P
Pakko harmaana
Vieras
Tää asia on nyt taas vaihteeks alkanu vaivaamaan mun mieltä
Niihin aikoihin tuntu ihan normaalilta, että äijä veti joskus silloin tällöin kunnon kännit ja se näky ei ollu silmiä hivelevä. Oli taas yksi niistä illoista, jolloin se kävi toteen, mutta miksi äidin piti olla juuri silloin teatterireisulla. Olin varmaan jotain 10-12 -vuotias, en tarkalleen enää muista, nuori kummiski. Siinä sit vanhempana meistä sisaruksista seurasin äijän juopumista illanmittaan (siskolla ei mitää mielikuvaa jutusta, paitsi se mitä sille on kerrottu). Minä lapsena sit hoivaamaan pienempää sisarusta yöunille ja itse turvaan hänen viereensä, en vielä saanut unta, ku aloin kuuntelemaan mitä tapahtuu, kävelin sängystä kohti takkahuonessa ja siellä näky, kun äijä kuseskelee ympäri lattioita, no jonkunhan se oli siivottava, mutta ekaks piti saada äijä sänkyyn ja samalla kuunnella, et mä tapan sut jos kerrot äidilles, mitä tapahtu. Siivottuani ja laitettuani ovet lukkoon painuin pelonsekaisin tuntein siskon viereen nukkumaan, jossain vaiheessa yötä heräsin uudelleen siivoamaan aikuisen ihmisen kusia lattialta ja viimeisen kerran sinä yönä heräsin, kun äiti tuli kotiin. Mä oikeesti pelkäsin kertoa sille, mutta oli pakko, ku se tajus märän maton ja arvaski jo, mitä oli tapahtunu. No, tähän päivään mennessä äijä ei oo mua tappanu, vaikka äidille kerroinki, mutta silti se pysäytti ja kaikki liian humalaiset ihmiset oksettaa mua, vaikka ittekki välillä otan, silti aina miettii, mitä on joutunu näkeen ja kokeen
Niihin aikoihin tuntu ihan normaalilta, että äijä veti joskus silloin tällöin kunnon kännit ja se näky ei ollu silmiä hivelevä. Oli taas yksi niistä illoista, jolloin se kävi toteen, mutta miksi äidin piti olla juuri silloin teatterireisulla. Olin varmaan jotain 10-12 -vuotias, en tarkalleen enää muista, nuori kummiski. Siinä sit vanhempana meistä sisaruksista seurasin äijän juopumista illanmittaan (siskolla ei mitää mielikuvaa jutusta, paitsi se mitä sille on kerrottu). Minä lapsena sit hoivaamaan pienempää sisarusta yöunille ja itse turvaan hänen viereensä, en vielä saanut unta, ku aloin kuuntelemaan mitä tapahtuu, kävelin sängystä kohti takkahuonessa ja siellä näky, kun äijä kuseskelee ympäri lattioita, no jonkunhan se oli siivottava, mutta ekaks piti saada äijä sänkyyn ja samalla kuunnella, et mä tapan sut jos kerrot äidilles, mitä tapahtu. Siivottuani ja laitettuani ovet lukkoon painuin pelonsekaisin tuntein siskon viereen nukkumaan, jossain vaiheessa yötä heräsin uudelleen siivoamaan aikuisen ihmisen kusia lattialta ja viimeisen kerran sinä yönä heräsin, kun äiti tuli kotiin. Mä oikeesti pelkäsin kertoa sille, mutta oli pakko, ku se tajus märän maton ja arvaski jo, mitä oli tapahtunu. No, tähän päivään mennessä äijä ei oo mua tappanu, vaikka äidille kerroinki, mutta silti se pysäytti ja kaikki liian humalaiset ihmiset oksettaa mua, vaikka ittekki välillä otan, silti aina miettii, mitä on joutunu näkeen ja kokeen