Akvaario ihmiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kala

Vieras
plussat ja miinukset? olen jo kauan haaveillut akvaariosta ja nyt olen ehkä ajatellut aatteen toteuttaa. Ennen kuin perehdyn asiaan sen tarkemmin niin kertokaa hyviä ja huonoja puolia ja kaikkea muuta mitä mieleen juolahtaa teitin akvaarioharrastuksesta.. kiitos :)

No se ainakin että mitä isompi akvaario sitä helpompaa sen hoito on. Älä ota mitään 40litraista vaan osta heti isompi jos vaan varat riittää.

Oon harrastanu 20vuotta akvaarioita, kysy jos tulee jotain mieleen. Itse en oikein osaa sanoa mitään näin äkkiseltään muuten.

Hyvät puolet akvaariossa on että hoidettuna se on tosi kaunis sisustuselementti ja meillä esim lapset tykkää tosi paljon kattella kaloja ja niiden touhuja, päihittää jopa tv:n kattomisen :D kalat on helppo jättää loman ajaksi kun on olemassa lomaruokia ym joten esim viikon- kahden loma ei vaadi kovin isoja valmisteluja. Kalat ei haise, pidä meteliä, jyrsi tuolinjalkoja eivätkä sotke.
Huonoja puolia en oikein osaa sanoa, ei tuu mitään mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Vie paljon rahaa ainakin alussa. :D Se siis miinusta.

Niin, tosin aika edullisesti pääsee kun ostaa käytettynä akvaarion laitteineen ja yleensä löytyy joku tuttu jolta saa kalanpoikasia, kasvien alkuja jne.

Meillä 160l akvaario eikä miinuksia olekkaan :) Pointti oli, että älä osta ainakaan pienenpää akvaariota niin helpolla pääset! Ja älä osta kaupasta, me ostettiin huutonetistä kaikkine tarvikkeineen HALVALLA! Monet kuitenkin jossain vaiheessa luopuu akvaariosta...uutena kaikki tarvikkeet, kalat. kasvit yms. tulee kalliiksi

Itselläni on akvaario, ollut lapsesta asti.

Täytyy sanoa, että en tiedä miksi sitä purkkia tuossa vielä pidän. Kalojen takia kai kun ei tiedä millaiseen paikkaan ne sitten joutuisi jos ne pois antaisin.

Mutta rahaa menee paljon kun sen kipon perustat.
Sitten siivoat sitä ja ruokit ja katsot päivittäin, että laitteet hapetin, suodatin toimii.
Palkaksi tästä saat purkin vettä, jota voit tylsistyneenä katsoa, kun kala ui sinne tänne.

Helskatin tylsä ja aikaa vievä juttu. Jos sinulla ei sitä akvaa vielä ole niin älä ota. Ota vaikka kaktus ja seuraa sen kasvua

Jep isompi allas on helpompi kuin pieni. Ekaksi altaaksi suosittelen 100-200 litrasta allasta. Akvaario selviää helposti viikon ruokkimatta eikä ruokinta automaatitkaan maksa hirveesti. (lomaruuat on yhtä tyhjän kanssa)

Mutta allas ei myöskään huuda jos sitä ei ole hoidettu, ei sovellu ihmiselle joka ei ole valmis akvaariota hoitamaan ja vaihtamaan vesiä joka viikko.

Hyvin hoidettu allas on kaunis ja rentouttava katsella. Hoitamatta jääneessä akvaariossa kalat voi huonosti ja levää tunkee joka paikkaan.

Me tehtiin alussa kalahankinnoissa virheitä kun uskottiin aina mitä myyjä sanoi, sittemmin selvisi ettei myyjät aina olekkaan oikeassa....Pelkästään kaloja myyvissä liikkeissä usein eniten asiantuntemusta....

Alkuperäinen kirjoittaja km:
No se ainakin että mitä isompi akvaario sitä helpompaa sen hoito on. Älä ota mitään 40litraista vaan osta heti isompi jos vaan varat riittää.

Oon harrastanu 20vuotta akvaarioita, kysy jos tulee jotain mieleen. Itse en oikein osaa sanoa mitään näin äkkiseltään muuten.

Hyvät puolet akvaariossa on että hoidettuna se on tosi kaunis sisustuselementti ja meillä esim lapset tykkää tosi paljon kattella kaloja ja niiden touhuja, päihittää jopa tv:n kattomisen :D kalat on helppo jättää loman ajaksi kun on olemassa lomaruokia ym joten esim viikon- kahden loma ei vaadi kovin isoja valmisteluja. Kalat ei haise, pidä meteliä, jyrsi tuolinjalkoja eivätkä sotke.
Huonoja puolia en oikein osaa sanoa, ei tuu mitään mieleen.

Tuohon loma-aikojen helppouteen sanoisin, että jonkun on kuitenkin käytävä katsomassa päivittäin että laitteet toimivat, eikä suodatin ole pettänyt. Kaksi suodatinta kannattaa tuossa tapauksessa olla toiminnassa. Kesälläkin akvaarion lämpötila voi nousta korkeaksi, lämpötilojakin on tarkkailtava. Mahdollinen kuollut kalakin olisi ongittava pian pois, muutamankin päivän akvaariossa lojuttuaan voi tehdä hallaa vesiarvoille (nitraatti).

Akvaario voi olla todella upea, mutta se todella vaatii perehtymistä asiaan. Hätiköity aloitus voi tulla maksamaan todella paljon. Lisäksi mun mielestä akvaariokaloja pitää kunnoittaa samalla tavalla elävinä ja tuntevina eläiminä kuin muitakin lemmikkejä. Eli on todella huomioitava minimiallaskoot ja huolehdittava hyvinvoivasta ja terveestä tasapainosta altaassa.

Mun motto: ÄLÄ KOSKAAN USKO MYYJIÄ! Missään asiassa liittyen akvaarioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Jep isompi allas on helpompi kuin pieni. Ekaksi altaaksi suosittelen 100-200 litrasta allasta. Akvaario selviää helposti viikon ruokkimatta eikä ruokinta automaatitkaan maksa hirveesti. (lomaruuat on yhtä tyhjän kanssa)

Mutta allas ei myöskään huuda jos sitä ei ole hoidettu, ei sovellu ihmiselle joka ei ole valmis akvaariota hoitamaan ja vaihtamaan vesiä joka viikko.

Hyvin hoidettu allas on kaunis ja rentouttava katsella. Hoitamatta jääneessä akvaariossa kalat voi huonosti ja levää tunkee joka paikkaan.

vaihtamaan vesiä joka viikko?????????????????

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Akvaario voi olla todella upea, mutta se todella vaatii perehtymistä asiaan. Hätiköity aloitus voi tulla maksamaan todella paljon. Lisäksi mun mielestä akvaariokaloja pitää kunnoittaa samalla tavalla elävinä ja tuntevina eläiminä kuin muitakin lemmikkejä. Eli on todella huomioitava minimiallaskoot ja huolehdittava hyvinvoivasta ja terveestä tasapainosta altaassa.

Pahin virhe on ostaa pieneen altaaseen hirveän isoja tai hirveän paljon kaloja. Kalat tarvii yllättävän paljon uimatilaa voidakseen hyvin. Esim kultakalalla pitäis suositusten mukaan olla 300 litran akvaario ja jotkut pitää niitä pienessä maljassa...

ajattelinkin jotain vähän isompaa, 160 l tai siinä kieppeillä. Ja osana sisustusta myönnettäköön, pidän akvaarioita kauniina. Toki oon hyvin eläinrakaskin :)

olen miettinyt huuto.netistä ostoa, mutta sitten olen kuullut tapauksista joissa akvaario onkin vuotanut tm... ei kauhean vanhaa kannata ostaa? vai voiko käytetyn jotenkin itse tiivistää uusiksi..?

Mitä kaloja ensikertalaisen kannattaisi miettiä? ei mielellään ihan mitään pikkusinttejä, jotain kivannäkösiä. Kultakaloista tykkään mutta lueskelin tuossa jo että ne ei ole ihan helppoja hoidettavia ja kaipaavat kai hyvin suurta akvaariota....

Pahin virhe on ostaa pieneen altaaseen hirveän isoja tai hirveän paljon kaloja. Kalat tarvii yllättävän paljon uimatilaa voidakseen hyvin. Esim kultakalalla pitäis suositusten mukaan olla 300 litran akvaario ja jotkut pitää niitä pienessä maljassa...

Ei riitä. Se on että 300l per yksi kultakala ja kultakala on parvikala... Että jotta :/

Mitään nyrkkisääntöjän ei ole olemassa siihen, paljonko yksi kala vie tilaa altaasta. Se riippuu täysin kalojen luonteesta, aktiivisuudesta, tarpeista (Onko esim. pari- tai parvikala) sekä kalojen iästä. Poikaset sotkevat enemmän kuin aikuiset. Myös ruokintatarpeet vaikuttavat...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ajattelinkin jotain vähän isompaa, 160 l tai siinä kieppeillä. Ja osana sisustusta myönnettäköön, pidän akvaarioita kauniina. Toki oon hyvin eläinrakaskin :)

olen miettinyt huuto.netistä ostoa, mutta sitten olen kuullut tapauksista joissa akvaario onkin vuotanut tm... ei kauhean vanhaa kannata ostaa? vai voiko käytetyn jotenkin itse tiivistää uusiksi..?

Mitä kaloja ensikertalaisen kannattaisi miettiä? ei mielellään ihan mitään pikkusinttejä, jotain kivannäkösiä. Kultakaloista tykkään mutta lueskelin tuossa jo että ne ei ole ihan helppoja hoidettavia ja kaipaavat kai hyvin suurta akvaariota....

Mä ottaisin ensin jotain helppohoitoisia lajeja. Esim seeprakalat, neon- ja kardinaalitetrat, mustatetrat, leväbarbi, keltabarbi ym.

Ei riitä. Se on että 300l per yksi kultakala ja kultakala on parvikala... Että jotta :/

Mitään nyrkkisääntöjän ei ole olemassa siihen, paljonko yksi kala vie tilaa altaasta. Se riippuu täysin kalojen luonteesta, aktiivisuudesta, tarpeista (Onko esim. pari- tai parvikala) sekä kalojen iästä. Poikaset sotkevat enemmän kuin aikuiset. Myös ruokintatarpeet vaikuttavat...

Niinhän se on, tiedän. Kirjoitin vähä huonosti.

tiedän että se vaatii huoltoa, pienenä on tullut mummon kanssa hänen jättiakvaariota hoidettua, mutta ne opit on unohtuneet.... mutta mä tykkään puuhailla tuollasia niin uskon akvaarion sopivan minulle. Ja ehdottomasti haluan pitää huolta että kaloilla on hyvät oltavat, vaikka ajattelen sitä myös kivana sisustuslisänä eloa tuomaan!

Yhteistyössä