Ajatteletteko mielipiteitä kertoessanne, että se voi ns. osua johonkin porukassa olevaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snowpatrol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Snowpatrol

Jäsen
16.05.2012
364
0
16
Olen etenkin töissä huomannut, että monet laukoo mielipiteitään aika kärkkääseen
sävyyn. Esim. eilen pomoni haukkui violetin sisutamisen mauttomaksi ja vertasi oksennukseen. Meillä on violettia olkkarissa ja tottakai tuo tuntui vähän epämukavalta, vaikka ei pomo tiennytkään asiasta.
Monesti muutenkin on näitä tilanteita, joissa arvostellaan aika kärkkäästi joku tapa tai asia ajattelematta, että se saattaa ns. osua johonkin paikalla olevaan.
Joskus töissä haukkuivat uskovaisia mielisairaiksi ja paikalla oli yksi työhajoittelija, jonka tiedän olevan uskis.

Tottakai asioista saa puhua ja mielipiteen voi kertoa asiallisesti. Ei aikuisen saa olla tietenkään liian herkkis. Ymmärrän myös, ettei kaikkia voi miellyttää.
Silti itse kuitenkin yritän aina muistaa, etten sanomisillani loukkaisi ketään. Aikuisen tulee olla myös asiallinen.

Ajattelen. Sempä takia ei mielestäni olekaan kohteliasta laukoa kovin jyrkkiä mielipiteitä negatiiviseen sävyyn (mielipiteensä voi kertoa myös positiivisemmin tyyliin "itse en lainkaan pidä violetista sisustuksesta, mutta joidenkin kotiin se varmaan sopii).

Toisaalta, muiden mielipiteitä ei makuasioissa kannata ottaa liian vakavasti. Jos joku ei tykkää siitä mistä itse tykkää, sille ei voi mitään, ja jokisella oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mun mielestä tuollainen oksennukseen vertaaminen on lähinnä sivistynätöntä.
Kyllä mä ensin mietin, onko mun mielipiteen sanominen johonkin kohtuu merkityksettömään asiaan edes tarpeellista. Jos haluan sanoa, niin sanoisin tyyliin "mä en oikein itse xxx asiasta pidä, koska xxxxx, mutta kukin tyylillään".

Kyllä. Töissä sattui tapaus, että eräs henkilö, joka muutenkin on ulosanniltaan tosi töksähtävä sanoin kehitysvammaisista aika asiattomasti ja asian kuuli myös kehitysvammaisen äiti. En tiedä, tuliko siitä mitään sanomista jälkikäteen, mutta kyllä pisti niin vihaksi ja toisaalta nauratti, miten tyhmiä jotkut voivat olla.

Mä sanon suoraan ihan sama jos joku nynny loukkaantuu. Kyl mul on oikeus sanoa mielipiteeni! Ja sitä paitsi mä tiedän että mä olen oikeassa. Joskus haluankin loukata, koska toinen vaan on niin ärsyttävä. Yleensä vaan puhun niinku tulee mieleeni. Eipä kukaan mulle siitä ole valittanutkaan. :)

Kyllä minä uskallan olla mieltä ja kertoa myös mitä mieltä olen ilman että mietin murehtiiko joku sanojani loppuviikon.

Ja en minä yleiskeskustelua ota niin, että loukkaantuisin siitä mitä muut sanovat, sen verran osaan ajatella, että kukin tyylillään ja olla jopa iloinen siitä, että mielipiteitä on monenlaisia.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26371282:
Kyllä. Töissä sattui tapaus, että eräs henkilö, joka muutenkin on ulosanniltaan tosi töksähtävä sanoin kehitysvammaisista aika asiattomasti ja asian kuuli myös kehitysvammaisen äiti. En tiedä, tuliko siitä mitään sanomista jälkikäteen, mutta kyllä pisti niin vihaksi ja toisaalta nauratti, miten tyhmiä jotkut voivat olla.

Sitten on myös asioita, jotka eivät ole yleiskeskustelujen mielipideasioita ja esimerkiksi suhtautuminen kehitysvammaisiin on enemmän sydämen sivistyksen asia. Ja joillakin sitä on ja toisilla ei.

Yritän esittää mielipiteeni loukkamatta ketään, mutta eihän semmoista vältä täysin kuin pitämällä suunsa kokonaan kiinni. Jos ns. vahinko pääsee käymään ja saan tietää siitä, niin pahoittelen, että loukkasin, mutta sanon silti olevani sitä mieltä kuin juuri väitin. Tilanne on kuitenkin mielestäni kaikin puolin vähemmän nolo, kun munaaja ei ala hätäpäissään perua kaikkea, mitä juuri haksahti julistamaan.

ehkä vähän, mutta ei kuulu yleensäkään mun tyyliin tuomita ihmisiä rankalla kädellä ison yleisön edessä tai edes yhdenkään ihmisen läsnäollessa. Mutta jostain tuollasesta makuasiasta voin ehkä sanoa suoremmin, mutta kyllä kuulijankin täytyisi se ymmärtää, etten minä voi tietää kaikkea hänen mieltymyksiään ja minulla saattaa myös olla mieltymyksiä mitkä kammoksuttaa muita.

[QUOTE="Anne";26371293]Mä sanon suoraan ihan sama jos joku nynny loukkaantuu. Kyl mul on oikeus sanoa mielipiteeni! Ja sitä paitsi mä tiedän että mä olen oikeassa. Joskus haluankin loukata, koska toinen vaan on niin ärsyttävä. Yleensä vaan puhun niinku tulee mieleeni. Eipä kukaan mulle siitä ole valittanutkaan. :)[/QUOTE]

Justiinsa. Jos sinä vihaat violettia, violetti on selvästikin aivan mauton väri mihin tahansa paikkaan ja se voitaisiin yhtä hyvin poistaa kokonaan maailmasta...Minusta järkevä ihminen on vähän varovainen, ettei nolaa itseään eikä toisia. Minä voisin itse vaikka sanoa, että sain lapsena myrkytyksen violetista väristä kun koko huoneeni oli sitä, joten en halua sitä nykyään vaatteisiini enkä sisustukseen. Jos asian ilmaisee silla lailla, että se on oma mielipide eikä ehdoton totuus, ei ainakaan kovin pahasti loukkaa muita, mutta samalla tulee selväksi että oma mielipide on todella vahva sen asian suhteen. Yhden totuuden ihmiset tekevät mielestäni tyhmän vaikutelman, enkä ainakaan itse halua antaa tyhmää kuvaa itsestäni.

Minä kyllä pyrin perustelemaan mielipiteeni asiallisesti, ja lauon vain sellaisia jotka mielestäni kestävät päivänvalon.

Terveen ihmisen pitäisi myös jonkinverran kestää omistaan eroavia tapoja ja mielipiteitä.

Joskus toki saattaa päästä "sammakko", mutta uskoisin ja toivoisin etten kovasti loukkaa ihmisiä vaikka mielipiteeni hyvin avoimesti usein kerronkin.

Kyllä mä ainakin yritän jättää kärkkäämmät mielipiteet sanomatta. Tai siis: kyllä voin sanoa, että en tykkää yhtään punaisesta (koska se on liian räikeä makuuni), mutta en haukkuisi sitä oksennukseksi tms. Makuasiat pitää kuulijankin ymmärtää makuasioiksi, mutta puhujan kannattaa miettiä kuinka ilmaisee sanomansa eikä olla ehdottoman jyrkkä. En loukkaannu, jos joku sanoo, ettei ikinä voisi asua vuokra-asunnossa.

Sellaiset aivottomuudet, kuten kehitysvammaisten haukkumiset, uskovaisten väittäminen MT-potilaiksi, ne pitäisi jättää sanomatta, vaikka kuinka olisi sitä mieltä.

• Tykkää
Reactions: Lex
Yritän muistaa, mutta joskus keskustelun tuoksinassa tulee jotain sanottua kärkkäästikin. Uskonnosta olen varmasti puhunut negatiiviseen sävyyn meidänkin harjoittelijan kuullen, hän kuuluu johonkin näihin hihhulikirkkoihin, koska evankelisluterilainen kirkko on hänen arvomaailmalleen liian avoin ja hyväksyvä.

Hän saa muutenkin kuulla uskonnollisuutta kritisoivia keskusteluja työpaikallamme, koska siellä suurin osa hymähtelee uskonnoille. Tosin vain pari meistä tietää tämän harjoittelijan uskonnollisuudesta. Oletus työpaikallamme on, että siellä on ns. järkeviä ihmisiä.

No mielipiteen sanominen on ok, mutta oksennukseen vertaaminen idioottimaista. Mielipiteet kuuluu ilmaista omina mielipiteinään, eikö yleisinä faktoina. Esim on ok sanoa: " en pidä punaisesta väristä sisustuksessa ollenkaan, koska se on liian räikeä mun makuun ja en ole vaatteissakaan punaisen ystävä". Sen sijaan on sivustymätöntä ja aika junttia sanoa "punainen on hirveä väri. Se on mennyt pois sisustusmuodista jo ajat sitten ja on nykyään tosi mauton. Kukaan ei nykyään käytä punaista".

Kyllä mä yritän ilmaista mielipiteeni muita loukkaamatta ja aina en edes sano mielipidettäni ääneen, koska se on tosi merkityksetöntä tykkäänkö punaidesta sohvasta vai en.

Tuollaiset totuuden torvet ovat mielestäni sivistymättömiä. Moni heistä vielä pitää tuota piirrettään positiivisena: "olen rehti ja rehellinen, kun sanon suoraan mitä ajattelen". Oikeasti se on vain huonoa käytöstä.

Meinasin eilen laittaa faceen ihmettelyä subjektiivisesta päivähoidosta, kun lapsen päikkärin kevätjuhlissa joka toisella oli vauva sylissä, mutta enpä sitten laittanut. Ties mikä sota siitä olis syttynyt..

Ja niin, kaipa sitä saa lapsensa viedä hoitoon jos haluaa, mä en vaan tajua, mutta ehkä mun ei tarttekaan..

Tuohan on useille naisille ihan tyypillistä, että sanotaan ihan TAHALLAAN jotain tuollaista.

Täällä kaksplussassakin on joka päivä monia sellaisia aloituksia, joilla halutaan tölväistä toisia.
Esim. kauhisteleva aloitus "kuinka joku voi pukea lapsensa KKK:n vaatteisiin" tms. Ja tottakai toivotaan sellaisen lukevan ja loukkaantuvan, joka niin tekee.

Mietin tarkkaan miten ilmaisen mielipiteeni ns. "kuumista asioista" , kuten lapsettomuus ja siihen liittyvät hoidot, abortti, mielisairaudet jne. Itselläni oli tosi vaikea kuunnella kun työkaverit + pomo puhuivat "mielisairaalasta". Eli vitsiä heittivät siitä. Heidän mielipide oli, että siellä on vaan hulluja. Myöhemmin sanoin pomolleni, että minä olen ollut "mielisairaalassa" ts. psykiatrisella osastolla hoidossa. Olipa nolona.

Yhteistyössä