ajatuksia, mietteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aada

Jäsen
25.10.2004
439
0
16
olen lueskellut täälä näitä uusperheiden ongelmia. on kiistaa ex puolisoiden kanssa, rittaa elatusmaksuista, lapsista, ongelmaa äitipuolena olemisesta, parisuhteesta jne..
Itse ole jo vanhempi äiti ja myös uusperheessä elävä. Olemme olleet naimisissa 10 vuotta, minulla jo kaksi aikuista lsta mailmalla, miehellä kolme joista vanhin asuu meillä. yhteisiä lapsia on kaksi.
Alussa toki oli pieniä sopeutumisvaikuksia kun kukin etsi paikkansa, rittaa lähinnä miehen ex puolison kanssa.. aika myrskyisääkin oli. Ensimäiset vuodet olivat kovaa aikaa, mutta kärsivällisyydellä, toisten huomioon ottamisella, katsomalla asioita toisebkin näkökulmasta, ymmärtämistä, joustavuutta, puhumista, rohkeaa asioiden käsittelyä olemme selvinneet hienosti. ehkä meidän onni on ollut niin eriikäiset lapset ja nämä yhteiset lapsetovat sitten yhdistäneet perheen. UUsperheiden ongelmiin auttaa AIKA, mitä enemmän aikaa kuluu ja lapset kasvavat sitä helpommaksi käy. Lapset kasvavat, asioihin tulee etäisyyttä. Näin on käynyt meillä. Enään ei tarvitse olla tekemissä ex puolisoiden kanssa, asiat hoituvat lasten kanssa. elatusmaksut loppuvat. Tärkeää on ollut hyvinen suhteiden säilyminen lapsiin joka on hyvin onnistunut, on rikkautta elää uusperheessä myös lapsille. Minulle tämä perhe on rakas , parisuhde voi hyvin ja elän varmaan elämäni parasta aikaa ja toivotaan että se vaan jatkuu. Sanotaan että vaikeuksien kautta voittoon. Toivon kaikille uusperheille kärsivällisyyttä odottaa, joustaa ja pitää perhe yhdessä vaikka välillä kaikki tuntuukin hankalata ja ongelmalliselta. Oikein rikasta uusperheelämää kaikille uusperheille! :) Älkää unohtako huumoria ja iloa!

Hei Aada
Olipa hauska sattuma, että luin viestisi juuri nyt. Olen itsekin vanhempi uusperheen äiti, tosin yhteiset lapset ovat vielä pieniä (2 ja 4). Meillä tilanne on melkoisen kriisiytynyt, mutta ihan näillä minuuteilla pitäisi miehen vanhimman tyttären tulla tänne selvittelemään kanssani meidän huonoja välejämme.
Kiitos viestistäsi, se tuli kuin tilattuna :)

Meillä vasta alkutaival menossa ja on ollut todella vaikeaa.
Nyt menossa huoltoselvitys ja oikeudenkäynti,menee ainakin varmaan vielä puolitoista vuotta ennenkuin yhtään asiat selkiää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2005 klo 18:43 clivia kirjoitti:
Nyt menossa huoltoselvitys ja oikeudenkäynti,menee ainakin varmaan vielä puolitoista vuotta ennenkuin yhtään asiat selkiää.
Meillä on menossa huoltoselvitys ja oikeudenkäynti tulossa.Vuosi on nyt jo kulunut ja päätöstä kovasti odotellaan.Meillä siis mies joutuu taistelemman lapsistaa.Alku oli tosi rankkaa.Mies joutui valvottuihin tapamisiin vaikka ei edes ole mitään syytä siihen.Ex koittaa keinolla millä hyvänsä saada lapset itselleen.Lasten äidillä on sen sijaan taustoissa häikkää käy psykiatrilla ja syö mielialalääkeitä.Saa nähdä kumpi huoltajuuden saa.Tää odottaminen on tosi kurjaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 10:40 nannu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2005 klo 18:43 clivia kirjoitti:
Meillä on menossa huoltoselvitys ja oikeudenkäynti tulossa.Vuosi on nyt jo kulunut ja päätöstä kovasti odotellaan.Meillä siis mies joutuu taistelemman lapsistaa.Alku oli tosi rankkaa.Mies joutui valvottuihin tapamisiin vaikka ei edes ole mitään syytä siihen.Ex koittaa keinolla millä hyvänsä saada lapset itselleen.Lasten äidillä on sen sijaan taustoissa häikkää käy psykiatrilla ja syö mielialalääkeitä.Saa nähdä kumpi huoltajuuden saa.Tää odottaminen on tosi kurjaa.
Toivottavasti teillä ja meillä käy hyvin ja saadaan lapset luoksemme.Me ollaan aika positiivisella kannalla sillä miehen exällä on tosi paljon ongelmia lastenhuollon kanssa.Rankkaa tämä kyllä on ja tuo odottelu käy voimille kun mitään ei voi tehdä muuta kuin odottaa.

Moi.
Minä olen myös uusperheen äiti, vanhempi äiti, jos niin voidaan sanoa. Omia lapsia on, isoja jo. Puolison lapset käy tapaamisella ja yhteinenkin on, pieni vielä.
MInulla ei ole vakionimeä /-nimimerkkiä tällä palstalla, koska en halua sellaista, käyn täällä siis omana itsenäni, omalla tarinallani, mutta nimimerkkini vaihtelee.

Vastaukset ja kommentit riippuvat paljon siitä, mitä ja mistä kirjoitan, myös siitä miten väsynyt olen. On hyvä, että on tämmöinenkin paikka missä purkaa omia tuntojaan, silloin kun ei jaksa. Tilannetta ja omaa oloa ei yhtään helpota, että joku tulee haukkumaan.

Ymmärrän kyllä asioita yh:n kannalta, lähihuoltajan kannalta, elatusmaksun saajan kannalta - olenhan itsekin ollut sellainen vuosikausia!!
Nyt ovat vaan silmäni auenneet näkemään asioita myös etävanhemman kannalta. Myös "puoliskona" (äitipuolena, en pidä nimityksestä) oleminen on avannut silmiä. Osa ei ole helppo.

Nykyään miehen exä on jo asiallinen. Mies ja exä ovat voineet hoitaa asioita ihan hyvässä hengessä. Muutoksen nimi on exän uusi miesystävä.
Lapsilleen hän selittää että tämä miesystävä on VAIN YSTÄVÄ. Ja äitihän ei koskaan valehtele, eihän vaikka???!!! Lapset uskovat tähän satuun. Onhan se tietty fiksua olla näin alussa varovainen, suhteen jatkosta tai kestävyydestä kun ei ole koskaan takuita. En sitten tiedä kuinka monta vuotta tämä miesYSTÄVÄ käy heillä sohvalla istuskelemassa ja iltateetä juomassa, milloin on aika kypsä myös lasten nähden kulkea käsikkäin tai istua kaulakkain... No, ei ole minun ongelma. Kukin tyylillään. Tämä nyt meni juoruiluun ja asian vierestä. :ashamed:

Äitipuoliskona minulta odotetaan huolenpitoa ja rakkautta ja lämpimiä tunteita miehen lapsia kohtaan. Äitipuoli ei saa suuttua, olla väsynyt, tympääntynyt miehen lapsiin. Omiinsa kyllä saa. Omista saa "ottaa vapaapäivän" eli laittaa lapset mummolaan hoitoon, mutta auta armias jos etälasten kohdalla tämmöistä, on heti kylmä ja tunteeton ihminen.
Omien lasten rahanmenoa saa murehtia, mutta kun etälapset kuluttaa MYÖS TÄÄLLÄ ETÄPERHEESSÄ siitä ei saa puhua. Ilolla pitää rahapussi levällään olla...
Näin siis täällä palstoilla. Joidenkin mielestä.
Onneksi oma mies ei vaadi mitään suuria kiintymyksen tunteita lapsiaan kohtaan. Olen aika usein väsynyt heihin, sillä vaikka he lapsina ovatkin ihan kivoja, he ovat oman äitinsä "tuotteita" ja heidän tavat ovat aika kummallisia. Kuten tämä kritiikittömyys omaa äitiä ja tämän auktoriteettiä kohtaan. Jos äiti sanoo, että isi ei maksa elareita, se on totta, vaikka isi sitten esittäisi kuitit jotka osoittaa äidin väitteen vääräksi.
Jos äiti sanoo, että pue viisi villapaitaa päällekäin (todellakin!!) niin lapsi pukee ja seisoo sitten pihalla kuin michelin-ukko, ei voi tehdä mitään ja kylmäkin on... \|O
Ja kyseessä on kouluikäiset lapset.
Huokaus. Syvä huokaus.

No, tämä tästä.

On toki kivojakin aikoja ja viikonloppuja. Mutta minä en mikään emohahmo ole. En ole koskaan syli avoinna rakastanut kaikkia maailman lapsia, en ole luonteva lasten seurassa, vaikka omia lapsia minulla onkin. Ehkä se on suurin vika minussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 14:43 nannu kirjoitti:
clivia!
Onnea teillekin ja toivotaan parasta.Lapsilla täytyy olla oikeus kunnon huoltajaan. :wave:
Kiitos,luin juuri iltalehdestä että aikaa menee uusperheeseen sopeutumiseen keskimäärin 5 vuotta.Toinen vuosi vasta lähtee käyntiin joten kai se tästä joskus helpottaa.

kannan korteni kekoon..Meillä asuu mieheni kaksi kouluikäistä(10&12v)lasta,minun 3,5v tyttäreni ja yhteinen 8kk tyttö.Vauva tulossa 03/06.Mieheni lapset näkevät äitiään tosi harvoin,äiti peruu tapaamisia ja me yritämme järjestää kuljetuksia ja sopivia aikoja,kun varsinkin nuoremmalla on äitiä ikävä.vanhempi ei edes välillä halua käydä.En ole lasten kuullen ikinä pahaa sanonut äidistä,tämä syöttää minusta vaikka mitä valheita vaikkemme edes ole ikinä tavanneet.Tosi rassaavaa..Minun tyttöni ei ole ikinä edes nähnyt oikeaa isäänsä,eikä isyyttäkään ole tunnustettu.Nykyinen mieheni on puhunut adoptiosta,katsotaan nyt.Hyvä puoli on se,että koen tulevani isompien lasten kanssa ihan hyvin juttuun,ei vielä ainakaan suurempia sotia.Saas nähdä mitä tuo murrosikä tullessaan.Olen 27-vuotias,olemme 2 vuotta olleet yhdessä josta reilun vuoden naimisissa.Melkoinen harppaus pikkutytön yh:sta kohta viiden lapsen hoivaajaksi.Jos joku tahtoo vaihtaa ajatuksia,kokemuksia ym.,niin olisin ihan onnellinen.Joka tapauksessa kaikille uusperheellisille voimia ja valoisaa tulevaisuutta!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 10:40 clivia kirjoitti:
\
clivia!
Onnea teillekin ja toivotaan parasta.Lapsilla täytyy olla oikeus kunnon huoltajaan. :wave:
Kiitos,luin juuri iltalehdestä että aikaa menee uusperheeseen sopeutumiseen keskimäärin 5 vuotta.Toinen vuosi vasta lähtee käyntiin joten kai se tästä joskus helpottaa.

tämä pitää ihan paikkansa. Kyllä se niin on että mitä enemmän aikaa ja vuosia kuluu sen helpomaksi kaikki käy. välillä mennään sellaista vuoristorataa , ylös, alas, ylös. alas... mutta kyllä se siitä tasaantuu ja elämä käy pikku hiljaa tasapainoiseksi, seesteiseksi ja kaikki asettuu kohdalleen. Lopussa kiitos seisoo! :)
rakasta, kärsi, taistele ja voita! Kaikkille onnea matkaan!

Tamapa omkin oiva paikka lukea uusperheiden tilanteista.
Meilla on nyt yhtesita eloa kohta takana jo nelja vuotta (siis apua niin kauan!!! :o ).
Helppoa meilla ei kylla ole ollut, mutten paivakaan vaihtaisi pois.
Meilla asuu nyt minun tytto, mieheni poika ja meidan kaksi pienta (poika ja tytto). Minulla on viela exn kanssa 2 tyytoa jotka asuvat isallaan, vanhempi halusi ja nuorempi on sitten oikeuden paatoksella siella. Kumpakaan en olisi antanut kylla sinne (tuomittu sakkohin lasten pahoinpitelysta) mutta sen jalkeen vasta kun tuo huoltajuuskiista kaytiin. Oikeudessa on siis saannut olla ihan tarpeeksi. Lapset viihtyvat isallaan, joten kai heidan on siella hyva olla...
Olen paattanyt etta tyydyn tilanteeseen.
Miehen poika juuri jaanyt meille asumaan, sopeutumista on puolin ja toisin, mutta jotenkin tuntuu kuitenkin kaikesta huolimatta etta oikea ratkaisu on tehty. Lapset viihtyvat paivakodissa ja nyt jopa keikkivat tappelematta iltaisin kotona =) .

Mutta pitkaa pinnaa ja karsivallisyytta tama kylla vaatii niin ja suuren :heart: (sydamen siis).
Voimia niihin oikeudenkaynteihin kaikille jolla sellaisia on lahitulevaisuudessa luvassa.

\
\
clivia!
Meillä myös toinen vuosi takana.Sosiaalityöntekijät antavat kohta lausuntonsa oikeudelle,joten enään ei pitäisi mennä pitkään että päätös tehdään.Sosiaalityöntekijät ovat käynneet meillä keskustelemassa sekä mieheni käynyt sossussa tapaamisissa.Lapsilta oltiin kyselty haluaisiko he päästä isän luokse ja vastaus oli Kyllä.Hitsi et innolla odotan ja toivon että kaikki menisi hyvin.Miten teillä on asiat?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 09:14 nannu kirjoitti:
\
\
clivia!
Meillä myös toinen vuosi takana.Sosiaalityöntekijät antavat kohta lausuntonsa oikeudelle,joten enään ei pitäisi mennä pitkään että päätös tehdään.Sosiaalityöntekijät ovat käynneet meillä keskustelemassa sekä mieheni käynyt sossussa tapaamisissa.Lapsilta oltiin kyselty haluaisiko he päästä isän luokse ja vastaus oli Kyllä.Hitsi et innolla odotan ja toivon että kaikki menisi hyvin.Miten teillä on asiat?
Meillä on kotikäynti ensikuussa ja mies menee sitten erikseen vielä toimistoon keskustelemaan,sitten on yksi keskustelu entisen vaimon kanssa yhdessä toimistolla.Katsotaan nyt kumpaa he puoltavat.Lapsen mielipidettä en usko että kysyvät kun hän on niin pieni vielä.Täällähän hän tahtoisi asua jos saisi itse valita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 11:03 clivia kirjoitti:
\
\
\
clivia!
Meillä on kotikäynti ensikuussa ja mies menee sitten erikseen vielä toimistoon keskustelemaan,sitten on yksi keskustelu entisen vaimon kanssa yhdessä toimistolla.Katsotaan nyt kumpaa he puoltavat.Lapsen mielipidettä en usko että kysyvät kun hän on niin pieni vielä.Täällähän hän tahtoisi asua jos saisi itse valita.
[/quote
Minkä ikäinen lapsi on?Miehen lapset on 6 ja 3.On kyl tosi harmi jos ei saa lapsen mielipidettä.Voimia :hug: Tuun ilmoittelemaan taas kun tulee jotain uutta.Laita siekin viestiä.On kiva kuulla miten teillä menee :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 12:06 nannu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 11:03 clivia kirjoitti:
\
\
\
clivia!
[/quote
Minkä ikäinen lapsi on?Miehen lapset on 6 ja 3.On kyl tosi harmi jos ei saa lapsen mielipidettä.Voimia :hug: Tuun ilmoittelemaan taas kun tulee jotain uutta.Laita siekin viestiä.On kiva kuulla miten teillä menee :wave:
Lapsi on viisi mutta on nyt jo tehokkaasti äitinsä manipuloima.Nyt kun alkoi oikeuskäsittely lapsi tulee tänne ja sanoo että mä asun äidin kanssa koska muuten ei äidille jää ketään.Minusta tämä on tosi kamalaa että hän ruikuttaa lapselle vaikkei asiasta saisi puhua mitään.Meillä on sitten vaikeuksia täällä päässä toimia kun asiasta on sovittu ettei siitä mainita lapselle mitään ja sitten kuitenkin äiti tekee sitä kotona.Lapsi on ihan hädissään kun äiti takertuu häneen ja mustamaalaa meitä.Kyllä mä kerron sitten kun asiat etenevät.Lohdullista että joku muukin on samassa jamassa,helpottaa tietää ettei olla ainoita.

clivia!!
Meillä on tulossa kohta puolin oikeudenkäynti sosiaalityöntekijöiden lausunto tuli joku aika sitten. Siinä suosittelee yhteishuoltoa sekä lapsille laajempaa oikeutta tavata isäänsä.Eivät suosi sitä että lapset muuttaisivat meille ettei muutokset tapahdu liian nopeasti.Kaiken lisäksi mua jaksaa naurattaa sossujen toiminta ketään ei puolusteta ollaan puolueettomia.Koko lausunto oli ex-naisen löpinää joka väliin oli laitettu hänen kommenti ja mielipide asiaan.Mieheltäni ei edes oltu kyselty joistain asioista mitää eikä oltu laitettu mielipiteitä esille samalla tavalla.Tosiaan taitaa olla täällä suomessa asiat niin oli äidillä mitä tahansa ongelmia ne kuitataan ja ohitetaan tosta noin.Tosi väärin mutta onneksi pääsee vielä kerran kertomaan mielipiteensä ja sen jälkeen oikeus ratkaisee asian.Kyllä jännittää miten käy. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 14:54 nannu kirjoitti:
clivia!!
Meillä on tulossa kohta puolin oikeudenkäynti sosiaalityöntekijöiden lausunto tuli joku aika sitten. Siinä suosittelee yhteishuoltoa sekä lapsille laajempaa oikeutta tavata isäänsä.Eivät suosi sitä että lapset muuttaisivat meille ettei muutokset tapahdu liian nopeasti.Kaiken lisäksi mua jaksaa naurattaa sossujen toiminta ketään ei puolusteta ollaan puolueettomia.Koko lausunto oli ex-naisen löpinää joka väliin oli laitettu hänen kommenti ja mielipide asiaan.Mieheltäni ei edes oltu kyselty joistain asioista mitää eikä oltu laitettu mielipiteitä esille samalla tavalla.Tosiaan taitaa olla täällä suomessa asiat niin oli äidillä mitä tahansa ongelmia ne kuitataan ja ohitetaan tosta noin.Tosi väärin mutta onneksi pääsee vielä kerran kertomaan mielipiteensä ja sen jälkeen oikeus ratkaisee asian.Kyllä jännittää miten käy. :wave:
Harmi että sossut ei puolla teille,se on iso asia mikä vaikuttaa varmasti tuomarin päätökseen.Meillä on kotikäynti nyt loppukuusta edessä,saa nähdä mitä sen jälkeen.Kirjoittele kuulumisia,mäkin kirjoitan ja jos haluat niin laita meiliä
PIN_Virtanen@hotmail.com
voidaan jutella enemmänkin.Tsemppiä kovasti teille! :flower:
Pidän peukkuja.

ajattelin minäkin työntää lusikkani soppaan..
uusperheellinen myös, mun reilu 4-vuotias poika asuu isällään, miehen teinit (poika 15, tyttö 12) äidillään ja sit on 4,5 kk vauva.
oikeusprosessi myös meneillään, yritetään saada mun poika meille asumaan. oikeudessa aikanaan (2003 loppuvuodesta) isälleen määrätty mun silloisen elämäntilanteen vuoksi, nyt asiat järjestyksessä ja pojan olis parempi olla meillä.

oikeusprosessin laittoi alulleen mun ex, joka vaati muutaman tunnin kerrallaan kestäviä valvottuja tapaamisia valheellisin perustein sekä yksinhuoltoa. exän vaimo uhkaili mua n. vuos sitten tapaamisten vähenemisellä yms. laitoin hakemukseen vastahakemuksen, jossa vaadin poikaa meille.
reilu puol vuotta vierähtänyt, jona aikana ovat muuttaneet 250 km päähän. nyt saatiin sossun lausunto, olivat sitä mieltä, että "lapsi voisi aivan hyvin asua kummassa perheessä tahansa", suosittelevat kuitenkin jatkamaan näin, koska poika asunut kaks vuotta isänsä kansa. nyt täytyy vaan hyvin perustella oikeudessa miksi ei näin. ens kuussa on oikeuden istunto.

lapsen isä, tai lähinnä tää vaimo syöttää pojalle ties mitä juttuja, harmittaa. tässä taannoin leikkasin pojan hiukset, seuraavan kerran tullessaan itkua pidätellen kertoi miten tää äitipuoli oli sanonut hiusten olevan rumat! ja näitä juttuja riittää! mutta se siitä, odotellaan oikeuden istuntoa.

miehen lasten äiti on koko ajan terrorisoinut jos mitenkäkin, on hyvin katkera. kertonut lapsille valheita musta, haukkunut ja saanut aluksi lapset, varsinkin nuoremman jopa pelkäämään mua. nyt tilanne kuitenkin jonkin verran rauhoittunut ja mulla on suht hyvät välit kumpaankin lapseen. onneksi lapset jo niin isoja, että ymmärtävät asioita itsekin ja asiat voi hoitaa lasten kanssa.

puoltoista vuotta siis uusperhe elämää takana ja nyt näyttää helpottavan! jaksamisia vaan kaikille, joilla näin ei vielä ole. kyllä se aurinko risukasaankin.. =)

Yhteistyössä