Ajaminen pelottaa. Ekaa kertaa ratin taakse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ratin taakse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ratin taakse

Vieras
Näin aikuisena ajattelin lähteä ajamaan, mutta herrajestas että pelottaa.
Tuntuu että rikon koko auton kun minä pääsen siihen ja ne polkimetkin on ihan mystiset.

Siis auttakaa minua selventämään auton käyttöä. Tiedän nyt suunnilleen sen miten liikkeelle lähdetään. Kytkin pohjaan, vaihde päälle, painetaan kaasua ja nostetaan kytkintä. Ja aina kun haluaa vaihtaa isomman vaihteen niin kytkin pohjaan, päästetään kaasu, vaihdetaan vaihde, jne? Mutta miten sitten kun haluaa hiljentää. Voinko olla polkematta mitään poljinta? Sammuuko auto jos jalka ei ole kaasulla tai kytkimellä? Voiko jarrua painaa ilman kytkintä ja jos auto huilaa niin voiko vaan painaa kaasua?

Siis oikeasti tunnen itseni tosi tyhmäksi kun en tiedä. Oisko jossain jotain helppoja opastuskuvia tms.

No voin sanoa, että reilu vuosi sitten kun menin autokouluun, niin ihan samalla tavalla minua kauhistutti, että miten minä muka opin ja miten pystyn keskittymään niin moneen asiaan samaan aikaan jne. Mutta kyllä ne siellä opettaa, ei sun tarvi mitään ennen sitä edes osata, siellä kyllä opetetaan alusta lähtien kaikki, kyselet vaan rohkeasti.
Ja minäkin siis opin ajamaan ihan helposti ja nyt on ajokortti ollut vuoden taskussa. Ensi kesänä pitäisi ajaa kakkosvaihe ja minua jo valmiiksi kammoksuttaa sekin, kun olen kova jännittämään uusia asioita ja tiedän, että mua jännittää ihan kamalasti se, kun vieressä istuu autokoulunopettaja. Jos olisi se sama mikä viime vuonna, niin ei varmaan jännittäisi niin kamalasti, mutta kun tiedän jo nyt että niin ei tule olemaan.

....Kannattaa lähteä siellä autokoulussa ihan niistä perusteista ja kysyä opettajalta. Meinaan tuolla tietomäärällä olet riski liikenteessä, niin itsellesi kuin kanssa-autoilijoille!

No tottakai autokoulussa lähdetään perusasioista. Ja ajokortiton on tietenkin riski liikenteessä. Ei kai ap nyt ajamaan liikenteeseen ole vielä menossa. Ihme vastauksia. Ap miettii ajamista selvästi kovasti etukäteen (toisin kuin moni muu jo kortin omaava!!, vaikka syytä olisi miettiä) Huolellinen ja vastuuntuntoinen kuski tulee olemaan varmasti kun jo etukäteen pohtii.

Itselläni automaattikortti ja auto, joten en osaa varsinaiseen kysymykseen neuvoa, neuvokaa muut. Tai ap , ehdotan, että aja automaattikortti, on helpompaa eikä tarvitse sterssata vaan voi heti keskittyä liikenteeseen.Tsemppiä ap!

Miksi autokouluun mennessä pitäisi tietää auton toimintaperiaatteista yhtään mitään? Ei sukelluskurssillekaan mennä sillä asenteella, että perusjorinat sikseen ja veteen, joten miksi autoilu olisi poikkeus? Sen verran pitää olla aloitteellinen, että JOS opettaja olettaa sun tietävän enemmän kuin tiedät, niin sano kuinka asia on. Miespuolinen kaverini kun meni autokouluun kolmikymppisenä, niin opettaja ei ollut millään uskoa, ettei mies ollut istunut auton ratin takana aiemmin. Siinä sitten kävivät polkimien järjestyksen läpi, koska siitähän sille opettajalle myös maksetaan:D

Miksi autokouluun mennessä pitäisi tietää auton toimintaperiaatteista yhtään mitään? Ei sukelluskurssillekaan mennä sillä asenteella, että perusjorinat sikseen ja veteen, joten miksi autoilu olisi poikkeus? Sen verran pitää olla aloitteellinen, että JOS opettaja olettaa sun tietävän enemmän kuin tiedät, niin sano kuinka asia on. Miespuolinen kaverini kun meni autokouluun kolmikymppisenä, niin opettaja ei ollut millään uskoa, ettei mies ollut istunut auton ratin takana aiemmin. Siinä sitten kävivät polkimien järjestyksen läpi, koska siitähän sille opettajalle myös maksetaan:D

No jotkut haluavat tietää jo etukäteen vähän, koska alku voi silloin olla helpompaa. Uusia asioita tulee tosi nopeaan tahtii autokoulussa ja on ihan fiksua selvitellä niitä itselleen vaikka etukäteen. Minäkin opetin lapseni lukemaan ennen eka luokkaa ja ekaluokan aloitus sujui oikein hyvin ja helppoa oli. Kiva koulualoitus, noin niinkun esimerkkinä.

Kauhean vaikea tuntuu ap saada vastauksia varsinaiseen kysymykseensä...

Mä ajoin kortin 26-vuotiaana, vailla pienintäkään käsitystä siitä, miten auto toimii. Hyvä opettaja kyllä osaa opettaa. Ja mulle oli kyllä apua miehen parkkipaikka-oppitunneistakin.

Yhteistyössä