ÄLÄ ANNA lapsellesi DA CAPO patukkaa. Siinä on alkoholia! Minulle se on kahvin kanssa herkku

Palstan KAUNOTAR

Aktiivinen jäsen
21.08.2007
2 531
1
36
Oulun naapurikunta
IS testasi: Neljä Da Capo -patukkaa, 0,6 promillea!
23.10.2009 09:38, päivitetty 23.10. 10:25

IS:n perjantaiaamuna tekemässä pikatestissä varmistui, että rommilla maustetut Da Capo -suklaapatukat todella näkyvät puhallustestissä.

Ensimmäisen patukan jälkeen alkometri näytti jo 0,23:a. Toisen kohdalla lukema oli 0,45, kolmannen 0,48 ja neljännen 0,60 promillea (yli rattijuopumusrajan 0,50 promillea).

Turun Sanomat uutisoi perjantain lehdessään, miten Fortum joutui kieltämään Da Capojen syönnin Loviisan ydinvoimalassa.

Suojelupäällikkö Olli Vanhanen vahvistaa asian IS:lle ja nauraa samalla makeasti orastavalle rommipatukkakohulle.

- Ei voi kuin ihmetellä.

Hän täsmentää, että tapahtuneesta on aikaa "jo pari vuotta". Työntekijä oli ostanut lounasravintolasta jälkiruoaksi Da Capo -patukan, ja puhallustesti näytti heti syömisen jälkeen 0,2 promillea, jos suklaata oli vielä suussa.

- Ilmiö tuli esiin satunnaisotantaan perustuvissa testeissä. Silloin kartoitimme koko tuotteiston henkilöstöravintolassamme. Samassa yhteydessä poistettiin myös kotikalja, koska samantapaista ilmiötä esiintyi, jos jokin kotikaljaerä sattui olemaan vanhempi, kertoo Vanhanen.

- Halusimme, että ihmisiä ei saateta tällaisiin kiusallisiin tilanteisiin ainakaan yhtiön omilla toimilla, hän perustelee Da Capojen pannaan joutumista.

Loviisan ydinvoimalassa työntekijälle koituu seurauksia, jos viisari värähtää yli 0,1 promillen.

Fazerin makeistoiminnan johtajan Anita Laxénin mukaan yhtiöllä ei ole tietoa vastaavista tapauksista. Liikkuvasta poliisista korostettiin TS:lle, että kaikki alkoholia sisältävät tuotteet voivat näkyä puhallustestissä, jos se tehdään heti syömisen jälkeen.

Poliisi kehottaa ottamaan asian heti esille, jos puhallutuksen yhteydessä tulee ongelmia. Ilta-Sanomien testissä alkometri näytti taas pyöreätä nollaa viisi minuuttia viimeisen patukan popsimisen jälkeen. Lukemiin vaikuttaa, onko suklaata vielä suussa vai ei

On eri asia, mikä on patukan alkoholipitoisuus ja se että alkometri heilahtaa. Saiskos faktaa, onko kyseessä oikeasti alkoholi vai vain se maku...

Kurkkupastilleissa ei ole alkoholia, mutta siltikin alkometri näyttää humalaa...

heh niistähän tulee halvat humalat, kun yleensä dacapot ovat tarjouksessa kun niitä saa eurolla useemman kappaleen :D täytyyki lähteä kauppakierokselle hakeen da capoo, vielä kun on perjantaikin. morjens

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
On eri asia, mikä on patukan alkoholipitoisuus ja se että alkometri heilahtaa. Saiskos faktaa, onko kyseessä oikeasti alkoholi vai vain se maku...
Kurkkupastilleissa ei ole alkoholia, mutta siltikin alkometri näyttää humalaa...

millos pelkkä maku voi heilauttaa alkometriä??? :o siis esanssi???

mie olen aina tienny että da capossa on oikeeta rommia. jo sillonku sukulainen niitä fazerin tehtaalla teki ja asiasta kerto. eikä oo koskaan tullu mieleenkään antaa lapselle niitä. ja aina oon tykänny da capoista, luojan kiitos niitä on nytten tullu isoihin boxeihinki :p

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
heh niistähän tulee halvat humalat, kun yleensä dacapot ovat tarjouksessa kun niitä saa eurolla useemman kappaleen :D täytyyki lähteä kauppakierokselle hakeen da capoo, vielä kun on perjantaikin. morjens

osta ihan koko lapsilisärahalla niitä ;)

oikeestaan... oiski hyvä idea :D

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Joopa joo. Ettehän myöskään anna käyttää käsidesiä, tai mitään nestemäisiä lääkkeitä tai vitamiinitippoja. Niissäkin on kuningas alkoholia!

uu mama, käsidesiä ei meillä turhaan lutrata, lääkettäkään ei myöskään tai vitamiinitippojakaan. mutta jos mie kotio tuon da capo - patukoita ja jätän ne näkösälle niin voin vannoa että KAIKKI menee tuon suklaaholisti-tyttäreni suuhun :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

mie olen aina tienny että da capossa on oikeeta rommia. jo sillonku sukulainen niitä fazerin tehtaalla teki ja asiasta kerto. eikä oo koskaan tullu mieleenkään antaa lapselle niitä. ja aina oon tykänny da capoista, luojan kiitos niitä on nytten tullu isoihin boxeihinki :p

En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta,mutta talvisin autojen tuulilasipesunestekin on vähän tujumpaa tavaraa ja kuulemma ainakin joskus on poliisi puhalluttanut ihmisiä ja alkometri on näyttänyt mielenkiintoisia tuloksia kun ovatkin tosiasiassa juuri pesseet sitä tuulilasia.Voi olla,että tämä on pelkkää legendaa mutta en mä usko kuitenkaan,että neljän suklaapatukan jälkeen olisi niin alkopäissään,ettei autoa voi ajaa..

juu..yskänlääkkeitä ja vitamiinitippoja ei hölvätä ihan älytömiä määriä kerralla-ainakaan ei pitäisi..mutta Da capo konvehteja kun voipi mennä tuo aski(250g) ihan tuosta noin..esmex kun istut koneella ja palstailet kaksplus palstalla!! ;)

Hei alkometrin lukema ei oo sama kuin veren promillemäärä, vain suuntaa antava. Eli jos suussa on just mutustettu DaCapoa, totta kai puhallustesti voi hetkellisesti näyttää vaikka mitä. Jos lapsen suussa on patukan jälkeen 0,23 promillea, ei sen mukelon veressä promillet heilahda käytännössä mihinkään. Meidän lapset saa syödä DaCapoja ihan vapaasti. Karkkipäivänä siis ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta,mutta talvisin autojen tuulilasipesunestekin on vähän tujumpaa tavaraa ja kuulemma ainakin joskus on poliisi puhalluttanut ihmisiä ja alkometri on näyttänyt mielenkiintoisia tuloksia kun ovatkin tosiasiassa juuri pesseet sitä tuulilasia.Voi olla,että tämä on pelkkää legendaa mutta en mä usko kuitenkaan,että neljän suklaapatukan jälkeen olisi niin alkopäissään,ettei autoa voi ajaa..

Kyllä tuo pitää paikkansa.. Multa poliisit ainaki kysy ku puhalsin alkometriin 0,17, enkä ollu mitään juonu, että laitoinko lasinpesunestettä just, mutta tupakka se syy oli sitte miks mittari heilahti, ku just olin polttanu..

Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
juu..yskänlääkkeitä ja vitamiinitippoja ei hölvätä ihan älytömiä määriä kerralla-ainakaan ei pitäisi..mutta Da capo konvehteja kun voipi mennä tuo aski(250g) ihan tuosta noin..esmex kun istut koneella ja palstailet kaksplus palstalla!! ;)

juu, ihan helposti menee koko boxi :D :ashamed:

onhan se tosi että esim. tuo tupakka heilauttaa sitä alkometriä ja monasti oon miettiny ajaessa että mitäs jos poliisi puhalluttaa ja miulla on mynthoni suussa, että mitäs sitte tehään :D

Yhteistyössä