Ajatuksiani vvv:sta, sormin syömisestä jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikärajoja on vaikea pistää oikeastaan mihinkään. Mutta musta esim. vastasyntynyt ja 1-vuotias on ihan eri tasolla kehityksessä. Periaatteessa musta on turha pistää lasta potalle, jos sillä lapsella ei ole vielä mitään tajua siitä, että hei, mulla taitaa olla pissahätä. Useinhan se hätä tulee herättyä tai syötyä, mutta onko potalle laittamisesta mitään hyötyä, jos lapsi ei ymmärrä, miksi siinä istutaan. Mun mielestäni otollisin hetki pottaharjoittelulle on silloin, kun lapsi osaa itse kertoa, että nyt ois hätä.

mutta kyllähän vauva tietää miksi siihen potalle mennään kun on pienestä pitäen siihen oppinut. Ei vauvat ole tyhmiä, vaan todella hyviä oppimaan kun siihen vain annetaan mahdollisuus. Ja miksei vauva tietäisi, milloin on hätä, tietäähän vauva esim. milloin on nälkä tai väsy. Miksei pissahätää voisi tuntea ja ilmaista myös?

Kuka sen oikeasti tietää, tunnistaako vauva pissahädän?

Kuka sen oikeasti tietää, tunnistaako vauva äitinsä/muun läheisen hoitajan?
Pointti; vauva reagoi.
Hymyilemällä/rauhoittumalla sen tutun hoitajansa syliin tai jo näkemiseen...

Vauva reagoi kun tuntee nälän, usein itkemällä. Ja se itku lakkaa, kun saa ruokaa.

Miksei vauva voi yhtälailla reagoida, kun se syöty ja juotu tavara pyrkii pihalle? Ja miksei vanhmpi voi yhtälailla oppia tunnistamaan senkin reaktion, siinä missä nälkään, kipuun tms. liittyvän reaktion?

No ne kestovaipatkin on jätettä, lopulta. Meillä jäi vaipat kokonaan jo alle vuoden ikäiseltä eikä tarvi tehdä tänne aloituksia, kun taapero ei tajua pottailusta mitään.

Mä en näe mitään järkeä siinä, että ei veis vauvaa esim lavuaarille tarpeille, jos huomaa että sieltä on tavaraa justiinsa tulossa. Mikä hyöty siitä vaippaan pissaamisesta/kakkaamisesta on?

Enkä ymmärrä sellasta joka tapahtui anoppilassa... Miehen veljen poika oli sielä hoidossa, n. 1v ja jotain satunnaisia sanoja puhui. Pöydässä oli sanonut aika selkeästi "kakka", mies oli sitte tuumannu siitä että pitäiskö mennä potalle, anopin vastaus oli että eihän se nyt vielä osaa kun ei isoveljensäkään osannut siinä iässä (tai vieläkään, en muista kummin). Niinpä se pikkupoika rupes kakkia vääntämään...vaippaan. Saapa siinä sitte opettaa myöhemmin potalle...

Yhteistyössä