi välillä minimiksi kuukaudeksi ja sitten takaisin.[/QUOTE]

Vaikuttaisi kuitenkin soveltuvan nykypäivän työelämään paremmin kuin jäykät käytännöt.

Käsittääkseni jos et vie lasta koko kuukautena hoitoon niin maksat vaan 50% maksusta,näin ainakin meillä keäällä kun tutön otin pois jo toukokuun alusta mutta en sanonu paikkaa irti vaan jatkaa nyt syyskuun alussa hoidossa :)

Väännetäänkö rautalangasta nyt jollekin toisellekin: paikkaa ei menetä jos sitä ei irtisano itse. Kukaan ei sitä sulta voi viedä niin kauan kun et sitä itse irtisano. Niin kauan kun et irtisano maksat maksut jotka sinulle kuuluvat = varakkaammat enemmän, jotkut eivät ehkä mitään. Paikkaa ei kuitenkaan ilmaiseksi hoidossa käyväkään menetä. Ja totta myös että ainakkn täällä maksaa vaan puolet jos ei koko kalenterikuuna käy hoidossa.

[QUOTE="Tiina";28850271]Munkin mielestä oudointa tässä on, että vanhempi on "sairauslomalla", mutta silti kykenevä hoitamaan lasta 100-prosenttisesti.[/QUOTE]

Jeps. Luulisi että sitten voisi käydä töissäkin.

[QUOTE="Tiina";28850271]Munkin mielestä oudointa tässä on, että vanhempi on "sairauslomalla", mutta silti kykenevä hoitamaan lasta 100-prosenttisesti.[/QUOTE]

Taas yksi ns. uupunut...

Jos pidät lapsen koko kuukauden kotona, tai siis 2 kuukautta, niin maksat molemmista kuukausista vain puolikkaan hoitomaksun. Näin ainakin meidän kaupungissa.

Mistäs tiedät minkä takia ap on saikulla? Minäkin olin pari vuotta sitten saikulla useamman kuukauden polven takia. Ei kestänyt työn rasitusta, mutta helposti olisi voinut yhden tarhaikäisen hoitaa, ei sen tenavan kanssa ole pakko mennä pomppimaan trampoliinille tai lähteä 10km pyörälenkille tms. Ja kotona pystyi tarvittaessa ottamaan kunnon särkylääkkeitä, mutta töissä ei, kun olisi ollut "vähän" liian vaarallista muillekin ihmisille. Tosin ei se ole fiksua lastakaan hoitaa lääkehuuruissa. Tosin kelan mielestä olisi pitänyt popsia niitä kolmiolääkkeitä ja ettei siinä polvessa ollut muka mitään vikaa. Joo huvikseen ne sen vaan operoi ja ei toimi vieläkään täysin, työkuntoinen sentään on.

Yhteistyössä