aivoriihi: kertokaa kaikki tietämänne äidin äidin nimitykset eri murteista ja eri kielistä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isoäitikandidaatti :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isoäitikandidaatti :)

Vieras
tyttäreni kanssa pohdimme minulle tulevaa nimitystä ja haluaisimme jonkin muun kuin mumma, mamma, mummi, mummu, isoäiti. Auttakaa meitä mukavassa tehtävässämme :)

[QUOTE="aapee";25025961]tuo nonna olisi ihana :). Pitäisittekö ihan outona, jos joku haluaisi olla Nonna, vaikka ei olisi kytköksiä Italiaan tms.
?i[/QUOTE]

Mun mielestä ehkä hassua jos nimitys vaan "keksitty" tai koska kuulostaa kivalta :) Tietty jos se tulee luontevasti käyttöön ni mikäs siinä, veikkaanpa vaan että moni tulee kysymään mistä nimitys on peräisin. Onko kiva vastata "se vaan kuulosti mukavalta"

En mitenkää pahalla tätä sano, oma mielipiteeni vaan :)

Musta tuntu jos riittävän "oudolta" aluksi käyttää "mummia" ja "mummua" äideistämme :D

Mina olen omalle lapsenlapselleni 'Mumu'. Koitin kylla aluksi olla 'Famu' mutta se muuntui sitten tyton syyssa Mumuksi. Ja oma aitini on minun lapsenlapselle 'Mimi'... ja isani on hanelle 'Kiki' vaikka tata ei kysyttykaan ;)

Ja lisaan etta meillapain on kovin yleista etta mummi on 'Nana'.

Viimeksi muokattu:
Meillä on mummeli :)

Mun mielestä ehkä hassua jos nimitys vaan "keksitty" tai koska kuulostaa kivalta :) Tietty jos se tulee luontevasti käyttöön ni mikäs siinä, veikkaanpa vaan että moni tulee kysymään mistä nimitys on peräisin.

Äitini isä oli meille musi.
He olivat ruotsinkielisiä, eikä isoveljet osanneet sanoa morfar/mufa, joten hänestä tuli ja pysyi elämänsä loppuun saakka musi :)

kiitos kaikista vastauksista! Mummi on äitini käytössä enkä siksi halua itselleni sitä nimeä, mummuksi tai mammaksi en oikein vielä koe vääntyväni ;). Nonna olisi ihana, mutta herättäisi varmaan kysymyksiä. Voisinkin olla Mamselli ;) ;) ;)!!! Ei kai, pitää vielää makustella nimityksiä.

Yhteistyössä