Lievempi raskausmyrkytys on nimeltään pre-eklampsia. Pre-eklampsiaa tavataan eriasteisena ja se on tavallisin raskausmyrkytyksen tyyppi Suomessa.
Pre-eklampsian oireita ovat:
korkea verenpaine
valkuaista (proteiinia) virtsassa
äkillinen turvotus ja painonnousu
päänsärky
ylävatsakipu
silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)
Nämä oireet tulee aina ottaa vakavasti! Raskausmyrkytys voi johtaa heikentyneeseen istukan toimintaan ja sikiön alentuneeseen ravinnonsaantiin. Myös äiti voi tulla erittäin sairaaksi. Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.
Tuossa noita raskausmyrkytyksen oireita. Siinä ei kyllämainita pahoinvointia, mutta kai sekin siihen voi liittyä. Mulle neuvola sanoi tuosta päänsärystä, et jos sitä ilmenee turvotuksen kanssa, niin sit soitto polille tai neuvolaan. Itellä kyllä jalkoja turvottanut vähän väliä, tosi pahastikin välillä, kengät on ihan mahdoton välillä saada jalkaa. Ihan normaalia raskausturvotusta, ei muita oireita. Toisilla tulee enemmän, toisilla vähemmän, joillakin ei mitään.