akne (rosacea) ja kuukautistensiirto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kira80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kira80

Vieras
Hei,
Olen lahdossa loppukesasta Afrikkaan kuukaudeksi ja kuukautiset ovat tulossa juuri puolivalissa matkaa. Vuosia sitten kaytin ehkaisypillereita (Diane nova ja myohemmin yasmine), mutta en enaa viimeiseen viiteen vuoteen (ika nyt n. 30 v). Nyt haluaisin siirtaa kuukautisia ennen matkaa, hygieniataso kun ei tule olemaan kovin korkea matkan aikana yms. Minua huolestuttavat kuitenkin mahdolliset iho-ongelmat.
Minulla on rosacea ja pitkan aikaa karsin myos siihen liittyvasta akne rosaceasta. Nyt iho on ihan hyvassa kunnossa, kuukautiskierron alkupuolella jopa lahes "normaalin varinen" ja ilman paiseita. Loppupuoliskolla punoitus ja rasvoittuminen lisaantyvat, mutta (Bionin ja mahd. soijamaidon ansiosta) paiseita ei enaa ole tullut, pienia nappyja kylla, mutta ei mitaan huomattavaa entiseen verrattuna.
Olisiko teilla mahdollisesti ideoita, etta mitka pillerit sopisivat parhaiten tassa tilanteessa? Tarkoitus olisi syoda niita vain yhden kierron ajan (ellei sitten jaa koukkuun:D), enka haluaisi, etta iho heikkenee siina ajassa tai niiden jalkeenkaan. Sen verran monet antibioottikuurit olen syonyt, ettei huvittaisi syoda enaa lisaa. Toisaalta ei kiinnostaisi likaisin kasin vaihdella siteita saati sitten tamponeja Afrikan helteessa, joten jotkut pillerit varmastikin paadyn syomaan.
Kiitos jo etukateen vinkeista!

Kipin kapin lääkäriin.

En tiedä sinun aknestasi, mutta jotkut syövät e-pillereitä pitääkseen aknen loitolla.

Pillereiden syöminen vain yhden kierron ajan ei ole järkevää. Keltahormonivalmisteilla (lääkärin reseptillä) on mahdollista siirtää kuukautisia. Yleensä suositellaan, että siirrettäisiin jo edelliset kuukautiset, jos siirto ei toteudukaan odotetulla tavalla, vaan tulee tiputteluvuotoa yms.

E-pillereiden aloittaminen voi johtaa siihen, että vuoto kestää aina ensimmäiseen taukoviikkoon ja varsinaiseen vuotoon asti, joten nekin pitäisi aloittaa hyvissä ajoin, jotta tietää, sopiiko valmiste.

Kun kysymys on kertaluonteisesta siirrosta, eikä haeta ehkäisyvaikutusta, niin tuo progestiini eli keltarauhashormoni voi olla hyvä vaihtoehto.

Keskustele lääkärisi kanssa.

Yhteistyössä