Äkkiä neuvoja,turvotus ja pahoinvointi RV36?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Eilen illalla oli tosi huono oksettava olo ja olin nilkoista varsinkin todella turvonnut (pahempi kuin 12h thaimaan lennon jälkeen)... tänään heräsin kymmeneltä ja olin pari tuntia hereillä, otin sukat pois ja turvotus on samanlainen nilkoissa.. ne on tosi paksut.. sormuskaan ei lähde pois. myös hieman etova olo on. paino noussut 4 kiloa kahdessa viikossa. pitäisikö soittaa neuvolaan vai voiko olla normaalia??
 
mulla kun oli vähäisemmät oireet kun sulla niin neuvola passitti mut sairalaan jossa vietin muutaman päivän.mut jos sulla olo pahene kovasti niin kehoitan menemään päivystykseen.jos sulla on raskausmyrkytys niin sulla voi nousta verenpainekin hurjan korkeelle,siinä oireena mm.päänsärky ja väsymys.
 
toisaalta turvotuskin voi olla normaalia ja yleensä loppuraskausesta esim kävellessä tulee huono olo kun vauva painaa vatsalaukkuun tai johkin sinne. mua ainakin etoi loppuajasta useinkin ja neuvola täti toitotti kokoajan että raskausmyrkytys ja jouduin äippäpolillakin ravaamaan mutta koskaan sei ollut myrkytys vaan normaalia huonoa oloa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin neuvolaan ja täti siellä sanoi että katsotaan ylihuomenna kun silloin on neuvolakäynti.. eli ei vissiin sitten kuulostanut sen mielestä pahalta..

Jos olisin sinä, soittaisin viel äitipolille tai synnytysvastaanotolle tms mihin sun kuuluu soittaa.
nIIN TEKISIN MINÄKIN TAI MENISIN VAAN. vÄLILLÄ IHMETYTTÄÄ IHMISET, JOTKA USKALTAVAT OTTAA VASTUUN PUHELIMITSE JA SANOA, ETTÄ EI MITÄÄN HÄTÄÄ, ODOTELLAAN NYT VIELÄ
:/

Oho, caps lock oli päällä :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin neuvolaan ja täti siellä sanoi että katsotaan ylihuomenna kun silloin on neuvolakäynti.. eli ei vissiin sitten kuulostanut sen mielestä pahalta..

Jos olisin sinä, soittaisin viel äitipolille tai synnytysvastaanotolle tms mihin sun kuuluu soittaa.

Näin tekisin minäkin! En luottaisi vaan neuvolan sanomiseen. Mulle viimeksi just painottivat tuollaisesta äippäpolilla, että jos ilmenee niin heti soitto sinne tai synnytyssaliin.
 
Lievempi raskausmyrkytys on nimeltään pre-eklampsia. Pre-eklampsiaa tavataan eriasteisena ja se on tavallisin raskausmyrkytyksen tyyppi Suomessa.


Pre-eklampsian oireita ovat:


korkea verenpaine
valkuaista (proteiinia) virtsassa
äkillinen turvotus ja painonnousu
päänsärky
ylävatsakipu
silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)


Nämä oireet tulee aina ottaa vakavasti! Raskausmyrkytys voi johtaa heikentyneeseen istukan toimintaan ja sikiön alentuneeseen ravinnonsaantiin. Myös äiti voi tulla erittäin sairaaksi. Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.

Tuossa noita raskausmyrkytyksen oireita. Siinä ei kyllämainita pahoinvointia, mutta kai sekin siihen voi liittyä. Mulle neuvola sanoi tuosta päänsärystä, et jos sitä ilmenee turvotuksen kanssa, niin sit soitto polille tai neuvolaan. Itellä kyllä jalkoja turvottanut vähän väliä, tosi pahastikin välillä, kengät on ihan mahdoton välillä saada jalkaa. Ihan normaalia raskausturvotusta, ei muita oireita. Toisilla tulee enemmän, toisilla vähemmän, joillakin ei mitään.
 
Päätin sitten vain levätä ja odotella neuvolaa. Oksettavaa oloa ei ole ollut mutta nyt on tullut todella kipeitä vihlaisuja päähän, siis aivan viiltävää päänsärkyä "sykäyksittäin" toiselle puolelle päätä. Pitäisikö mun ottaa vakavasti nämä oireet? Turvotusta on edelleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Päätin sitten vain levätä ja odotella neuvolaa. Oksettavaa oloa ei ole ollut mutta nyt on tullut todella kipeitä vihlaisuja päähän, siis aivan viiltävää päänsärkyä "sykäyksittäin" toiselle puolelle päätä. Pitäisikö mun ottaa vakavasti nämä oireet? Turvotusta on edelleen.

Mulla ei ole ollut koskaan turvotusta yms. mutta sen verran mitä asiasta tiedän, niin kannattaisi mennä heti huomenaamulla neuvolaan mittauttamaan verenpaine nyt ainakin.
Itse en jäisi odottelemaan eikä myöskään täällä neuvolassa kätilö koskaan sanoisi, että katotaan sitten kun aika on, vaikka olisikin parin päivän päästä.

 
Ok, menen heti aamulla neuvolaan vaikka väkisin, vaikka se oma aika on tosiaan vasta pe.. Tuollaista pääkipua (siis äkillisiä kipu"viiltoja") ei ole ollut kertaakaan raskauden aikana niin pistää miettimään
 

Yhteistyössä